Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pięć lat Lotnisko w Berlinie: 100 milionów pasażerów i cyfrowy skok jakościowy

infoair
03.11.2025 12:45
0 Komentarzy

Pięć lat po uruchomieniu Terminalu 1 lotnisko Berlin Brandenburg (BER) podsumowuje okres dynamicznego rozwoju. Od 31 października 2020 r. z portu skorzystało ponad 100 milionów pasażerów, a sam BER stał się nowoczesnym, efektywnym i rentownym centrum komunikacyjnym regionu stołecznego Niemiec.

Od otwarcia pierwszego terminalu minęło pół dekady, w trakcie której port przeszedł istotną transformację – zarówno pod względem infrastruktury, jak i cyfryzacji procesów obsługi pasażerów i linii lotniczych.

Rozkład lotu:

  • Ile pasażerów skorzystało z lotniska Berlin Brandenburg od jego otwarcia w 2020 roku?
  • Jakie rozwiązania cyfrowe wprowadzono na BER w celu usprawnienia obsługi pasażerów?
  • O ile procent BER zredukowało emisję CO₂ w porównaniu z rokiem bazowym 2010?
Pięć lat Lotnisko w Berlinie: 100 milionów pasażerów i cyfrowy skok jakościowy
Pięć lat Lotnisko w Berlinie: 100 milionów pasażerów i cyfrowy skok jakościowy

Rentowność, rozwój i odporność operacyjna

Jak podkreśla Aletta von Massenbach, prezes zarządu Flughafen Berlin Brandenburg GmbH (FBB), BER od 2022 roku generuje operacyjny zysk, a jego pozycja finansowa stale się umacnia.
„Udało nam się uczynić BER lotniskiem nowoczesnym i niezawodnym. Dzięki dobrej współpracy z partnerami potrafimy reagować nawet w trudnych sytuacjach, czego dowodem był niedawny cyberatak na zewnętrznego dostawcę oprogramowania Collins Aerospace” – podkreśliła von Massenbach.

W ciągu pięciu lat startowało i lądowało ponad 800 tys. samolotów, a przez terminale przewinęło się ponad 25,5 mln pasażerów w samym 2024 roku. Odprawiono także 200 tys. ton cargo i 50 mln sztuk bagażu.

Najbardziej ruchliwym dniem w historii portu był 17 października 2025 r., kiedy w pierwszy dzień ferii jesiennych obsłużono ponad 100 tys. pasażerów.

Szeroka siatka połączeń i rozwój kierunków dalekodystansowych

Obecnie 70 linii lotniczych łączy region Berlin-Brandenburg z 150 kierunkami na całym świecie. Największą popularnością cieszą się rejsy do regionu Morza Śródziemnego oraz coraz liczniejsze połączenia dalekodystansowe – m.in. do Nowego Jorku, Toronto, Dubaju czy Dżuddy.

Od listopada 2025 roku do siatki dołączy Abu Zabi, a loty do Pekinu będą realizowane całorocznie pięć razy w tygodniu.

Silny rozwój połączeń międzykontynentalnych i do krajów Zatoki Perskiej jest jednym z filarów strategii BER, który konsekwentnie pozycjonuje się jako kluczowy hub lotniczy północnych Niemiec i Europy Środkowej.

Cyfryzacja procesów i nowy standard obsługi pasażera

Jednym z największych osiągnięć BER w ciągu pięciu lat jest cyfrowa transformacja.
Lotnisko wprowadziło szereg nowoczesnych rozwiązań, które znacząco skracają czas obsługi:

  • BER Runway – system rezerwacji przedziału czasowego do kontroli bezpieczeństwa,
  • BER Biometrics – automatyczne przejścia oparte na rozpoznawaniu twarzy,
  • ponad 120 automatów self-service do odprawy i nadania bagażu.

Już 20 linii lotniczych oferuje możliwość pełnej samoobsługi przy odprawie bagażu, a dwie trzecie pasażerów korzysta z szybkiej kontroli bezpieczeństwa z wykorzystaniem 24 nowoczesnych skanerów CT.

Od 2024 roku FBB samodzielnie zarządza systemem kontroli bezpieczeństwa, przejętym od federalnej policji – co, jak podkreśla spółka, pozwoliło na poprawę wydajności i komfortu podróży.

Nowoczesne technologie i sztuczna inteligencja na płycie lotniska

BER jest pierwszym portem lotniczym w Niemczech, który wprowadził system monitoringu operacji naziemnych oparty na sztucznej inteligencji.
Dzięki kamerom i algorytmom analizującym obraz w czasie rzeczywistym możliwe jest precyzyjne sterowanie procesami obsługi samolotów, co poprawia punktualność i bezpieczeństwo operacyjne.

Zrównoważony rozwój – filar strategii BER

Zrównoważony rozwój to integralny element strategii portu. W porównaniu z rokiem bazowym 2010 lotnisko zredukowało emisje CO₂ o 50%.
Od wiosny 2025 roku trzy instalacje fotowoltaiczne na dachach parkingów dostarczają zieloną energię, a kolejne planowane są do 2030 r.

W terminalu 1 wymiana oświetlenia na technologię LED pozwala zaoszczędzić ponad milion kWh rocznie, a od 2024 roku BER posiada certyfikat Airport Carbon Accreditation – Level 3 za skuteczne działania w zakresie ochrony klimatu.

Międzynarodowe uznanie i nagrody

W ciągu ostatnich dwóch lat BER zdobył szereg wyróżnień branżowych, potwierdzających jego transformację i jakość usług:

  • World’s Most Improved Airport 2025 (Skytrax)
  • 4-Star Airport Rating 2025 (Skytrax)
  • Airport Innovation Award 2023 – za wdrożenie rozwiązań cyfrowych i AI
  • Outstanding Security Performance Award 2025 (OSPA) – za standardy bezpieczeństwa

Nowoczesny, stabilny i odporny hub dla stolicy Niemiec

Po pięciu latach działalności BER udowodnił, że potrafi łączyć efektywność operacyjną, stabilność finansową i nowoczesne zarządzanie infrastrukturą.
Dla regionu stołecznego jest nie tylko centrum podróży, ale też motorem gospodarczym, który generuje tysiące miejsc pracy i przyciąga inwestycje.

Jak podkreśla Aletta von Massenbach:
„BER jest dzisiaj lotniskiem, które nie tylko łączy ludzi, ale także inspiruje innowacjami i stanowi ważny filar zrównoważonego transportu w Europie.”

Pięć lat Lotnisko w Berlinie: 100 milionów pasażerów i cyfrowy skok jakościowy
Pięć lat Lotnisko w Berlinie: 100 milionów pasażerów i cyfrowy skok jakościowy

Komentarze