Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Podrożeją bilety w transporcie publicznym w Pradze. Nowa taryfa PID od 2026 roku

infotrans
18.12.2025 10:07
0 Komentarzy

Od 1 stycznia 2026 roku w Pradze i regionie środkowoczeskim wejdzie w życie nowy taryfikator Pražské integrované dopravy (PID).

Zmiany obejmą ceny biletów jednorazowych, zasady taryfowe w strefach podmiejskich oraz system zwrotu niewykorzystanych papierowych biletów. Informacje o nowej taryfie przekazał Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) w oficjalnym komunikacie z 15 grudnia 2025 roku. Decyzje taryfowe dotyczą wszystkich środków transportu publicznego, w tym autobusów, tramwajów, trolejbusów, metra oraz pociągów. Jak tłumaczy PID, Zmiany są elementem szerszej reformy finansowania komunikacji miejskiej w aglomeracji praskiej.

Rozkład jazdy:

  1. Od kiedy obowiązuje nowy taryfikator PID?
  2. Które bilety w Pradze zdrożeją, a które pozostaną bez zmian?
  3. Jak i gdzie pasażerowie mogą zwrócić stare papierowe bilety?
Zmiany w taryfie PID od 2026 roku. Co zapłacą pasażerowie komunikacji miejskiej w Pradze
Zmiany w taryfie PID od 2026 roku. Co zapłacą pasażerowie komunikacji miejskiej w Pradze

Zmiany taryfy PID od 1 stycznia 2026 roku

Nowy taryfikator PID zacznie obowiązywać 1 stycznia 2026 roku i przyniesie przede wszystkim wzrost cen biletów jednorazowych w Pradze oraz w zewnętrznych strefach taryfowych. Jednocześnie ceny biletów okresowych na terenie samej Pragi pozostaną bez zmian. Jak podkreśla DPP, celem reformy jest zachęcanie pasażerów do korzystania z cyfrowych kanałów sprzedaży oraz uproszczenie zasad taryfowych.

Zgodnie z nowymi zasadami, zakup biletów przez aplikację PID Lítačka oraz w formie elektronicznych kuponów okresowych będzie wyraźnie tańszy niż zakup biletów papierowych lub SMS-owych. Równocześnie Praga zostanie liczona jako trzy strefy taryfowe zamiast dotychczasowych czterech, co ma ograniczyć skalę podwyżek dla pasażerów podróżujących między miastem a regionem środkowoczeskim.

Jak informuje DPP, nowy taryfikator wprowadza również zmiany w transporcie kolejowym w ramach PID oraz podnosi opłaty dodatkowe za przejazd bez ważnego biletu.

„Od 1 stycznia 2026 roku zacznie obowiązywać nowy taryfikator Pražské integrované dopravy, który upraszcza zasady taryfowe i promuje zakup biletów elektronicznych” – poinformował Dopravní podnik hl. m. Prahy.

Zmiany w taryfie PID od 2026 roku. Co zapłacą pasażerowie komunikacji miejskiej w Pradze
Zmiany w taryfie PID od 2026 roku. Co zapłacą pasażerowie komunikacji miejskiej w Pradze

Ceny biletów

Jasne — zostawiam ceny w CZK i dodaję obok równowartość w PLN, bez zmiany treści zdania:

Najważniejszą zmianą dla pasażerów komunikacji miejskiej w Pradze jest wzrost cen biletów jednorazowych. Bilet 30-minutowy zakupiony w aplikacji PID Lítačka będzie kosztował 36 CZK (ok. 6,12 PLN), a jego papierowy odpowiednik 39 CZK (ok. 6,63 PLN). Bilet 90-minutowy zdrożeje odpowiednio do 46 CZK (ok. 7,82 PLN) w wersji elektronicznej i 50 CZK (ok. 8,50 PLN) w wersji papierowej. Podwyżki obejmą również bilety turystyczne 24- i 72-godzinne, przy czym także w tym przypadku zakup elektroniczny będzie korzystniejszy cenowo.

Dla pasażerów korzystających z biletów okresowych sytuacja pozostaje bez zmian. Miesięczne, kwartalne i roczne bilety na komunikację miejską w Pradze zachowają dotychczasowe ceny, co – według DPP – ma chronić stałych użytkowników transportu publicznego przed skutkami podwyżek.

W regionie środkowoczeskim wzrost cen obejmie zarówno bilety jednorazowe, jak i okresowe. Skala podwyżek sięgnie do 30 procent w przypadku biletów papierowych oraz do 20 procent dla biletów kupowanych elektronicznie. Jednocześnie wprowadzono nową zasadę liczenia stref – czterostrefowy bilet 24-godzinny będzie ważny w dowolnych czterech sąsiadujących strefach zewnętrznych i dostępny wyłącznie w wersji elektronicznej.

Nowa taryfa ujednolica także zasady podróżowania pociągami w granicach Pragi. Większość dotychczasowych wyjątków zostanie zniesiona, a pociągi będą traktowane taryfowo jak pozostałe środki komunikacji miejskiej.

Zmiany w taryfie PID od 2026 roku. Co zapłacą pasażerowie komunikacji miejskiej w Pradze
Zmiany w taryfie PID od 2026 roku. Co zapłacą pasażerowie komunikacji miejskiej w Pradze

Zwrot papierowych biletów

W związku ze zmianą taryfikatora DPP zapewni zwrot niewykorzystanych papierowych biletów PID, których ważność kończy się 31 grudnia 2025 roku. Zwrot będzie prowadzony od 2 do 31 stycznia 2026 roku we wszystkich punktach sprzedaży Dopravního podniku hl. m. Prahy, z wyjątkiem centrów informacyjnych. Od 1 lutego do 30 czerwca 2026 roku zwrot będzie możliwy wyłącznie w centralnej dyspozytorni DPP przy ulicy Na Bojišti w Pradze.

Zwrot dotyczy wyłącznie biletów papierowych, nieoznaczonych i niewykorzystanych. Bilety zakupione w aplikacji PID Lítačka zostaną automatycznie unieważnione, a środki za niewykorzystane przejazdy zostaną zwrócone pasażerom bez konieczności składania wniosku.

„Zwrot środków za niewykorzystane bilety elektroniczne zostanie przeprowadzony automatycznie na rachunek, z którego dokonano płatności” – podkreśla DPP.

Wyższe opłaty dodatkowe i nowe bilety relacyjne

Nowy taryfikator przewiduje również podwyżkę opłat dodatkowych za jazdę bez ważnego biletu. Na terenie Pragi kara zapłacona na miejscu wyniesie 1 200 CZK, a w przypadku późniejszej płatności nawet 2 000 CZK. W regionie środkowoczeskim obowiązują już wyższe stawki, wprowadzone od sierpnia 2025 roku.

Nowością w systemie PID będzie także wprowadzenie biletów relacyjnych z miejscówką na wybranych liniach międzyregionalnych. Bilety te będą ważne wyłącznie na konkretny kurs i dostępne tylko poprzez system sprzedaży AMSBus oraz aplikację PID Lítačka.

Naszym zdaniem

Zmiany w taryfie PID wpisują się w konsekwentną politykę cyfryzacji i porządkowania zasad finansowania transportu publicznego w aglomeracji praskiej. Utrzymanie cen biletów okresowych w samej Pradze oraz preferencje dla sprzedaży elektronicznej pokazują, że DPP stawia na stałych pasażerów i nowoczesne kanały dystrybucji. Jednocześnie podwyżki w strefach zewnętrznych i wzrost opłat dodatkowych mogą być wyraźnie odczuwalne dla użytkowników okazjonalnych oraz dojeżdżających spoza miasta.

Zmiany w taryfie PID od 2026 roku. Co zapłacą pasażerowie komunikacji miejskiej w Pradze
Zmiany w taryfie PID od 2026 roku. Co zapłacą pasażerowie komunikacji miejskiej w Pradze

Komentarze