Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rower miejski przez cały rok. Coraz więcej miast decyduje się na całoroczne systemy

infobike
17.11.2025 06:30
0 Komentarzy

Jeszcze niedawno rowery miejskie kojarzyły się głównie z sezonem wiosna–lato. Dziś coraz więcej polskich miast traktuje je jako stały element transportu publicznego, dostępny nawet w środku zimy. Zmieniają się także oczekiwania mieszkańców – według najnowszego badania EKObarometr ponad 40% Polaków korzysta z rowerów miejskich przynajmniej raz w roku, a sama obecność systemów staje się elementem miejskiej tożsamości i polityki transportowej.

Wraz z rosnącą popularnością jednośladów rośnie też świadomość społeczna i biznesowa. – Rower stał się kapitałem społecznym i elementem strategii CSR wielu firm – zauważa Marcin Sałański z Nextbike Polska.

Rozkład jazdy:

  1. Jak miasta dostosowują rowery miejskie do zimowych warunków?
  2. Jak całoroczne systemy zmieniają transport i nawyki mieszkańców?
  3. Jakie inwestycje i nowe rozwiązania planowane są na rok 2026?
Dziś coraz więcej polskich miast traktuje je jako stały element transportu publicznego, dostępny nawet w środku zimy.
Dziś coraz więcej polskich miast traktuje je jako stały element transportu publicznego, dostępny nawet w środku zimy.

Jak działają zimowe systemy rowerowe w największych miastach?

Zimowe użytkowanie rowerów publicznych nie jest już ciekawostką. To coraz powszechniejsza praktyka:

Szczecin

System BikeS działa przez cały rok, a zimą dostępnych jest 350–400 rowerów. Mimo niższych temperatur w zeszłym sezonie zimowym zanotowano 12 268 przejazdów. W mieście działa dziś 890 rowerów i 129 stacji, w tym dziewięć w gminach ościennych.

Wrocław

W zimie mieszkańcy mają do dyspozycji 1 444 rowery, a latem ponad 2 700 sztuk, w tym elektryki i rowery specjalne. Popularność systemu nie słabnie – w 2025 r. odnotowano 1,218 mln wypożyczeń. W kolejnych latach flota będzie sukcesywnie rosnąć.

Trójmiasto

Mevo 2.0 to obecnie największy system roweru publicznego w Polsce – aż 5 300 rowerów, z czego 75% to elektryki. System działa przez cały rok, a zimą liczba rowerów zostaje zmniejszona do 80% pełnej floty. Od początku roku użytkownicy wykonali 2,95 mln podróży.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia

Metrorower obejmuje 31 gmin i 924 stacje. Zimą na ulicach zostaje połowa floty – 3,5 tys. rowerów, a druga połowa przechodzi konserwację. System zanotował już ponad milion wypożyczeń.

Białystok

BiKeR pozostaje systemem sezonowym i kończy działalność jesienią, ale w 2025 r. zanotował 256 tys. wypożyczeń oraz 4,6 tys. nowych użytkowników.


Rower jako alternatywa dla samochodu

Coraz więcej miast traktuje rower nie jako rekreację, lecz część transportu publicznego. Szczecin testuje rowerowe gry miejskie i lekcje WF-u na jednośladach. Wrocław rozwija sieć stacji. GZM integruje 31 gmin dzięki wspólnej infrastrukturze.

W wielu miastach rower stał się realną alternatywą – zwłaszcza w godzinach szczytu, gdzie często jest szybszy niż komunikacja miejska.


Zima – czas serwisu i przygotowań do kolejnych sezonów

Choć zimą użytkowników jest mniej, to właśnie ten okres jest kluczowy dla operatorów. Floty przechodzą przeglądy, modernizacje i wymianę części. Mevo utrzymuje większość rowerów w terenie, GZM przygotowuje część floty do nowego sezonu, a Wrocław notuje zimą ponad 100 tys. wypożyczeń.


Rok 2026 pod znakiem elektryków i rozbudowy

W przyszłym roku kluczowe mają być inwestycje w serwis i rozwój:

  • Nextbike otwiera nowe zaplecze serwisowe w Warszawie, aby przyspieszyć naprawy i rotację rowerów.
  • W systemach takich jak Veturilo, Mevo czy Wrocławski Rower Miejski rośnie udział rowerów elektrycznych – w Warszawie i Wrocławiu już teraz odpowiadają za około 20% przejazdów.
  • Metropolia Gdańska planuje otwarcie systemu Mevo dla nowych gmin, pod warunkiem spełnienia standardów.
  • Większość operatorów deklaruje brak podwyżek cen na 2026 rok.

Komentarze