Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa modernizuje kluczową trasę rowerową. Przebudowa w Alejach Jerozolimskich

infobike
16.12.2025 06:30
0 Komentarzy

W grudniu 2025 roku rozpoczęła się przebudowa drogi dla rowerów w Alejach Jerozolimskich na odcinku Popularna – Śmigłowca.

Decyzja o realizacji inwestycji zapadła w 2025 roku i jest odpowiedzią na wieloletnie postulaty dotyczące poprawy jakości i czytelności tej trasy. Projekt obejmuje kompleksowy remont nawierzchni oraz zmiany organizacji ruchu rowerowego na jednym z ważniejszych korytarzy transportowych zachodniej części miasta. Inwestycja realizowana jest przy wsparciu środków Unii Europejskiej.

Rozkład jazdy

  • Z jakiego materiału będzie wykonana nowa nawierzchnia drogi dla rowerów w Alejach Jerozolimskich?
  • Jaką długość obejmuje przebudowywany odcinek trasy?
  • Czy po remoncie ruch rowerowy będzie dwukierunkowy po obu stronach alei?
2,7 km nowej jakości w Alejach Jerozolimskich. Kolejny krok w integracji mobilności w stolicy
2,7 km nowej jakości w Alejach Jerozolimskich. Kolejny krok w integracji mobilności w stolicy / fot. UM Warszawa

Wzdłuż głównych arterii Warszawy

Przebudowywana droga dla rowerów w Alejach Jerozolimskich obsługuje obszar dzielnic Ochota i Włochy, a także ważne relacje dojazdowe dla pasażerów korzystających z transportu publicznego, w tym autobusów kursujących wzdłuż tej arterii. Dotychczasowa infrastruktura powstała głównie na początku lat 2000. i była wykonana z kostki betonowej, z licznymi zmianami kierunków ruchu, co obniżało komfort i bezpieczeństwo użytkowników. Po zakończeniu prac trasa zyska jednolity standard techniczny i funkcjonalny.

Zakres robót obejmuje 2,7 km drogi dla rowerów, która zostanie wykonana w technologii asfaltowej. Zastosowanie asfaltu poprawi komfort jazdy, zmniejszy hałas oraz ułatwi bieżące utrzymanie infrastruktury. Równolegle przebudowane zostaną drogi rowerowe po obu stronach alei w taki sposób, aby na całej długości dopuścić ruch dwukierunkowy. Szczególnie istotne zmiany zaplanowano po południowej stronie trasy, w rejonie podjazdu na wiadukt przy ul. Jutrzenki, gdzie dotąd brakowało ciągłości i czytelnego przebiegu drogi.

Projekt przewiduje również poszerzenie trasy z 2,5 do 3 metrów, co ma znaczenie zarówno dla płynności ruchu rowerowego, jak i bezpieczeństwa w miejscach o większym natężeniu ruchu. Takie parametry wpisują się w aktualne standardy projektowe Warszawy i ułatwiają współistnienie ruchu rowerowego z innymi elementami układu drogowego, w tym z ruchem autobusowym.

2,7 km nowej jakości w Alejach Jerozolimskich. Kolejny krok w integracji mobilności w stolicy / fot. UM Warszawa
2,7 km nowej jakości w Alejach Jerozolimskich. Kolejny krok w integracji mobilności w stolicy / fot. UM Warszawa

Finansowanie i szerszy kontekst

Przebudowa drogi dla rowerów w Alejach Jerozolimskich jest dofinansowana z Funduszy Europejskich, w ramach programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, co oznacza realizację zgodnie z zasadami unijnymi dotyczącymi zrównoważonej mobilności. Projekt wywodzi się z inicjatywy Budżetu Obywatelskiego w Warszawie, jednak jego ostateczny zakres został znacząco rozszerzony, tak aby lepiej odpowiadał na potrzeby systemu transportowego miasta.

Warto podkreślić, że przebudowa skrzyżowania z ul. Popularną i ul. Wschodu Słońca, czyli ronda Dudajewa, zostanie zrealizowana w ramach odrębnego zadania przygotowywanego przez Urząd Dzielnicy Włochy, co pozwoli na lepszą koordynację robót i ograniczenie utrudnień.

Inwestycja w Alejach Jerozolimskich wpisuje się w szerszy program modernizacji infrastruktury rowerowej w Warszawie. W 2025 roku wyremontowano już ponad 8,5 km tras, co oznacza wynik wyższy niż w poprzednich latach, a kolejne 17,5 km pozostaje w realizacji. Obecnie remonty stanowią około połowy wszystkich prowadzonych inwestycji rowerowych, których łączna długość sięga 36 km. Jednocześnie miasto podkreśla, że strategicznym priorytetem pozostaje budowa zupełnie nowych tras, które wzmacniają rolę roweru jako realnego uzupełnienia komunikacji miejskiej i transportu autobusowego.

Z punktu widzenia systemu transportu publicznego przebudowa w Alejach Jerozolimskich poprawi spójność sieci, zwiększy atrakcyjność dojazdów do węzłów przesiadkowych i stworzy lepsze warunki do łączenia podróży rowerem z autobusem czy koleją.

Komentarze