Dwie oferty na eksploatację systemu biletowego FALA. Z budżetem na prawie 50 mln zł
4 listopada spółka InnoBaltica otworzyła oferty w ponowionym postępowaniu na eksploatację i utrzymanie systemu FALA – zintegrowanej platformy biletowej dla Pomorza.
Tym razem w rywalizacji o kontrakt stanęły dwie firmy: Asseco Data Systems S.A. oraz SII Sp. z o.o.. To już drugie podejście do wyboru operatora systemu – poprzedni przetarg unieważniono ze względu na zbyt wysoką cenę jedynego oferta wówczas – Asseco. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Które firmy złożyły oferty w przetargu na utrzymanie systemu FALA?
- Dlaczego poprzedni przetarg unieważniono?
- Co daje pasażerom system FALA w transporcie publicznym na Pomorzu?
Pomorska cyfrowa platforma transportowa
Przetarg, ogłoszony przez spółkę InnoBaltica 25 lipca 2025 r., dotyczy świadczenia usług eksploatacji i utrzymania systemu FALA – kompleksowego rozwiązania łączącego bilety elektroniczne, aplikację mobilną i infrastrukturę urządzeń w pojazdach komunikacji miejskiej oraz regionalnej. System obejmuje m.in. transport autobusowy, tramwajowy, trolejbusowy i kolejowy (w tym SKM). Zadaniem wybranego wykonawcy będzie zapewnienie ciągłości działania systemu, bezpieczeństwa danych i płatności oraz pełnego wsparcia technicznego i serwisowego.
Zamówienie obejmuje część podstawową oraz prawo opcji na dodatkowe usługi (m.in. 20.000 roboczogodzin i szkolenia). Nowa umowa ma obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. do 30 września 2028 r. i będzie kluczowym elementem dalszego funkcjonowania pomorskiego systemu biletowego.
Dwie oferty
W terminie do 4 listopada wpłynęły dwie propozycje:
- Asseco Data Systems S.A. (Gdańsk) – 80.159.070,30 PLN brutto (65.169.975,85 PLN netto)
Oferta obejmuje część podstawową oraz opcję w wysokości 4.195.814,40 PLN brutto (3.411.231,22 PLN netto). - SII Sp. z o.o. (Warszawa) – 76.701.160,00 PLN brutto (62.358.666,67 PLN netto)
Z prawem opcji: 6.279.520,00 PLN brutto (5.105.300,81 PLN netto).
Porównując zakres podstawowy obu ofert, propozycja SII jest o 3.457.910,30 PLN tańsza od oferty Asseco, jednak różnice w cenach opcji częściowo tę przewagę niwelują.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 48.831.000,00 PLN brutto (39.700.000,00 PLN netto), co oznacza, że obie oferty znacząco przekraczają budżet. Jeżeli miał on objąć także opcję, to przekroczenia są takie: odpowiednio o ok. 27,9 mln PLN (Asseco) i 27,8 mln PLN (SII). Zamawiający będzie musiał rozważyć zwiększenie środków lub unieważnienie postępowania, podobnie jak w pierwszej edycji przetargu.
Dla porównania – pierwsze postępowanie ogłoszone w maju 2025 roku zakończyło się unieważnieniem. Jedyną ofertę złożyła wówczas firma Asseco Data Systems, wyceniając zamówienie podstawowe na 115 112 556,72 zł brutto oraz opcję na 7 819 293,14 zł brutto. Cena znacząco przekroczyła budżet, którym dysponował zamawiający, czyli 58 671 000,00 zł brutto.
Szczegółowe informacje o aktualnym zamówieniu na eksploatację systemu FALA dostępne są na stronie: Specyfikacja Warunków Zamówienia (SWZ) – InnoBaltica
Teraz czas na decyzję
Obecnie trwa weryfikacja ofert pod kątem formalnym i merytorycznym. Decyzja o wyborze wykonawcy zostanie podjęta na podstawie następujących kryteriów przetargowych:
✅ Cena za zamówienie podstawowe – 55%
✅ Cena za zamówienie z prawa opcji – 40%
✅ Jakość SLA (utrzymanie systemu) – 5%
Zamawiający podkreśla, że priorytetem będzie zachowanie wysokiej dostępności systemu, ciągłości usług oraz zgodności z obowiązującym modelem utrzymania i eksploatacji FALI.
Przypomnijmy, że system FALA to jeden z najbardziej zaawansowanych projektów cyfrowych w polskim transporcie publicznym. Integruje różne środki komunikacji w województwie pomorskim w ramach jednego, spójnego systemu biletowego opartego na zasadzie „wsiadam i jadę”. Użytkownik nie musi wcześniej kupować biletu – opłata jest naliczana automatycznie po zakończeniu podróży.
System opiera się na współdziałaniu aplikacji mobilnej, portalu pasażera oraz terminali pokładowych instalowanych w autobusach, tramwajach, trolejbusach i pociągach SKM. Wdrożenie FALI prowadzi konsorcjum złożone z Asseco Data Systems i włoskiej firmy AEP Ticketing Solutions, a całkowita wartość projektu wynosi 153 mln PLN, z czego 90 mln PLN pochodzi ze środków Unii Europejskiej.
Pomimo ambitnych celów, projekt borykał się z opóźnieniami oraz problemami technicznymi, w tym krytykowanym przez użytkowników interfejsem aplikacji. Nowy przetarg ma zapewnić stabilność działania systemu i profesjonalne zarządzanie utrzymaniem w kolejnych latach.







Komentarze