Bezpieczniejsze skrzyżowania kolejowo-drogowe. PKP PLK aktualizują listę inwestycji w ogólnopolskim projekcie
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zaktualizowały listę rankingową zadań zakwalifikowanych do realizacji w pierwszym etapie ogólnopolskiego projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”.
Spośród 51 zgłoszonych propozycji do dalszych prac zakwalifikowano 18 inwestycji. Cały projekt ma wartość 861 mln zł i jego nadrzędnym celem jest realne ograniczenie liczby wypadków na styku kolei i dróg oraz poprawa płynności ruchu w skali całego kraju.
Rozkład jazdy:
- Jakie kryteria zdecydowały o zmianach na liście podstawowej inwestycji w I etapie projektu poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych?
- Które nowe lokalizacje zostały włączone do listy podstawowej po aktualizacji PKP PLK i jakie inwestycje są tam planowane?
- Jakie warunki muszą spełnić samorządy, aby ich projekty mogły zostać zakwalifikowane do II etapu programu?
Zmiany na liście podstawowej i nowe lokalizacje
Aktualizacja listy została przyjęta uchwałą zarządu PKP PLK i objęła zarówno listę podstawową, jak i rezerwową oraz wykaz zadań niezakwalifikowanych. Wprowadzone zmiany są konsekwencją aktualnych deklaracji wnioskodawców, ich gotowości do współfinansowania inwestycji oraz decyzji o dalszym udziale w projekcie.
W wyniku aktualizacji zmienił się skład listy podstawowej. Część inwestycji, które pierwotnie zakwalifikowano do realizacji w I etapie, nie będzie kontynuowana. Jednocześnie do listy podstawowej włączono pięć nowych lokalizacji, które spełniły wymagania projektu i uzyskały odpowiednią liczbę punktów w ocenie wielokryterialnej.
Nowe zadania obejmują skrzyżowania kolejowo-drogowe w następujących miejscowościach:
- Wrocław – ul. Poprzeczna,
- Wymysłowo,
- Buk,
- Włocławek,
- Palędzie.
Dla tych lokalizacji planowana jest likwidacja kolizyjnych przejazdów i budowa bezpiecznych skrzyżowań dwupoziomowych, co ma istotnie wpłynąć na bezpieczeństwo uczestników ruchu.
Lista rezerwowa i perspektywa II etapu
Istotną informacją dla samorządów i zarządców dróg jest to, że wszystkie zadania znajdujące się obecnie na liście rezerwowej I etapu automatycznie zostaną poddane rankingowaniu w II etapie projektu. Ocena będzie prowadzona w oparciu o liczbę punktów uzyskaną w analizie wielokryterialnej przeprowadzonej na etapie pierwszym, o ile wnioskodawcy formalnie nie zrezygnują z dalszego udziału w naborze.
Oznacza to, że projekty, które nie znalazły się na liście podstawowej w pierwszej odsłonie programu, wciąż mają realną szansę na dofinansowanie w kolejnym etapie.
Założenia i cele ogólnopolskiego projektu
Projekt „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych” ma charakter konkursowy i jest skierowany do jednostek samorządu terytorialnego oraz zarządców dróg. Jego głównym celem jest likwidacja przejazdów kolejowo-drogowych i zastąpienie ich skrzyżowaniami dwupoziomowymi, co znacząco ogranicza ryzyko wypadków i kolizji.
Program obejmuje teren całej Polski i ma nie tylko poprawić bezpieczeństwo, ale także usprawnić ruch kolejowy i drogowy, eliminując punkty newralgiczne w sieci transportowej.
Finansowanie i warunki udziału w projekcie
Środki na realizację projektu pochodzą z budżetu państwa i wynoszą łącznie 861 mln zł. Budżet został podzielony na dwa etapy, z pulą 430,5 mln zł przeznaczoną na każdy z nich. Maksymalna wartość dofinansowania ze strony PKP PLK S.A. dla jednego zadania wynosi 60 mln zł.
Warunkiem udziału w projekcie jest m.in.:
- likwidacja przejazdu lub przejazdów kolejowo-drogowych,
- włączenie nowego obiektu w lokalny układ komunikacyjny,
- uzyskanie akceptacji społecznej dla planowanej inwestycji.
PKP PLK współfinansują część obiektu w obrębie nad lub pod torami linii kolejowej, dokumentację projektową realizowaną w formule „Projektuj i buduj” w tym samym zakresie oraz w całości pokrywają koszty likwidacji przejazdów.
Kolejny krok w stronę bezpieczniejszej infrastruktury
Aktualizacja listy rankingowej pokazuje, że projekt jest procesem dynamicznym, dostosowywanym do realnych możliwości finansowych i organizacyjnych wnioskodawców. Dla wielu samorządów to szansa na realizację kosztownych, ale kluczowych inwestycji infrastrukturalnych, które w długiej perspektywie przełożą się na poprawę bezpieczeństwa, jakości życia mieszkańców oraz sprawniejsze funkcjonowanie transportu kolejowego i drogowego w Polsce.






Komentarze