IATA: Podróże premium rosną szybciej niż ekonomiczne. Boeing 737 najczęściej w użyciu
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) opublikowało najnowszą edycję raportu World Air Transport Statistics (WATS), zawierającą szczegółowe dane o kondycji branży lotniczej w 2024 roku. Dokument, przygotowany na podstawie informacji od ponad 240 linii lotniczych, prezentuje kompleksowy obraz rynku.
Od wyników przewozowych, przez analizę floty, po zestawienie najpopularniejszych tras i ocenę finansowej kondycji sektora.
Rozkład lotu:
- Jaki samolot był najczęściej używany na świecie w 2024 roku?
- Które lotnisko-pary pasażerskie były najpopularniejsze według raportu IATA?
- Który kraj pozostaje największym rynkiem lotniczym na świecie?
Podróże premium w górę
Jednym z kluczowych wniosków jest dynamiczny wzrost podróży w klasach premium. W 2024 roku liczba pasażerów w klasach biznes i pierwszej wzrosła o 11,8%, przewyższając tempo wzrostu klasy ekonomicznej (11,5%). Łącznie z usług premium skorzystało 116,9 mln podróżnych, co stanowi 6% wszystkich pasażerów międzynarodowych.
Największą dynamikę zanotował region Azji i Pacyfiku – wzrost o 22,8%, choć nadal dominującym segmentem pozostaje tam klasa ekonomiczna (500,8 mln pasażerów, +28,6%). Europa utrzymała pozycję największego rynku dla podróży premium (39,3 mln pasażerów), natomiast najwyższy udział segmentu premium w całym ruchu odnotowano na Bliskim Wschodzie (14,7%).
Najpopularniejsze trasy lotnicze
Azja i Pacyfik zdominowały ranking najbardziej obleganych tras lotniczych. Liderem pozostało połączenie Jeju–Seul (CJU–GMP) z wynikiem 13,2 mln pasażerów w 2024 roku. W pierwszej dziesiątce tylko jedno połączenie pochodziło spoza regionu – Dżudda–Rijad (JED–RUH) w Arabii Saudyjskiej.
W innych częściach świata liderami były:
- Bogota–Medellin (3,8 mln pasażerów) w Ameryce Łacińskiej,
- Kapsztad–Johannesburg (3,3 mln) w Afryce,
- JFK–LAX (2,2 mln) w Ameryce Północnej,
- Barcelona–Palma de Mallorca (2 mln) w Europie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Flota: Boeing 737 i Airbusy najczęściej w użyciu
Najintensywniej eksploatowanym typem samolotu był Boeing 737 (wszystkie warianty) – wykonano nim 10 mln lotów i wygenerowano 2,44 bln dostępnych miejscokilometrów (ASK). Kolejne miejsca zajęły Airbus A320 (7,9 mln lotów) oraz Airbus A321 (3,4 mln lotów).
Na uwagę zasługuje dynamiczny wzrost popularności Airbusa A220, który osiągnął wzrost liczby operacji o 21,7% i ASK o 20,4%.
Najwięksi rynkowi gracze
Stany Zjednoczone utrzymały pozycję największego rynku lotniczego świata, obsługując 876 mln pasażerów (+5,2% r/r), głównie dzięki ogromnemu ruchowi krajowemu. Na drugim miejscu uplasowały się Chiny z wynikiem 741 mln pasażerów (+18,7%), wyprzedzając Wielką Brytanię (261 mln, +7,3%) i Hiszpanię (241 mln, +10,7%).
Do grona dynamicznie rosnących rynków należy również Indie (+11,1%, 211 mln pasażerów) oraz Japonia (+18,6%, 205 mln).
Perspektywy
Raport IATA WATS 2024 potwierdza dalszą odbudowę globalnego lotnictwa po pandemii i wskazuje na trwałe trendy – rosnące znaczenie podróży premium, dynamiczny rozwój regionu Azji i Pacyfiku oraz dominację wąskokadłubowych maszyn w codziennej eksploatacji.
Komentarze