Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ryanair kończy program Prime po ośmiu miesiącach. Projekt był nieopłacalny

infoair
09.12.2025 18:45
0 Komentarzy

28 listopada 2025 r. Ryanair ogłosił zakończenie okresu próbnego programu Prime, który funkcjonował przez osiem miesięcy jako płatna subskrypcja dla pasażerów.

Decyzja oznacza, że przewoźnik przestaje przyjmować nowych członków, choć 55 tys. dotychczasowych użytkowników zachowa swoje przywileje do końca obowiązywania subskrypcji – nawet do października 2026 r. Linie podkreślają, że program okazał się finansowo nieopłacalny mimo dużego zainteresowania wśród często podróżujących użytkowników transportu publicznego.

Rozkład jazdy:

  1. Ile osób korzystało z programu Prime?
  2. Do kiedy obecni członkowie Prime zachowają zniżki?
  3. Jaką kwotę zebrano z opłat subskrypcyjnych Prime?
Ryanair rezygnuje z Prime. Program kosztował więcej niż przyniósł korzyści
Ryanair rezygnuje z Prime. Program kosztował więcej niż przyniósł korzyści

Ryanair zamyka Prime

Ryanair poinformował, że od 28 listopada 2025 r. program Prime przestaje być dostępny dla nowych pasażerów. Choć subskrypcja generowała wpływy, to bilans jej działania okazał się negatywny. Jak podaje przewoźnik, 55 tys. członków Prime w ciągu ośmiu miesięcy wygenerowało łącznie ponad 4,4 mln euro przychodów z opłat, jednak jednocześnie otrzymało zniżki przekraczające 6 mln euro. Oznacza to, że test przyniósł stratę, której – zdaniem linii – nie uzasadniał wkład organizacyjny w comiesięczne akcje promocyjne.

W oficjalnym komunikacie Dara Brady, Chief Marketing Officer w Ryanair, podkreślił:

„Do tej pory dołączyło ponad 55 000 użytkowników, generując ponad 4,4 mln euro przychodu w opłatach subskrypcyjnych. Jednak członkowie Prime otrzymali już ponad 6 mln euro zniżek na bilety, więc test ten kosztował więcej, niż przyniósł wpływów.” Wyjaśnił także, że skala programu jest zbyt mała, aby uzasadniać dalsze funkcjonowanie: „Taki poziom członkostwa i przychodu subskrypcyjnego nie uzasadnia czasu i wysiłku potrzebnego do comiesięcznego przygotowywania ekskluzywnych wyprzedaży miejsc dla 55 000 członków Prime.”

Obecni użytkownicy programu nadal będą mogli korzystać z zebranych benefitów – głównie ekskluzyjnych zniżek na bilety i miejsca – aż do końca okresu obowiązywania ich subskrypcji, czyli do października 2026 r. Program wprowadzono jako dodatkowy produkt lojalnościowy skierowany do osób często podróżujących, podobnie jak inne komercyjne usługi wspierające transport publiczny. Subskrypcja kosztowała ok. 79 euro rocznie i obejmowała m.in. preferencyjną rezerwację miejsc, pakiet ubezpieczeń oraz dostęp do specjalnych promocji.

W praktyce przewoźnik ocenił jednak, że model nie znajduje wystarczającego uzasadnienia ekonomicznego w segmencie niskokosztowych przewozów pasażerskich. Jak zaznaczył Ryanair, przy skali działalności przekraczającej 207 mln pasażerów rocznie priorytetem pozostaje oferowanie najniższych cen wszystkim użytkownikom, a nie tworzenie dodatkowych segmentów o ograniczonym zasięgu.

Naszym zdaniem

Ryanair w przeszłości testował różne modele komercyjnych usług dodatkowych, podobnie jak wielu operatorów transportu publicznego i przewozów pasażerskich w Europie. Decyzja o zamknięciu Prime pokazuje, że nawet duzi przewoźnicy – dysponujący ogromną bazą klientów – rezygnują z rozwiązań, które nie skalują się adekwatnie do ponoszonych kosztów. Wyniki pilotażu potwierdziły, że subskrypcyjny model rabatowy, choć atrakcyjny dla użytkowników, bywa trudny do utrzymania finansowo. Dla rynku przewozów pasażerskich to czytelny sygnał, że programy lojalnościowe muszą oferować realny, stabilny zwrot – inaczej mogą szybko podzielić los Prime. Jeśli w przyszłości przewoźnik wróci do tego typu produktów, będzie to zapewne konstrukcja bardziej dopracowana pod względem rentowności.

Komentarze