Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsi pasażerowie pojechali tramwajem Skoda 52T

infotram
20.06.2025 13:30
0 Komentarzy

W piątek, 20 czerwca 2025 roku, na ulice Pragi po raz pierwszy wyjechał nowy tramwaj Škoda 52T w ramach próbnej eksploatacji z pasażerami.

Premierowy kurs odbył się o godzinie 12:51 z pętli Lehovec jako dodatkowy skład linii numer 12, kierujący się w stronę Sídliště Barrandov.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie wymagania musi spełnić tramwaj Škoda 52T w ramach próbnego eksploatowania z pasażerami, aby uzyskać homologację?
  2. Jakie nowoczesne rozwiązania techniczne zastosowano w tramwaju Škoda 52T i jak wpływają one na komfort pasażerów?
  3. Jakie są główne parametry techniczne tramwaju Škoda 52T, takie jak długość, pojemność i liczba drzwi?

20 tysięcy kilometrów testów

Zanim nowoczesny tramwaj uzyskał zgodę na przewóz pasażerów, musiał pokonać aż 20 tysięcy kilometrów w ramach testów technicznych bez obecności podróżnych. Przeprowadzono je na całej sieci tramwajowej w Pradze, poza regularnym rozkładem jazdy. Teraz, zgodnie z decyzją czeskiego Urzędu Kolejowego (Drážní úřad ČR), pojazd będzie musiał pokonać tę samą liczbę kilometrów w normalnym ruchu z pasażerami, by zakończyć proces homologacji.

Nowoczesność w pełni niskopodłogowej konstrukcji

Škoda 52T to jednoczłonowy, jednosystemowy tramwaj o długości 32 metrów i masie 48 ton. Jego konstrukcja zapewnia 100% niską podłogę, co znacznie ułatwia dostęp osobom starszym, z niepełnosprawnościami oraz pasażerom z wózkami dziecięcymi.

Na pokładzie pojazdu znalazła się pełnopojazdowa klimatyzacja, nowoczesne oświetlenie LED wewnątrz i na zewnątrz, a także zaawansowany system informacji pasażerskiej oparty na sześciu ekranach rozmieszczonych wzdłuż całego wnętrza tramwaju.

Wysoka pojemność i szybka wymiana pasażerów

Tramwaj może jednorazowo przewieźć do 243 pasażerów, z czego 70 znajdzie miejsce siedzące. Wygodne i szybkie wsiadanie oraz wysiadanie umożliwia pięcioro szerokich, dwuskrzydłowych drzwi. Jest to rozwiązanie szczególnie ważne w warunkach miejskich, gdzie krótki czas postoju na przystankach ma istotne znaczenie dla płynności ruchu.

Testy w służbie przyszłości

Rozpoczęcie prób z pasażerami to ważny krok w kierunku wprowadzenia tramwaju Škoda 52T do regularnej eksploatacji w stolicy Czech. Po zakończeniu testów i uzyskaniu pełnej homologacji, nowe pojazdy będą mogły wzmocnić flotę praskiego przewoźnika, zapewniając mieszkańcom nowy standard komfortu i niezawodności w komunikacji miejskiej.

Wprowadzenie Škody 52T wpisuje się w długofalową strategię modernizacji taboru tramwajowego w Pradze i ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju zrównoważonego transportu publicznego w czeskiej stolicy.

Komentarze