Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Na naszych łamach prezentowaliśmy już zestawienia sieci tramwajowych we Francji oraz metra tramwajów i kolejek miejskich w Kanadzie. W niniejszym artykule po dłuższej przerwie powracamy do tych zestawień, tym razem z porównaniem systemów metra w USA, natomiast kolejki miejskie oraz tramwaje zostaną przedstawione w kolejnym artykule.
USA było na czele krajów, które gorliwie likwidowały sieci tramwajowe snując plany ich zastąpienia systemami typu metro. Niestety pomimo tych deklaracji oraz dużej zamożności społeczeństwa ilość systemów tego typu wydaje się być nader skromna, a ostatnie otwarcia systemów tramwajowych pozwalają skorygować twierdzenia o możliwości szybkiej budowy systemów metra.
Jak można się przekonać w USA jest jedynie 12 systemów, które możemy określić mianem metra. Dane w tabelce zawierają jedynie linie typowo metra, z pominięciem innych środków transportu określanych jako metro. Przykładowo w Nowym Jorku została zaliczona jedynie sieć faktycznego metra bez linii kolejowych Metro North oraz LIRR. Z drugiej strony znalazł się system PATH. Podobnie wydzielone zostały systemy kolejki miejskiej oraz tramwajowe, które z różnych przyczyn noszą miano metro.
Systemy metra w USA były budowane z reguły w dwóch okresach. Najstarsze z nich zostały zainaugurowane jeszcze w XIX wieku. Takie znajdują się w miastach Boston, Chicago, Nowy Jork i częściowo Filadelfia. Drugim okresem były lata 1960-te i 1970-te, czyli okres w którym zorientowano się, że miasto bez transportu zbiorowego nie jest w stanie funkcjonować. Wówczas zainaugurowano metro w Atlancie, Baltimore, Cleavlend, San Francisco oraz w Waszyngtonie. Po tym okresie nowe systemy powstały jedynie w Miami (1984) oraz ostatni w Los Angeles (1993 rok). Od tego momentu w USA rozpoczął się okres rozbudowy kolejek miejskich i systemów tramwajowych o których wspomnimy w jednym z kolejnych artykułów.
Oczywiście od czasu budowy pierwszych linii poszczególne systemy były rozbudowywane i ciągle udoskonalane, jednak dogonienie miast mających systemy jeszcze z XIX wieku przez późniejsze mogło się powieść jedynie w przypadku dużej determinacji władz miejskich. Dlatego nie powinno dziwić, że najrozleglejszy system metra występuje w Nowym Jorku oraz w Chicago. W obu przypadkach istnieją dalsze plany rozbudowy oraz zakup nowego taboru. Jedynie San Francisco oraz Waszyngton w stosunkowo krótkim czasie stworzyły dosyć rozległą sieć metra (zważywszy na ich populację).
Na tle tych danych bardzo kiepsko prezentuje się mero w Los Angeles. Jedna i ogryzek drugiej linii to wobec populacji miasta (2 co do wielkości w USA) nastraja pesymistycznie. Dodatkowo plany rozbudowy systemu są równie skromne, choć nie obejmują one planów dotyczących kolejek miejskich, jednak przepustowość tych drugich może się w niedalekiej przyszłości okazać poważnym problemem systemu.
Bardzo wymownym może być dokonanie porównania ilości planowanych nowych linii w stosunku do już eksploatowanych. Za wyjątkiem systemów, które funkcjonują już od wielu lat i swoim zasięgiem obejmują znaczną część obszaru zabudowanego można wyróżnić dużą ilość krótkich systemów (czasem jedynie pojedynczych linii), które nijak nie pokrywają zapotrzebowania. Niestety za wyjątkiem Los Angeles i Miami (gdzie inwestycje są itak zbyt skromne) pozostałe się nie rozrastają, a przynajmniej nie w formie metra.
Ponieważ inwestycje w systemy metra odbywały się w okresie lat 1960-tych i 1970-tych, więc obecnie pilącym problemem staje się konieczność dokonania wymiany znacznej ilości używanego taboru. W tabeli zostały zestawione ilości wagonów, które tworzą kilku wagonowe pociągi. Duże inwestycje w tabor metra zamierza poczynić Boston, Chicago, Miami, Nowy Jork, San Fracisco oraz Waszyngton. Z tego MDTA planuje wymianę wszystkich starych pojazdów na nowe, podobnie jak BART, natomiast WMATA wymieni prawie 2/3 używanych składów.
Reasumując metro przestało być w USA odpowiedzią na problemy transportowe. Owszem systemy tego typu mają dużą przepustowość i są szybsze od innych miejskich środków transportu, jednak olbrzymie koszty budowy nowych tuneli oraz bardzo długo czas realizacji inwestycji skutecznie zniechęcają do dalszych rozbudów. Odpowiedzią na zaspokojenie potrzeb transportowych mieszkańców dużych miast upatruje się obecnie w systemach tramwajowych, które bardzo szybko pojawiają się w kolejnych miastach. Jak już wcześniej zostało wzmiankowane w kolejnych artykułach prześledzimy systemy kolejek miejskich oraz tramwajowe.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz! Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Komentarze