Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Branża apeluje o prezydenckie weto dla noweli FRPA. Gromadzki: „Zaszkodzi systemowi”

infobus
29.10.2025 17:02
0 Komentarzy

Branża transportu publicznego alarmuje: nowelizacja ustawy o ruchu drogowym niespodziewanie zmienia zasady Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

Posłanka Paulina Matysiak i Iwona Budych apelują do prezydenta o weto. Tymczasem eksperci mówią wprost: to cichy krok w stronę destabilizacji lokalnej komunikacji i legislacyjna wrzutka za którą stoi poseł Mirosław Suchoń z Polski 2050.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką zmianę w zasadach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych wprowadza nowelizacja ustawy o ruchu drogowym?
  2. Kto odpowiada za poprawkę skracającą okres umów z 10 do 3 lat?
  3. Dlaczego eksperci i posłowie apelują o weto wobec tej nowelizacji?
Paulina Matysiak i Iwona Budych apelują o weto ws. skrócenia umów FRPA
Paulina Matysiak i Iwona Budych apelują o weto ws. skrócenia umów FRPA

Apel „Zatrzymać skrócenie umów z FRPA”

Podczas konferencji prasowej 29 października 2025 r. posłanka Paulina Matysiak i prezeska Iwona Budych (Stowarzyszenie Wykluczenie Transportowe) wystosowały apel do prezydenta Karola Nawrockiego o zawetowanie nowelizacji ustawy, w której ukryto zmiany w funkcjonowaniu FRPA.

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 11d ust. 5 ustawy o Funduszu, umowy o dopłatę z wojewodą mają być ograniczane do maksymalnie 3 lat, zamiast dotychczasowych 10. Zmiany pojawiły się bez konsultacji branżowych, w ramach rządowej nowelizacji ustawy … Prawo o ruchu drogowym (druk 1427 → 1703), która pierwotnie dotyczyła testowania pojazdów autonomicznych i rejestracji profesjonalnej.

Matysiak komentuje to ostro:

– Nie może być tak, że poważne zmiany wywracające system finansowania przewozów autobusowych pojawiają się tylnymi drzwiami, bez konsultacji i dialogu. To niszczy zaufanie do państwa jako partnera – powiedziała przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym.

Paulina Matysiak i Iwona Budych apelują o weto ws. skrócenia umów FRPA

Ekspert wyjaśnia: To nie pomyłka

O całym tym legislacyjnym zamieszaniu rozmawiamy z Marcinem Gromadzkim (Public Transport Consulting), ekspertem ds. transportu publicznego, który od lat analizuje funkcjonowanie FRPA i nie ma wątpliwości – zmiany są realne, szkodliwe i przyjęte w zaskakujący sposób.

TransInfo.pl: Czy rzeczywiście ta nowelizacja zawiera skrócenie umów FRPA z 10 do 3 lat? W ustawie o ruchu drogowym?

Marcin Gromadzki: Tak, ta zmiana faktycznie się tam znajduje. Już 7 października pisałem o tym na swoim profilu. Nowelizacja ustawy o ruchu drogowym – formalnie o testowaniu pojazdów autonomicznych – wprowadza nowy art. 5, który zmienia ustawę o FRPA. Dokładnie: uchyla art. 9 i skraca obowiązywanie umów z wojewodami z 10 do 3 lat. Co istotne, ta poprawka nie była w pierwotnym projekcie, tylko pojawiła się po pracach komisji sejmowych, jako poprawka nr 10 wniesiona przez posła Mirosława Suchonia.

TransInfo.pl: Czy Pana zdaniem ta zmiana zniechęci operatorów do udziału w systemie i utrudni planowanie inwestycji?

Gromadzki: Oczywiście. To katastrofalna zmiana. Wydłużenie do 10 lat wprowadzone dwa lata temu miało sens – operatorzy w końcu mogli planować zakup nowego taboru, również niskowejściowego, który jest standardem w Europie. Teraz wracamy do krótkiego horyzontu finansowego. Samorządy, które dopiero planowały start w FRPA, już dziś mówią wprost, że się wycofają. To uderza w fundamenty całego systemu.

TransInfo.pl: Czy ten proces legislacyjny był konsultowany z branżą?

Gromadzki: Nie. Co więcej – identyczna zmiana znajdowała się w oddzielnym rządowym projekcie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, ale ten projekt utknął w ministerstwie po licznych protestach środowisk samorządowych. Teraz ta sama treść została „wrzucona” do ustawy zupełnie innej, technicznej, która nie wymagała konsultacji. To klasyczny przykład obchodzenia systemu konsultacyjnego.

Paulina Matysiak i Iwona Budych apelują o weto ws. skrócenia umów FRPA
Paulina Matysiak i Iwona Budych apelują o weto ws. skrócenia umów FRPA

Co dalej?

Ustawa została uchwalona przez Sejm 26 września i 29 września przekazana prezydentowi. Jeśli prezydent nie zawetuje ustawy, nowe zasady wejdą w życie już od 2026 roku i obejmą wszystkie nowe umowy z FRPA.

Dla wielu samorządów, które w poprzednich latach zawarły wieloletnie umowy – nie zmieni się nic. Ale ci, którzy dopiero przygotowują aplikacje, będą musieli planować maksymalnie trzyletnie współprace z operatorami, co może zablokować dostęp do nowego taboru, ograniczyć rozwój połączeń i zwiększyć ryzyko białych plam transportowych.

Naszym zdaniem: To nie jest tylko spór o liczby, ale też o styl zmian. To pytanie o to, czy państwo potrafi gwarantować długofalowe wsparcie dla kluczowych usług publicznych – takich jak transport w mniejszych miastach i gminach. Cicha zmiana w ustawie technicznej pokazuje, jak łatwo można odwrócić trend pozytywny, nad którym sektor pracował latami.

Komentarze