Gdynia z rekordowym dofinansowaniem na transport publiczny. Węzły, buspasy i systemy ITS
Gdynia uruchamia projekt, który zmieni codzienność pasażerów transportu publicznego, pieszych i rowerzystów.
Dzięki ponad 126,8 mln zł unijnego wsparcia z programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027), miasto przebuduje węzły przesiadkowe, zbuduje nowe buspasy, poprawi infrastrukturę rowerową i uruchomi nowoczesne systemy ITS.
Rozkład jazdy:
- Jaką kwotę unijnego dofinansowania z programu FEnIKS otrzymała Gdynia na projekt „Infrastruktura zrównoważonej mobilności miejskiej”?
- Jakie elementy infrastruktury zostaną zmodernizowane lub wybudowane w ramach projektu – podaj przynajmniej trzy przykłady.
- Jakie dzielnice Gdyni zostaną objęte inwestycjami w ramach projektu i kiedy planowane jest zakończenie prac?
126,8 mln zł
Projekt „Infrastruktura zrównoważonej mobilności miejskiej w Gdyni” został formalnie ogłoszony na początku sierpnia 2025 roku. To złożone przedsięwzięcie integrujące kilkadziesiąt inwestycji w różnych dzielnicach Gdyni, o łącznej wartości 149,2 mln zł (wydatki kwalifikowalne). Wysokość unijnego dofinansowania to aż 126,8 mln zł, co pokrywa 85% kosztów.
Część inwestycji jest już zrealizowana – np. węzeł Chwarzno-Polanki, część ruszy w kolejnych tygodniach. Projekt finansowany jest w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Umowę o dofinansowanie podpisano z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Miasto nie stawia progów wejścia nie do pokonania – przetargów będzie wiele, ale warunki przystąpienia mają umożliwić udział również mniejszym wykonawcom. Harmonogram zakłada zakończenie wszystkich prac przed końcem 2027 roku.
Projekt obejmuje m.in.:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- rozbudowę węzłów przesiadkowych: Gdynia Główna (w tym plac Konstytucji), Chylonia – Meksyk oraz zakończony już Chwarzno-Polanki;
- powstanie Miejskiego Centrum Zarządzania Mobilnością i Bezpieczeństwem Publicznym – zintegrowanie systemów TRISTAR, monitoringu miejskiego i centrali ruchu ZKM;
- modernizację TRISTAR-a – wymiana oprogramowania w 350 pojazdach komunikacji miejskiej, system cyfrowej łączności i nowy system detekcji nielegalnych użytkowników buspasów;
- 59 tablic informacji pasażerskiej;
- 80 bramek liczących pasażerów ZKM Gdynia i nowy system do ich obsługi;
- nowe buspasy m.in. na ul. Wielkopolskiej (750 m), płk. Dąbka (z wiaduktem), Chwarznieńskiej (zrealizowane), na obwodnicy Witomina, w Śródmieściu (ul. 3 Maja, Władysława IV, Wójta Radtkego), al. Piłsudskiego i ul. Kieleckiej;
- nowe drogi rowerowe, chodniki, przejścia i przystanki w dzielnicach: Śródmieście, Chylonia, Witomino, Karwiny, Mały Kack, Wielki Kack i Chwarzno-Wiczlino.
Z FEnIKS-a
Co istotne, zgodnie z zasadami programu FEnIKS, środki mogły być wykorzystane wyłącznie na elementy wspierające zrównoważoną mobilność – bez inwestycji drogowych służących stricte ruchowi samochodowemu.
Jak podkreśla Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni:
„Dzięki tak wysokiemu wsparciu z funduszy unijnych możemy przeprowadzić nie tylko punktowe przebudowy, ale skoordynowany zestaw inwestycji, który poprawi jakość podróżowania w wielu dzielnicach. To największy tego typu projekt w historii miasta.”
Naszym zdaniem - Projekt Gdyni to przykład, jak ambitne plany w zakresie transportu zbiorowego i mobilności miejskiej mogą otrzymać konkretne wsparcie finansowe – o ile są odpowiednio przygotowane i zgodne z unijną polityką transportową. Obejmując zarówno twardą infrastrukturę, jak i zaawansowane systemy ITS, miasto staje się krajowym liderem we wdrażaniu nowoczesnych, zintegrowanych rozwiązań komunikacyjnych. Symboliczne podpisanie umowy odbędzie się 11 sierpnia w Rumi, jednej z gmin partnerskich w ramach trójmiejskiego obszaru metropolitalnego. W projekcie uczestniczą także Reda i gmina Władysławowo.
Komentarze