Prezydent: CPK opóźnione o dwa lata. „Bez priorytetu państwa projekt nie powstanie”
Prezydent Karol Nawrocki w ostrych słowach ocenił postęp prac nad Centralnym Portem Komunikacyjnym. W wywiadzie dla Polsat News stwierdził, że w ciągu ostatnich 18 miesięcy projekt został opóźniony o dwa lata i bez uznania go za priorytet państwa – nie powstanie.
Prezydent Karol Nawrocki ocenił, że w ciągu ostatnich 18 miesięcy projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego został opóźniony o dwa lata i wezwał rząd do uznania go za strategiczny dla Polski.
Rozkład lotu:
- O ile lat opóźniono realizację projektu CPK według prezydenta?
- Do kiedy planowane jest uruchomienie lotniska CPK?
- Jaką długość mają mieć nowe linie kolejowe w ramach programu CPK?
Źródła finansowania – „pancerz budżetowy” i uszczelnienie podatków
Zapytany o źródła finansowania CPK w obecnym kształcie ustawowym, Nawrocki wskazał na konieczność poprawy efektywności zarządzania państwem i uszczelnienia systemu podatkowego, w tym szczególnie w zakresie CIT dla zagranicznych korporacji. – Przy takich projektach jak CPK nie możemy pytać, czy nas na to stać, tylko czy stać nas, aby takiego projektu nie zrealizować – powiedział.
Według prezydenta, środki finansowe powinny zostać zabezpieczone w ramach „elementów pancerza budżetowego” w planowanych przez niego ustawach.
Wsparcie dla mniejszych ośrodków
Prezydent podkreślił, że jego wizja CPK obejmuje nie tylko samo lotnisko, ale również rozwiniętą sieć Kolei Dużych Prędkości, uwzględniającą interesy małych i średnich miast oraz Polski powiatowej. – To walka z kryzysem demograficznym i wykluczeniem komunikacyjnym – mówił.
Opóźnienia i krytyka obecnego tempa prac
Nawrocki skrytykował dotychczasowe działania rządu, wskazując, że w półtora roku udało się wygenerować aż dwa lata opóźnienia. – Do momentu, kiedy polski rząd nie uzna CPK za najważniejszą inwestycję kraju, projekt nie powstanie – stwierdził.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Szczegóły projektu ustawy o realizacji CPK
Przypomnijmy – w ubiegły piątek do Sejmu wpłynął prezydencki projekt ustawy mający zapewnić realizację CPK. Dokument zakłada:
- uruchomienie lotniska pod Baranowem do końca grudnia 2031 r.,
- zakończenie budowy kluczowych odcinków KDP Warszawa–Łódź do 2030 r.,
- budowę 2 tys. km nowych linii kolejowych (w tym 1338 km z wnioskami środowiskowymi do 2030 r.),
- prędkość eksploatacyjną 250 km/h na nowych trasach,
- obsługę kolejową miast powyżej 50 tys. mieszkańców, w tym Kalisza, Płocka i Grudziądza.
Projekt przewiduje finansowanie programu w wysokości minimum 66,18 mld zł w skarbowych papierach wartościowych do 2032 r., bez zwiększenia obciążeń budżetowych względem obecnie przyjętych planów.
CPK jako „serce systemu transportowego”
W uzasadnieniu projektu podkreślono, że CPK ma stać się centralnym węzłem nowoczesnego systemu komunikacyjnego w Polsce, integrującym transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Jego brak oznaczałby utrzymanie wykluczenia komunikacyjnego w wielu regionach, szczególnie na wschodzie kraju.
Komentarze