Rekordowy wynik cargo w Katowicach – ponad 32,5 tys. ton frachtu w trzy kwartały
Ponad 32,5 tys. ton lotniczego frachtu przeładowano w ciągu trzech kwartałów br. na lotnisku Katowice. To najlepszy wynik w przewozach cargo w historii tego portu w takim okresie – podały 15 października służby prasowe lotniska.
Jak wynika z informacji rzecznika Katowice Airport Piotra Adamczyka, na pokładach samolotów towarowych z i do Pyrzowic przewieziono od stycznia do końca września br. 32 554 tony frachtu lotniczego, co oznacza o 5 730 ton (o 21,4 proc.) więcej niż przed rokiem.
Rozkład lotu:
- Ile ton frachtu przeładowano na lotnisku Katowice w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2025 roku?
- Kiedy ma zostać oddany do użytku nowy terminal cargo w Katowice Airport?
- Jakie linie lotnicze realizują obecnie połączenia all-cargo z katowickiego lotniska?
Adamczyk zaznaczył, że ten rezultat jest najlepszy w historii lotniska – dotąd rekordowy wynik pochodził z 2022 r., kiedy w terminalu cargo Katowice Airport odnotowano w takim okresie 30 474 tony ładunków.
Jak ocenił, cytowany w informacji, prezes zarządzającego lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik, dynamiczny wzrost przewozów cargo to sygnał, że Katowice Airport znajduje się w gronie ważnych polskich węzłów logistycznych.
„Aktualnie szczególnie duże nadzieje wiążemy z perspektywą rozwoju połączeń z rynkiem chińskim. Aby sprostać coraz większemu popytowi na przewozy towarowe, konieczna jest rozbudowa infrastruktury portu. Naszym celem jest oddanie do użytku nowego, drugiego terminalu cargo już w 2027 r.” - wskazał Tomasik.
Umowę na wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektowej dla budowy drugiego terminalu cargo lotnisko podpisało w lipcu br. Wykonawca ma oddać koncepcję projektową i projekt budowlany dla nowego obiektu w I kw. 2026 r.
Drugi terminal cargo będzie obiektem magazynowym z zapleczem biurowo-socjalnym o powierzchni około 10 tys. mkw. Po jego oddaniu do użytku całkowita powierzchnia infrastruktury do obsługi ruchu towarowego w Pyrzowicach wzrośnie do około 22 tys. mkw.
Na obecną strefę cargo składa się terminal towarowy o powierzchni około 12 tys. mkw. oraz płyta postojowa dla frachtowców.
Władze katowickiego lotniska podkreślają, że obsługa frachtu lotniczego jest ważną składową jego działalności. Na początku dekady przewozy cargo wzrosły w Pyrzowicach dwukrotnie - z 20 tys. ton w 2020 r., do ponad 40 tys. ton w 2022 r.
Było to możliwe dzięki strefie cargo, która została oddana do użytku ponad osiem lat temu. Obecnie oddziały prowadzą tam firmy kurierskie, jak DHL Express, UPS i FedEx, obsługując stamtąd całą południową Polskę.
Od października 2024 r. do katowickiego lotniska realizowane są połączenia all-cargo z położonego w Chinach Urumczi, a w kwietniu br. linia Lufthansa Cargo rozpoczęła obsługę regularnych rejsów all-cargo na trasie Frankfurt – Katowice – Frankfurt (katowickie lotnisko jest pierwszym portem w Polsce, z którego ten przewoźnik realizuje rozkładowe loty cargo).
Lufthansa Cargo prowadzi też w Katowice Airport ogólnopolski punkt integracji frachtu w modelu RFS (Road Feeder Service), który opiera się na transporcie przesyłek między lotniskami za pomocą pojazdów ciężarowych. Każdy przejazd RFS jest traktowany jako przewóz lotniczy – transport ma m.in. nadany numer rejsu.
Katowice Airport należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W ub. roku odprawiono tam 6,39 mln pasażerów, wcześniej rekordowy był 2023 r., gdy obsłużono 5,61 mln podróżnych. W tym roku oczekiwane jest przekroczenie granicy 7 mln obsłużonych osób.
Katowice są krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i największym regionalnym polskim portem lotniczym w segmencie komercyjnych przewozów cargo.
W 2024 r. Katowice Airport obsłużyło 37,1 tys. ton frachtu. Rekordowy dotąd rezultat pochodzi z 2022 r., kiedy obsłużono tam ponad 40,6 tys. ton ładunków - katowickie lotnisko było wtedy jednym z hubów, przez które ze świata transportowano wsparcie dla Ukrainy. (PAP)
Komentarze