Trzy lata lubelskiego projektu „Edukacja rowerowa 2.0.” 3 tys. przeszklonych uczniów
Około 3 tys. uczniów i 79 nauczycieli z blisko 80 szkół podstawowych w woj. lubelskim wzięło udział w szkoleniach z bezpiecznej jazdy na rowerze w ruchu drogowym.
Organizatorzy przygotowali też 4 tys. poradników o edukacji rowerowej. Kampania na rzecz poprawy bezpieczeństwa dzieci w ruchu drogowym jest finansowana ze środków Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021–2030.
Rozkład jazdy:
- Ilu uczniów w woj. lubelskim wzięło udział w szkoleniach z bezpiecznej jazdy na rowerze?
- W jakich latach realizowany był projekt „Edukacja rowerowa 2.0”?
- Z jakiego programu rządowego finansowano ten projekt edukacji rowerowej?
Trzy lata
– Udało nam się przeszkolić w skali województwa ok. 15 proc. uczniów – powiedział we wtorek Michał Wolny z Fundacji Mobilności Aktywnej podczas konferencji podsumowującej trzyletni projekt „Edukacja rowerowa 2.0. Kampania na rzecz poprawy bezpieczeństwa dzieci w ruchu drogowym”.
Wolny podsumował, że dzięki projektowi w latach 2023-2025 trenerzy zrealizowali ponad 250 zajęć teoretycznych, praktycznych i blisko 280 egzaminów w ruchu drogowym. Fundacja wydała poradnik o praktycznej edukacji rowerowej dla nauczycieli, a także opracowała i przekazała ministerstwom infrastruktury i edukacji narodowej koncepcję nowego systemu szkolenia rowerzystów i zmian w przepisach.
– Chodzi o to, żeby wyszkolić całe pokolenia umiejących jeździć na rowerze osób, które w perspektywie na przykład 20 lat będą w stanie uczyć swoich dzieci. Wtedy będziemy mówili o zmianie systemowej – stwierdził Wolny.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nauka w praktyce
Zdaniem prezesa Fundacji Mobilności Aktywnej Aleksandra Wiącka niewielu rodziców uczy swoich dzieci jazdy po ulicy. W jego ocenie problemem są przepisy, według których dzieci poniżej 10 lat mogą jeździć rowerami tylko po chodniku.
– Czyli w mieście legalnie nie mogę nauczyć ośmioletniego dziecka jazdy po ulicy, mimo że da się to robić bezpiecznie. Jadąc z takim dzieckiem po ulicy, łamię prawo, ale jednocześnie uczę go zasad bezpiecznej jazdy – stwierdził Wiącka.
Fundacja postuluje m.in. uporządkowanie zasad poruszania się po drogach dzieci na rowerach, wprowadzenie masowej edukacji rowerowej, powszechnych praktycznych zajęć w ruchu drogowym organizowanych przez szkoły podstawowe w całej Polsce, wyznaczenie tras egzaminacyjnych na ulicach w każdym powiecie i rozszerzenie egzaminu na kartę rowerową, żeby sprawdzał umiejętności jazdy na drogach publicznych.
Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w ubiegłym roku rowerzyści uczestniczyli w 3765 wypadkach drogowych, w których zginęło 169 rowerzystów, a 3434 odniosło rany. W porównaniu z 2023 r. liczba wypadków z udziałem cyklistów zwiększyła się o 169, czyli 4,7 proc.
Projekt „Edukacja rowerowa 2.0” został sfinansowany z Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021–2030. Szczegóły na : https://edukacjarowerowa.pl/nowefio/



Komentarze