Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

CPK ogłosi przetargi na miliardowe kontrakty – priorytetem polski rynek

infoair
09.09.2025 07:30
0 Komentarzy

Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek zapowiedział 8 września, że spółka CPK w 2026 r. zamierza ogłosić przetargi na orientacyjną kwotę 40 mld zł. Dodał, że te o największej wartości, ok. 20 mld zł, zostaną ogłoszone w II kwartale przyszłego roku.

Spółka podała, że ogłoszone w I kwartale 2026 r. postępowania mają opiewać na ok. 7 mld zł, w II kwartale - na 20 mld zł, w III - ok. 3 mld, a w IV kwartale - ok. 10 mld zł.

Rozkład lotu:

  • Na jaką łączną kwotę CPK planuje ogłosić przetargi w 2026 roku?
  • Kiedy mają rozpocząć się prace budowlane przy terminalu pasażerskim CPK?
  • Ile pasażerów rocznie ma obsługiwać terminal w pierwszym etapie działania?
CPK ogłosi przetargi na miliardowe kontrakty - priorytetem polski rynek
CPK ogłosi przetargi na miliardowe kontrakty - priorytetem polski rynek

Wiceszef resortu infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek zadeklarował, że spółka chce, by środki trafiły do polskich firm. - Te pieniądze zasilą przede wszystkim polską gospodarkę. Zależy nam na tym, żeby budowa CPK (...) przełożyła się na budowę silnej pozycji polskich firm - zapewnił.

Wskazał, że spółka uznaje wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE dotyczący uniemożliwienia udziału w postępowaniach kontrahentów z państw trzecich, np. Chin i Turcji. - CPK jest prekursorem w promowaniu lokalnych podmiotów z rynku infrastruktury. (...) Robimy to poprzez określenie w postępowaniach takich kryteriów, jak choćby znajomość polskich realiów inwestycyjnych i uwarunkowań prawnych, czy znajomość języka polskiego przez kluczowy personel - wskazał Lasek.

Prezes CPK Filip Czernicki poinformował, że w 2025 r. spółka chce ogłosić postępowania dotyczące budowy kolei dużych prędkości między Warszawą a Łodzią na dwóch odcinkach, z czego oba mają szacowaną wartość powyżej 5 mld zł. Wymienił też budowę tunelu pod lotniskiem - również za ponad 5 mld zł. Zwrócił też uwagę na mniejsze przetargi, które - jak stwierdził - pokazują, że prace przyspieszyły. Przed końcem 2025 r. mają ruszyć postępowania na montaż 71 chodników ruchomych, 256 wind oraz 208 ruchomych schodów, a szacowany koszt tego przetargu wyniesie 100-250 mln zł. Powiedział też o dostawie i montażu 92 rękawów pasażerskich za 0,5-1 mld zł.

- To 30 mld zł, które planujemy w tym roku ogłosić w postępowaniach, z tego 18 mld zł to jest orientacyjna wartość postępowań, które już zostały ogłoszone, a do końca roku to będzie kolejne 12 mld zł - przekazał. Czernicki przypomniał, że największe ogłoszone w tym roku postępowanie dotyczy budowy terminalu pasażerskiego, którego szacowana wartość to 5 mld zł. Dodał, że 14 z 16 zgłoszonych w przetargu podmiotów to polskie firmy.

Wiceprezes CPK Dariusz Kuś poinformował, że spółka posiada obecnie ponad 2 tys. ha działek; z działek zabudowanych 90 proc. pozyskano w Programie Dobrowolnych Nabyć. - Podpisaliśmy umowę inwestycyjną z firmą PPL, czyli Polskie Porty Lotnicze, na prowadzenie wspólnego przedsięwzięcia inwestycyjnego i w przyszłości operowanie lotniskiem CPK - przypomniał.

Kuś przekazał, że w 2026 r. CPK zamierza ogłosić osiem postępowań związanych z komponentem lotniskowym; wartość każdego z nich ma przekroczyć 1 mld zł. Wśród tych inwestycji wskazał układ drogowy strefy wschodniej i zachodniej na przyszłym lotnisku. Ta pierwsza obejmie 37 km, a wartość przetargu wyniesie 1-3 mld zł. W przypadku zachodniej chodzi o 30 km, o wartości 0,5-1 mld zł. Zwrócił też uwagę na budowę samego lotniska, podzielonego na trzy części: północną, centralną i południową. Prace mają być prowadzone sekwencyjne, a każde z postępowań jest wyceniane od od 1 mld do 3 mld zł.

W 2027 r. mają być ogłoszone dwa postępowania przekraczające 1 mld zł, gdyż - jak dodał wiceprezes CPK - główny ciężar postępowań o dużej wartości przypadnie na lata 2025 i 2026. W 2027 r. ogłoszony zostanie przetarg dotyczący budowy infrastruktury lotniskowej w części północnej oraz - jak mówił - kolejowy front rozładunkowy i baza paliw. Ogłoszone mają być też inne postępowania o mniejszej skali, związane z m.in. budową specjalistycznych budynków. Przetargi ogłoszone rok później, na ponad 100 mln zł każdy, dotyczyć będą m.in. budowy garażu wielopoziomowego i Centrum Kontroli Operacji Lotniczych.

Wiceprezes CPK Justyna Mikołajczyk poinformowała o planowanych inwestycjach kolejowych. Jak przekazała, w przyszłym roku CPK ma ogłaszać przetargi na odcinku od granicy węzła CPK do Łodzi oraz kontrakty całoliniowe dotyczące systemów sterowania i energii. Ogłoszony ma być także przetarg na inżyniera kontraktu dla projektu węzła CPK oraz dla odcinków Pleszew-Poznań i Sieradz-Pleszew.

Postępowania z 2026 r. będą dotyczyć też budowy KDP na odcinku Brzeziny-Łódź (ponad 5 mld zł), od Węzła CPK do Brzezin (3 kontrakty, każdy od 1 do 3 mld zł) oraz sterowania ruchem kolejowym na odcinku Warszawa-Łódź (od 1 do 3 mld zł).

Jak przekazał dyrektor w CPK Robert Kuczyński, w roku 2027 ogłoszone mają zostać przetargi na 181 km linii kolejowej, a rok później - 215 km. Łącznie ma to być 338 km w standardzie KDP i 58 km konwencjonalnych. - Obecny plan dla komponentu kolejowego przewiduje 25 przetargów, z których 5 to umowy na nadzór, 20 przetargów na roboty budowlane. Mówimy oczywiście o tych największych - poinformował Kuczyński.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

Terminal pasażerski o powierzchni ok. 450 tys. m kw. ma być centralnym punktem nowego portu lotniczego CPK. W dniu otwarcia wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnych 30. W pierwszym etapie terminal ma obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie i być sukcesywnie rozbudowywany wedle zapotrzebowania i rosnącego ruchu lotniczego – docelowo 44 mln w kolejnym etapie. (PAP)

Komentarze