Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wrocław otwiera ranking polskich miast w rowerowym Copenhagenize Index 2025

infobike
21.11.2025 11:45
0 Komentarzy

Wrocław znalazł się w gronie 30 miast świata ujętych w najnowszym Copenhagenize Index 2025 – EIT Urban Mobility Edition.

Popularnie nazywany „rankingiem kopenhaskim” to najbardziej rozpoznawalny globalny ranking oceniający politykę rowerową miast ze wszystkich kontynentów. Ranking bierze pod uwagę rozwiązania charakterystyczne dla różnych klimatów, struktur urbanistycznych i poziomów rozwoju gospodarczego — od Helsinek po Singapur i Dubaj. To pierwszy raz, kiedy znalazły się w nim polskie miasta. Wrocław jest z nich w rankingu najwyżej. 

Rozkład jazdy:

  1. Które miejsce w Copenhagenize Index 2025 zajął Wrocław?
  2. Ile kilometrów liczy wrocławska sieć tras rowerowych?
  3. Jakie miasto zajęło pierwsze miejsce w tegorocznym rankingu?
Wrocław wśród 30 najbardziej przyjaznych rowerzystom miast świata według Copenhagenize Index 2025
Wrocław wśród 30 najbardziej przyjaznych rowerzystom miast świata według Copenhagenize Index 2025 / Tomasz Hołod/wroclaw.pl

Wrocław jest 28.

Ranking opiera się na trzech kluczowych filarach: bezpiecznej i spójnej infrastrukturze, wykorzystaniu i dostępności roweru oraz polityce i wsparciu. Tu link do niego: https://copenhagenizeindex.eu/ Ranking co bardzo ważne bierze pod uwagę „rozwój i zmiany w programach rowerowych i inwestycjach”. Wrocław jest 28, Poznań 53, Warszawa 62, Gdańsk 63, Łódź 68. Zwycięzcą tegorocznego rankingu jest holenderski Utrecht przed stolicą Danii Kopenhagą i belgijskim Gent. Wrocław wyprzedził między innymi Vancouver (30), Walencję (31), Londyn (33) czy Barcelonę (42) 

Obecność Wrocławia w pierwszej trzydziestce i najwyższe miejsce spośród wszystkich polskich miast wskazuje, że Wrocław wykonuje realne i systemowe kroki w stronę bardziej zrównoważonego transportu.

– Dla mnie jest ważne by miasto rozwijało się równomiernie i słuchało mieszkańców. Dlatego każda duża nowa inwestycja od razu zakłada sprawną komunikację rowerową, każdy remont drogi czy chodnika ma rowery na uwadze, ale jednocześnie i to podkreślam – nie zapominamy o innych użytkownikach. O pieszych, pasażerach komunikacji miejskiej czy kierowcach. Miasto jest i musi być dla wszystkich. Nasze główne założenie jest takie: rowery tak! Bezpieczeństwo rowerzystów tak!… ale nie kosztem ograniczania przepustowości samochodowej czy utrudnieniami dla pieszych czy komunikacji zbiorowej. To założenie – równomiernego rozwoju – jak widać jest doceniane również przez najważniejszy światowy ranking eksperckimówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Wrocław wśród 30 najbardziej przyjaznych rowerzystom miast świata według Copenhagenize Index 2025
Wrocław wśród 30 najbardziej przyjaznych rowerzystom miast świata według Copenhagenize Index 2025

Co zostało docenione?

Eksperci zwrócili uwagę na wieloletnie inwestycje infrastrukturalne — w tym rozwój sieci, która dziś liczy 428 km tras rowerowych. Coraz częściej pojawiają się odcinki spełniające współczesne standardy: szersze, lepiej poprowadzone i oddzielone od ruchu samochodowego, zwłaszcza wzdłuż korytarzy tramwajowych.

„Obecność Wrocławia w światowym zestawieniu jest ważnym sygnałem — przede wszystkim dla mieszkańców, którzy codziennie wybierają rower i tworzą tę zmianę. To także dla nas jasna informacja, że należy działać dalej. Ranking nie jest laurką, jest motywacją – mówi Monika Kozłowska-Święconek z Wydziału Mobilności Miejskiej.

Pozytywnie oceniono też działania wspierające codzienne użytkowanie roweru:

  • uruchomienie Mikrohuba Wrocław – pierwszego w Polsce centrum logistycznego opartego na rowerach cargo, z którego korzysta więcej niż jedna firma
  • ponowne otwarcie dla rowerów historycznego centrum miasta i trwałe wprowadzenie Strefy Slow Zone,
  • program edukacyjny „Młodzi – Aktywnie zMOBILizowaNi”,
  • oraz ponowny start systemu roweru miejskiego (2 534 jednośladów w samym Wrocławiu), który w pół roku zanotował 1 milion przejazdów.

„Te działania pokazują, że rower może być realną alternatywą transportową – zdrową, efektywną i dostępną dla mieszkańców w każdym wieku. Ale równie wyraźnie wskazują nam, gdzie brakuje jeszcze spójności i komfortu. To wskazówki, których potrzebujemy” – dodaje Monika Kozłowska-Święconek.

Wrocław wśród 30 najbardziej przyjaznych rowerzystom miast świata według Copenhagenize Index 2025
Wrocław wśród 30 najbardziej przyjaznych rowerzystom miast świata według Copenhagenize Index 2025

Co dalej? Więcej komfortu, bezpieczeństwa i konsekwencji

Copenhagenize wskazuje również obszary wymagające dalszej pracy. Kluczowe dla Wrocławia będą już planowane m.in.:

  • szersze i bezpieczniejsze drogi rowerowe,
  • uspokajanie ruchu,
  • bezpieczne dla rowerzystów pokonywanie skrzyżowań,
  • rozwój parkingów rowerowych przy węzłach przesiadkowych i dworcach,
  • oraz transparentna komunikacja i monitoring trendów.

Wyniki ostatniego Kompleksowego Badania Ruchu pokazały nam, jak ważne jest konsekwentne uzupełnianie sieci tras rowerowych i podnoszenie ich standardu. Wysoka pozycja w tym międzynarodowym rankingu dodatkowo motywuje nas nie tylko do dalszej rozbudowy infrastruktury, lecz także do zwiększania świadomości mieszkańców, że więcej podróży niesamochodowych oznacza realną ulgę dla miasta i wszystkich, którzy w nim żyją” — dodaje dyrektorka WMM

Do końca tego roku podniesienie standardu i remont nawierzchni tras rowerowych:

  • wyb. Wyspiańskiego
  • ul. Ignuta
  • ul. Wiejska
  • ul. Rogowska
  • ul. Powstańców Śląskich
Wrocław wśród 30 najbardziej przyjaznych rowerzystom miast świata według Copenhagenize Index 2025
Wrocław wśród 30 najbardziej przyjaznych rowerzystom miast świata według Copenhagenize Index 2025

W przyszłym roku:

  • ciąg pieszo-rowerowy na ul. Ołtaszyńskiej,
  • zielona Rowerowa Oś Zachodnia,
  • trasa Zielińskiego – Muzealna,
  • trasa Bożego Ciała – Widok.

Remonty i przebudowy:

  • droga dla rowerów na ul. Trzebnickiej,
  • droga dla rowerów wzdłuż al. Armii Krajowej i al. Wiśniowej.

Duże inwestycje:

  • przebudowa ul. Wilkszyńskiej,
  • przebudowa ul. Dolnobrzeskiej,
  • przebudowa ul. Koszarowej,
  • węzeł przesiadkowy Drobnera-Dubois,
  • przebudowa skrzyżowania Awicenny – Wiejska – Mokronoska,
  • budowa trasy tramwajowo-autobusowej na Swojczyce.

Nowe zadania planowane do projektowania na 2026 rok:

  • drogi dla rowerów na ul. Szczęśliwej,
  • zielona Rowerowa Oś Zachodnia – kolejne odcinki,
  • trasa rowerowa na ul. Kruczej,
  • kładka na Mianowskiego wraz z dojazdem przez ogrody działkowe,
  • kładka nad Widawą łącząca Kowale i Psie Pole – koncepcja programowo przestrzenna,
  • trasa rowerowa na ul. Okulickiego,
  • ul. Legnicka przy ul. Niedźwiedziej,
  • ul. Kasprowicza,
  • Remont drogi dla rowerów na ul. Borowskiej.
Wrocław wśród 30 najbardziej przyjaznych rowerzystom miast świata według Copenhagenize Index 2025
Wrocław wśród 30 najbardziej przyjaznych rowerzystom miast świata według Copenhagenize Index 2025

Komentarze