Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koniec Air Belgium. Belgijski przewoźnik bankrutuje, część działalności uratowana

infoair
16.05.2025 18:30
0 Komentarzy

Na rynku lotniczym zdarza się, że nawet obiecujące linie, działające przez lata, zmuszone są zakończyć działalność. Tak właśnie stało się z belgijskim przewoźnikiem Air Belgium, który po 12 latach funkcjonowania ogłosił 30 kwietnia 2025 roku upadłość.

Pomimo ambitnych planów i prób restrukturyzacji, firma nie poradziła sobie z rosnącą konkurencją oraz problemami finansowymi.

Rozkład lotu:

  • Jakie czynniki doprowadziły do upadłości Air Belgium mimo prób restrukturyzacji i zmiany profilu działalności?
  • Jakie prawa przysługują pasażerom, którzy zakupili bilety na loty Air Belgium, a ich rejsy zostały odwołane?
  • W jaki sposób francuska grupa CMA CGM planuje kontynuować działalność cargo po przejęciu części aktywów Air Belgium?
Koniec Air Belgium. Belgijski przewoźnik bankrutuje, część działalności uratowana
Koniec Air Belgium. Belgijski przewoźnik bankrutuje, część działalności uratowana

Dla pasażerów to trudna wiadomość – niewykorzystane bilety mogą oznaczać straty, a przyszłe loty zostaną odwołane lub nie będą zrealizowane przez Air Belgium. Dobra informacja jest taka, że w Unii Europejskiej obowiązują przepisy chroniące podróżnych: przysługuje im prawo do zwrotu kosztów biletu, zmiany rezerwacji lub – w niektórych przypadkach – odszkodowania.

Od ambitnych planów do niewypłacalności

Air Belgium, obecna na rynku od 2013 roku, rozpoczęła działalność z wielkimi ambicjami: tanie loty międzykontynentalne miały stać się jej specjalnością. Jednakże rynek szybko zweryfikował te plany. Przewoźnik musiał zmierzyć się z silną konkurencją ze strony tradycyjnych linii oraz rosnącymi kosztami operacyjnymi, które skutecznie podważyły opłacalność oferowania długodystansowych połączeń w modelu low-cost.

Pomimo modernizacji floty oraz próby przebranżowienia się na przewozy cargo, linia nie zdołała wyjść na finansową prostą. Rosnące zadłużenie oraz brak oczekiwanych przychodów doprowadziły do złożenia wniosku o ochronę sądową i próbę restrukturyzacji, która zakończyła się upadłością.

Jednak historia Air Belgium nie kończy się całkowicie – sąd upadłościowy w Belgii zatwierdził przejęcie części cargo przez francuską grupę logistyczną CMA CGM, która 2 maja sfinalizowała zakup i uzyskała niezbędne licencje do kontynuowania działalności.

Francuska grupa CMA CGM, globalny lider w sektorze transportu i logistyki, przejmując aktywa Air Belgium, skupi się na rozwijaniu działalności towarowej. Przejęcie obejmuje flotę czterech samolotów frachtowych oraz utrzymanie części belgijskiego zespołu – pracę zachowało 124 pracowników, w tym 72 pilotów. Niestety, ponad połowa zatrudnionych – głównie personel pokładowy – została zwolniona.

Komentarz eksperta. Co z pasażerami

Upadłość linii lotniczej to stresująca sytuacja dla podróżnych, którzy często nie wiedzą, jak się zachować i co im przysługuje – mówi ekspert ds. praw pasażerów z AirCashBack.

W przypadku Air Belgium osoby posiadające niewykorzystane bilety powinny jak najszybciej skontaktować się z przewoźnikiem, biurem podróży lub firmą, która wystawiła bilet. Warto też sprawdzić możliwość zwrotu kosztów przez bank (np. chargeback). Dodatkowo, jeśli lot został odwołany w ostatniej chwili, może przysługiwać odszkodowanie – nawet mimo upadłości przewoźnika – dodaje ekspert.

Podkreśla również, że transparentna komunikacja ze strony nowego operatora (w tym CMA CGM) i wsparcie dla pasażerów powinny być traktowane priorytetowo, nawet jeśli nowa działalność obejmuje wyłącznie loty towarowe.

Przepisy chroniące pasażerów

W Unii Europejskiej prawa pasażerów linii lotniczych są chronione przez Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Regulacja ta określa wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotów. W sytuacji upadłości linii lotniczej, pasażerowie mogą dochodzić swoich praw, takich jak zwrot kosztów biletu czy odszkodowanie, zgodnie z tym rozporządzeniem. Warto również pamiętać, że w przypadku zakupu biletu w ramach pakietu turystycznego, dodatkową ochronę zapewnia Dyrektywa (UE) 2015/2302 w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych.

Źródło: AirCashBack

Koniec Air Belgium. Belgijski przewoźnik bankrutuje, część działalności uratowana
Koniec Air Belgium. Belgijski przewoźnik bankrutuje, część działalności uratowana

Komentarze