Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawski Transport Publiczny otrzyma 2 mld zł z FEnIKSa na rozwój metra i tramwajów

infotrans
28.11.2024 12:42
0 Komentarzy

Warszawa otrzyma łącznie ponad 2 miliardy złotych na inwestycje związane z rozbudową metra oraz sieci tramwajowej. Pieniądze pochodzą ze środków unijnych.

„Warszawa wykorzystuje od dekad pieniądze z Unii Europejskiej na te projekty, które są dla nas kluczowe, a mianowicie na rozwój transportu publicznego” – powiedział w czwartek na konferecnji prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Spis treści:

  1. Ile pieniędzy Warszawa otrzyma na inwestycje w metro i sieć tramwajową?
  2. Na jakie konkretne projekty zostaną przeznaczone środki unijne?
  3. Kiedy planowane jest zakończenie budowy ostatniego odcinka II linii metra?

Pokonać pierwsze trudności

Zaznaczył, że nie było to łatwe, bo na początku Komisja Europejska uznała, że nie będzie finansować metra i nie uznawała tego projektu jako projekt szynowy, tak jak w poprzednich latach.

„Dzisiaj te pieniądze stają się faktem – ponad miliard złotych zostanie przekazane na dokończenie budowy II linii metra i na projekty tramwajowe – m.in. tramwaj na Wilanów, na Dworzec Zachodni czy na Rakowieckiej” – zaznaczył Trzaskowski. Jak mówił, duże projekty pokazują, że Warszawa może się rozwijać przy wsparciu funduszy europejskich.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił, że transport jest krwiobiegiem gospodarki. „Jeśli potrafimy pozyskiwać środki na bardzo kosztochłonne inwestycje, to jest to klucz do rozwoju inwestycyjnego” – dodał. Poniżej film z dzisiejszej uroczystości:

Co teraz?

Obecnie trwa budowa ostatniego odcinka metra linii M2 na Bemowie. Na prawie czterokilometrowym odcinku zaprojektowano trzy stacje. Stacja Lazurowa powstaje po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, między pętlą tramwajową a Lazurową. Stację Chrzanów zaplanowano pod ul. Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. Stacja Karolin znajduje się pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Za nią budowane jest zaplecze techniczne dla całej linii – STP Karolin.

Zakończenie wartego 1,9 mld zł kontraktu i oddanie go do użytku pasażerom planowane jest w 2026 roku.(PAP)

Komentarze