Nowa droga rowerowa przy ul. Brożka otwarta. Kolejny fragment spójnej sieci w Krakowie
Kraków zyskał kolejny odcinek nowoczesnej infrastruktury rowerowej.
W środę, 17 grudnia 2025 roku, oficjalnie oddano do użytku drogę dla rowerów po północnej stronie ul. Jana Brożka, zrealizowaną przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Inwestycja poprawia bezpieczeństwo i komfort poruszania się rowerzystów oraz pieszych w rejonie Dzielnicy XIII Podgórze.
Rozkład jazdy:
- Gdzie przebiega nowa droga rowerowa przy ul. Brożka i z czym się łączy?
- Jaki był zakres prac i jakie udogodnienia powstały w ramach inwestycji?
- Ile kosztowała inwestycja i jakie były źródła jej finansowania?
Nowe połączenie w Dzielnicy XIII Podgórze
Nowa infrastruktura rowerowa powstała po północnej stronie ul. Jana Brożka, częściowo wzdłuż ul. Wadowickiej, tworząc brakujące ogniwo lokalnej sieci tras. Inwestycja obejmuje ciąg pieszo-rowerowy, drogę dla rowerów oraz chodnik, a jej całkowita długość wynosi 393 metry.
Trasa łączy się z istniejącą ścieżką rowerową wzdłuż ul. Wadowickiej oraz z ciągiem pieszo-rowerowym biegnącym ul. Brożka. Dzięki temu rowerzyści zyskali spójne i bezpieczne połączenie pomiędzy ważnymi ciągami komunikacyjnymi w tej części miasta.
Podczas uroczystego otwarcia zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Mazur podkreślił, że choć inwestycja ma lokalny charakter, to realnie wpływa na komfort i bezpieczeństwo codziennych podróży, łącząc dotychczas rozproszone fragmenty infrastruktury.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Szeroki zakres robót i poprawa dostępności
Zakres prac wykraczał daleko poza samą budowę drogi rowerowej. W ramach zadania wykonano również:
- przebudowę dojścia do przychodni ZUM MPK,
- modernizację schodów i pochylni wraz z nowymi poręczami,
- odnowienie dwóch wiat przystankowych,
- przebudowę kolidujących sieci i budowę kanału technologicznego,
- wykonanie nowego oświetlenia,
- nasadzenia zieleni oraz uporządkowanie gospodarki wód opadowych.
Wody opadowe są obecnie odprowadzane do kanalizacji deszczowej lub bezpośrednio na sąsiadujące tereny zielone, co wpisuje się w proekologiczny charakter inwestycji.
Koszty, dofinansowanie i cele projektu
Łączny koszt realizacji inwestycji wyniósł około 2,3 mln zł, z czego 1 069 758,42 zł stanowiło dofinansowanie z Funduszy Europejskich. Projekt został współfinansowany w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021–2027, Priorytet 3 – Fundusze europejskie dla transportu miejskiego, Działanie 3.1 Transport miejski – ZIT.
Celem inwestycji jest nie tylko poprawa bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów, ale również zmiana nawyków transportowych mieszkańców. Rozbudowa bezkolizyjnych połączeń rowerowych ma zachęcać do rezygnacji z samochodu na rzecz bardziej ekologicznych form przemieszczania się, co w dłuższej perspektywie przekłada się na lepszą jakość powietrza i wyższy komfort życia w mieście.






Komentarze