Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Innobaltica szuka operatora dla systemu FALA. Poprzednia oferta Asseco była za droga

infotrans
24.10.2025 18:01
0 Komentarzy

Opisujemy przetarg ogłoszony przez spółkę Innobaltica z Gdańska, który dotyczy eksploatacji i utrzymania systemu biletowego FALA w regionie pomorskim.

Poprzednia próba zakontraktowania wykonawcy zakończyła się unieważnieniem postępowania z powodu zbyt wysokiej ceny oferty złożone j przez Asseco Data Systems. Generalnie to zamówienie pokazuje poziom kosztów utrzymania tak potężnego i zintegrowanego systemu jakim jest FALA.

Rozkład jazdy:

  1. Czego dotyczy przetarg ogłoszony przez spółkę Innobaltica?
  2. Do kiedy można składać oferty w postępowaniu na utrzymanie systemu FALA?
  3. Dlaczego poprzedni przetarg na eksploatację systemu FALA został unieważniony?
System FALA to flagowy projekt cyfrowej integracji transportu publicznego w województwie pomorskim, realizowany przez spółkę InnoBaltica we współpracy z Asseco Data Systems
System FALA to flagowy projekt cyfrowej integracji transportu publicznego w województwie pomorskim, realizowany przez spółkę InnoBaltica we współpracy z Asseco Data Systems

Dla transportu publicznego

Pomorskie zamówienie ogłoszono 25 lipca 2025 r. przez Innobaltica Sp. z o.o. Przedmiotem przetargu jest eksploatacja Systemu FALA – zintegrowanego systemu biletowego i informacyjnego wspierającego transport publiczny oraz pojazdy takie jak autobus i elektrobus. Kluczowym zadaniem wykonawcy będzie zapewnienie ciągłości działania systemu oraz bezpieczeństwa danych i transakcji.

Usługa ma być świadczona zgodnie z dokumentem „Model utrzymania i eksploatacji Systemu FALA” (PR.70.00) i obejmuje pełne SLA gwarantowane przez wykonawcę.

W zakresie zamówienia nie dopuszcza się ofert wariantowych ani częściowych. Wymagane jest zabezpieczenie należytego wykonania umowy w wysokości 5% brutto wartości oferty. Przewidziano prawo opcji na dodatkowe usługi (do 20 000 roboczogodzin), dostawę nowych typów kontrolerów oraz szkolenia.

Na oferty zamawiający czeka do 4 listopada 2025 r., do godz. 12:00, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

✅ cena za zamówienie podstawowe – 55%
✅ cena za zamówienie z prawa opcji – 40%
✅ jakość SLA (utrzymanie systemu) – 5%

Nowy umowa ma ruszyć od 1 stycznia 2026 r., a zakończyć świadczenie usług 30 września 2028 r. Szczegółowe informacje o zamówieniu na eksploatację systemu FALA: SWZ tutaj

Pierwsze postępowanie ogłoszone w maju 2025 roku zakończyło się unieważnieniem. Jedyną ofertę złożyła firma Asseco Data Systems, wyceniając zamówienie podstawowe na 115 112 556,72 zł brutto oraz opcję na 7 819 293,14 zł brutto. Cena znacząco przekroczyła budżet, którym dysponował zamawiający, czyli 58 671 000,00 zł brutto.

System FALA to flagowy projekt cyfrowej integracji transportu publicznego w województwie pomorskim, realizowany przez spółkę InnoBaltica we współpracy z Asseco Data Systems
System FALA to flagowy projekt cyfrowej integracji transportu publicznego w województwie pomorskim, realizowany przez spółkę InnoBaltica we współpracy z Asseco Data Systems

Zakupowe tło

System FALA to flagowy projekt cyfrowej integracji transportu publicznego w województwie pomorskim, realizowany przez spółkę InnoBaltica we współpracy z Asseco Data Systems. Cel to stworzenie jednego, spójnego systemu biletowego obejmującego transport kolejowy i miejski — od SKM, przez autobusy i tramwaje, po trolejbusy. System działa na zasadzie: „wsiadam i jadę” – bez konieczności kupowania biletów z wyprzedzeniem, z rozliczeniem przejazdu po jego zakończeniu.

Za wdrożenie FALI odpowiada konsorcjum złożone z Asseco i włoskiej firmy AEP Ticketing Solutions. Całkowita wartość projektu sięga 153 mln zł, z czego 90 mln to środki unijne.

Mimo ambitnych założeń i zaawansowania technicznego – wdrożenia walidatorów, aplikacji i portalu – system cały czas boryka się z opóźnieniami i niskimi ocenami użytkowników – aplikacja zebrała bardzo krytyczne recenzje w sklepie Google.

Komentarze