Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Raport PPL: Porty lotnicze generują 57,9 mld zł rocznie dla polskiej gospodarki

infoair
17.09.2025 07:30
0 Komentarzy

Porty lotnicze w Polsce mają ogromny wpływ na rozwój krajowej gospodarki. Według najnowszego raportu przygotowanego przez Polskie Porty Lotnicze (PPL) oraz Zespół Doradców Gospodarczych TOR, ich całkowity wpływ gospodarczy wynosi 57,9 mld zł rocznie.

Największy udział w tym wyniku ma Lotnisko Chopina w Warszawie, które generuje bezpośrednio ponad 1,5 mld zł wartości dodanej.

Rozkład lotu:

  • Ile wynosi roczny wpływ portów lotniczych na polską gospodarkę?
  • Które lotnisko ma największy bezpośredni wpływ na gospodarkę regionu?
  • Ile pasażerów obsłużyły wszystkie polskie porty lotnicze w 2024 roku?
Raport PPL: Porty lotnicze generują 57,9 mld zł rocznie dla polskiej gospodarki
Raport PPL: Porty lotnicze generują 57,9 mld zł rocznie dla polskiej gospodarki

Lotnictwo filarem konkurencyjności

Raport „Wpływ polskich portów lotniczych na regiony” wskazuje, że lotnictwo nie jest już wyłącznie infrastrukturą krytyczną – to realna dźwignia mobilności, inwestycji i innowacji. Jak podkreślił pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury Maciej Lasek, analiza stanowi narzędzie do lepszego planowania strategii i inwestycji lotniczych. – Porty lotnicze to dziś filar konkurencyjności Polski. Tworzą miejsca pracy, wzmacniają lokalne łańcuchy wartości i przyciągają kapitał oraz talenty – zaznaczył.

W liczbach: pasażerowie, przychody i wartość dodana

W 2024 roku polskie porty obsłużyły łącznie 59,2 mln pasażerów i wygenerowały blisko 4 mld zł przychodów. Średni przychód na jednego pasażera wyniósł 67,27 zł, a w przypadku Lotniska Chopina – 75,47 zł.
Bezpośredni wpływ na gospodarkę – obejmujący działalność przewoźników, obsługę naziemną i codzienne funkcjonowanie portów – oszacowano na 3,8 mld zł. Największy wkład wniosło Lotnisko Chopina (1,52 mld zł), przed Krakowem-Balicami (470,7 mln zł), Wrocławiem (462,5 mln zł), Gdańskiem (283,2 mln zł) i Katowicami (272,4 mln zł).

Regionalne lotniska także istotne

Choć mniejsze porty – jak Poznań-Ławica, Rzeszów-Jasionka, Modlin, Lublin czy Olsztyn-Mazury – generują niższe wartości (od 10 do 160 mln zł), raport podkreśla ich znaczenie dla lokalnych gospodarek. To właśnie one zwiększają dostęp do rynków pracy, wiedzy i kapitału poza największymi aglomeracjami.

Zielona transformacja i innowacje

Raport wskazuje trzy kluczowe kierunki dla lotnisk w najbliższych latach: rozwój przepustowości i bezpieczeństwa, wsparcie portów regionalnych oraz wdrażanie innowacji – m.in. automatyzacji procesów i zielonej transformacji. To właśnie nowoczesne technologie i zrównoważone rozwiązania mają w przyszłości decydować o konkurencyjności polskiego rynku lotniczego.

– Wpływ lotnisk nie ogranicza się do infrastruktury – są one impulsem rozwojowym dla wielu sektorów. Analiza pokazuje ich łączny wpływ na gospodarkę na poziomie 57,9 mld zł, z czego ponad 83 proc. stanowi efekt katalityczny – podsumował Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR.

Raport PPL: Porty lotnicze generują 57,9 mld zł rocznie dla polskiej gospodarki
Raport PPL: Porty lotnicze generują 57,9 mld zł rocznie dla polskiej gospodarki

Komentarze