Nowy tramwaj od PESY już w Toruniu. To pierwszy z czterech zamówionych pojazdów
Do toruńskiego Miejskiego Zakładu Komunikacji dotarł pierwszy z czterech nowoczesnych tramwajów zamówionych przez miasto dzięki wsparciu z funduszy unijnych.
Zanim wyjedzie na torowiska, pojazd przejdzie testy techniczne i konfigurację systemów.
Rozkład jazdy:
- Kiedy nowy tramwaj rozpocznie regularne kursy z pasażerami po toruńskich torach?
- Jakie udogodnienia i technologie zastosowano w nowych tramwajach PESY Swing?
- Czy miasto planuje wymienić cały tabor tramwajowy na nowoczesne, ekologiczne pojazdy w najbliższych latach?
Szybsza realizacja niż zakładano
Umowa na zakup ekologicznych tramwajów została podpisana z bydgoską PESĄ 26 sierpnia 2024 roku. Kontrakt obejmuje nie tylko cztery tramwaje, ale również pakiet specjalistycznego wyposażenia obsługowego oraz eksploatacyjno-naprawczego, z opcją dokupienia ośmiu kolejnych pojazdów.
Łączna wartość zamówienia wyniosła 57,9 mln zł brutto – czyli ok. 12,9 mln zł za jeden tramwaj, ponad 2 mln zł za pakiet wyposażenia i blisko 4,2 mln zł za pakiet eksploatacyjny.
Choć producent miał czas na dostarczenie pojazdów do 26 czerwca 2026 roku, pierwszy tramwaj trafił do Torunia już w nocy z 4 na 5 listopada 2025 r. Kolejne jednostki mają przyjechać w ciągu najbliższych tygodni.
Transport z Bydgoszczy i pierwsze testy
Nowy tramwaj, należący do popularnej serii Swing, został przewieziony z fabryki w Bydgoszczy do Torunia nocą, by uniknąć utrudnień w ruchu. Pojazd przetransportowano na specjalnej lawecie, a następnie – w pobliżu zajezdni MZK – ostrożnie wkolejono, czyli ustawiono na torach.
W najbliższych dniach rozpoczną się testy techniczne i procedury dopuszczenia do ruchu, które pozwolą przygotować pojazd do obsługi pasażerów.
Toruń planuje dalsze zakupy
Miasto już zapowiedziało, że stara się o dodatkowe środki unijne, które umożliwiłyby zakup czterech kolejnych tramwajów. W przypadku uzyskania finansowania, Toruń skorzysta z opcji rozszerzenia kontraktu z PESĄ.
Nowe pojazdy mają nie tylko zwiększyć komfort podróży mieszkańców, ale także ograniczyć emisję spalin i hałasu, wspierając zrównoważony rozwój komunikacji miejskiej.
Zanim tramwaj zacznie wozić pasażerów, czeka go faza testów i konfiguracji na toruńskich torach. Będzie więc najpierw objeżdżał wszystkie toruńskie torowiska. Jest to niezbędne m.in. do tego, by skonfigurować system antykolizyjny. Jeśli testy i konfiguracje przebiegną pozytywnie, będzie można rozpocząć procedurę odbiorową. Cały ten etap może potrwać kilka tygodni.
Nowe tramwaje będą ok. 30-metrowe, z całkowicie niską podłogą, wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, terminale do obsługi karty miejskiej, WiFi, łącza USB, przystosowane dla osób o specjalnych potrzebach, m.in. niepełnosprawnych, starszych, rodziców z wózkami.
Będą podobne do swingów, które MZK ma w swoim taborze, ale zostały wzbogacone o nowe udogodnienia: system ograniczający ryzyko kolizji, wydajne i energooszczędne systemy ogrzewania, klimatyzacji, diagnostyczne i informacyjne oraz nowoczesne oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne w technologii LED.
Po zrealizowaniu dostawy miejski przewoźnik będzie dysponował 26 nowoczesnymi tramwajami typu swing.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok











Komentarze