Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdynia z rekordowym dofinansowaniem na transport publiczny. Węzły, buspasy i systemy ITS

infotrans
07.08.2025 10:03
0 Komentarzy

Gdynia uruchamia projekt, który zmieni codzienność pasażerów transportu publicznego, pieszych i rowerzystów.

Dzięki ponad 126,8 mln zł unijnego wsparcia z programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027), miasto przebuduje węzły przesiadkowe, zbuduje nowe buspasy, poprawi infrastrukturę rowerową i uruchomi nowoczesne systemy ITS.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką kwotę unijnego dofinansowania z programu FEnIKS otrzymała Gdynia na projekt „Infrastruktura zrównoważonej mobilności miejskiej”?
  2. Jakie elementy infrastruktury zostaną zmodernizowane lub wybudowane w ramach projektu – podaj przynajmniej trzy przykłady.
  3. Jakie dzielnice Gdyni zostaną objęte inwestycjami w ramach projektu i kiedy planowane jest zakończenie prac?
Dofinansowanie pokryje część kosztów zarówno zadań, które już zrealizowano – jak węzeł przesiadkowy Chwarzno-Polanki (u góry, z lewej), ale i planowane, jak buspas na ul. Wielkopolskiej (u góry, z prawej), montaż nowych tablic informacji pasażerskiej (na dole, z lewej) czy budowa dostępnego zejścia do tunelu od strony osiedla Meksyk w Chyloni (fot. Kamil Złoch)
Dofinansowanie pokryje część kosztów zarówno zadań, które już zrealizowano – jak węzeł przesiadkowy Chwarzno-Polanki (u góry, z lewej), ale i planowane, jak buspas na ul. Wielkopolskiej (u góry, z prawej), montaż nowych tablic informacji pasażerskiej (na dole, z lewej) czy budowa dostępnego zejścia do tunelu od strony osiedla Meksyk w Chyloni (fot. Kamil Złoch)

126,8 mln zł

Projekt „Infrastruktura zrównoważonej mobilności miejskiej w Gdyni” został formalnie ogłoszony na początku sierpnia 2025 roku. To złożone przedsięwzięcie integrujące kilkadziesiąt inwestycji w różnych dzielnicach Gdyni, o łącznej wartości 149,2 mln zł (wydatki kwalifikowalne). Wysokość unijnego dofinansowania to aż 126,8 mln zł, co pokrywa 85% kosztów.

Część inwestycji jest już zrealizowana – np. węzeł Chwarzno-Polanki, część ruszy w kolejnych tygodniach. Projekt finansowany jest w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Umowę o dofinansowanie podpisano z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Miasto nie stawia progów wejścia nie do pokonania – przetargów będzie wiele, ale warunki przystąpienia mają umożliwić udział również mniejszym wykonawcom. Harmonogram zakłada zakończenie wszystkich prac przed końcem 2027 roku.

Projekt obejmuje m.in.:

  • rozbudowę węzłów przesiadkowych: Gdynia Główna (w tym plac Konstytucji), Chylonia – Meksyk oraz zakończony już Chwarzno-Polanki;
  • powstanie Miejskiego Centrum Zarządzania Mobilnością i Bezpieczeństwem Publicznym – zintegrowanie systemów TRISTAR, monitoringu miejskiego i centrali ruchu ZKM;
  • modernizację TRISTAR-a – wymiana oprogramowania w 350 pojazdach komunikacji miejskiej, system cyfrowej łączności i nowy system detekcji nielegalnych użytkowników buspasów;
  • 59 tablic informacji pasażerskiej;
  • 80 bramek liczących pasażerów ZKM Gdynia i nowy system do ich obsługi;
  • nowe buspasy m.in. na ul. Wielkopolskiej (750 m), płk. Dąbka (z wiaduktem), Chwarznieńskiej (zrealizowane), na obwodnicy Witomina, w Śródmieściu (ul. 3 Maja, Władysława IV, Wójta Radtkego), al. Piłsudskiego i ul. Kieleckiej;
  • nowe drogi rowerowe, chodniki, przejścia i przystanki w dzielnicach: Śródmieście, Chylonia, Witomino, Karwiny, Mały Kack, Wielki Kack i Chwarzno-Wiczlino.
Ponad 126 milionów złotych na nowe węzły, buspasy i inteligentne systemy
Wejście do tunelu przy węźle Chylonia, po stronie osiedla Meksyk, którego też dotyczy projekt (fot. Kamil Złoch)

Z FEnIKS-a

Co istotne, zgodnie z zasadami programu FEnIKS, środki mogły być wykorzystane wyłącznie na elementy wspierające zrównoważoną mobilność – bez inwestycji drogowych służących stricte ruchowi samochodowemu.

Jak podkreśla Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni:

„Dzięki tak wysokiemu wsparciu z funduszy unijnych możemy przeprowadzić nie tylko punktowe przebudowy, ale skoordynowany zestaw inwestycji, który poprawi jakość podróżowania w wielu dzielnicach. To największy tego typu projekt w historii miasta.”

Naszym zdaniem - Projekt Gdyni to przykład, jak ambitne plany w zakresie transportu zbiorowego i mobilności miejskiej mogą otrzymać konkretne wsparcie finansowe – o ile są odpowiednio przygotowane i zgodne z unijną polityką transportową. Obejmując zarówno twardą infrastrukturę, jak i zaawansowane systemy ITS, miasto staje się krajowym liderem we wdrażaniu nowoczesnych, zintegrowanych rozwiązań komunikacyjnych. Symboliczne podpisanie umowy odbędzie się 11 sierpnia w Rumi, jednej z gmin partnerskich w ramach trójmiejskiego obszaru metropolitalnego. W projekcie uczestniczą także Reda i gmina Władysławowo.

Już zrealizowane zadanie, czyli węzeł przesiadkowy w lokalizacji Chwarzno-Polanki – widoczna m.in. wiata dla rowerów i parking (fot. Kamil Złoch)
Już zrealizowane zadanie, czyli węzeł przesiadkowy w lokalizacji Chwarzno-Polanki – widoczna m.in. wiata dla rowerów i parking (fot. Kamil Złoch)

Komentarze