IATA: Globalny ruch pasażerski wzrósł o 3,6% we wrześniu 2025 roku
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) opublikowało najnowsze dane dotyczące globalnego popytu na przewozy pasażerskie za wrzesień 2025 roku. Z danych wynika, że całkowity popyt, mierzony w pasażerokilometrach (RPK), wzrósł o 3,6% w porównaniu z wrześniem 2024 roku, natomiast oferowana podaż miejsc (ASK) zwiększyła się o 3,7%.
Średni współczynnik wypełnienia miejsc wyniósł 83,4%, co oznacza spadek o 0,1 punktu procentowego w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku.
Rozkład lotu:
- O ile procent wzrósł globalny ruch pasażerski we wrześniu 2025 roku?
- Który region świata odnotował największy wzrost liczby pasażerów?
- Jakie było średnie wypełnienie samolotów (load factor) na świecie w tym okresie?
Silny wzrost na rynkach międzynarodowych, stabilny popyt krajowy
Według IATA, to właśnie popyt na loty międzynarodowe był głównym motorem wzrostu – odpowiadał za 90% całkowitego przyrostu ruchu pasażerskiego we wrześniu. Międzynarodowy ruch lotniczy zwiększył się o 5,1% rok do roku, przy wzroście oferowanej pojemności o 5,2%. Średnie wypełnienie samolotów w tym segmencie wyniosło 83,6%. Z kolei ruch krajowy wzrósł o 0,9% w porównaniu z rokiem poprzednim, a wskaźnik wypełnienia wyniósł 83%.
Willie Walsh, dyrektor generalny IATA, podkreślił, że mimo utrzymujących się wyzwań w łańcuchach dostaw branża lotnicza wciąż się rozwija. – Międzynarodowy popyt pozostaje solidny i stanowił główną siłę napędową wrześniowego wzrostu. Linie lotnicze przygotowują się na kontynuację pozytywnego trendu w czwartym kwartale, szczególnie w okresie świątecznym – powiedział Walsh.
Azja i Bliski Wschód liderami wzrostu
Największy wzrost ruchu pasażerskiego odnotowały linie lotnicze z regionu Azji i Pacyfiku – o 7,4% rok do roku. Wzrost oferowanej pojemności wyniósł 6,1%, a współczynnik wypełnienia miejsc osiągnął 83,3%, co oznacza wzrost o 1 punkt procentowy w porównaniu z 2024 rokiem. Najsilniejszym segmentem pozostaje ruch wewnątrzregionalny w Azji, szczególnie pomiędzy Chinami a Japonią, który wzrósł aż o 9,4%.
Na drugim miejscu znalazły się linie z Bliskiego Wschodu, które zwiększyły przewozy o 6,3% w stosunku do poprzedniego roku, przy utrzymaniu współczynnika wypełnienia na poziomie 81,9%. Również przewoźnicy z Afryki zanotowali wzrost popytu o 5,3%, a ich średni load factor wzrósł do 74,7%.
W Europie ruch pasażerski wzrósł o 4%, natomiast w Ameryce Łacińskiej o 5,3%. W przypadku przewoźników północnoamerykańskich wzrost wyniósł jedynie 2,5%, a współczynnik wypełnienia samolotów spadł do 82,9%, co wskazuje na pewne spowolnienie w regionie.
Rynki krajowe: Brazylia i Japonia na plusie, USA ze spadkiem
Na rynkach krajowych największy wzrost odnotowano w Brazylii, gdzie liczba przewiezionych pasażerów wzrosła aż o 12,1%, przy wypełnieniu samolotów na poziomie 84,4%. Na drugim miejscu znalazły się Chiny z 5-procentowym wzrostem popytu, a Japonia z 3,3%. Z kolei w Stanach Zjednoczonych odnotowano spadek ruchu krajowego o 1,7%, a średni load factor wyniósł jedynie 80,2% – to najsłabszy wynik wśród głównych rynków krajowych.
Australia zanotowała wzrost ruchu o 1,3%, choć jej wypełnienie spadło o 3,2 punkty procentowe do 81,7%. Indie, jeden z kluczowych rynków rozwijających się, odnotowały spadek popytu o 0,7% przy lekkim wzroście oferowania miejsc o 1,5%.
Stabilny rozwój w obliczu wyzwań
Pomimo nieznacznego spadku współczynnika wypełnienia miejsc i wolniejszego wzrostu na niektórych rynkach, globalne dane wskazują na kontynuację odbudowy ruchu pasażerskiego. Linie lotnicze utrzymują wysokie obłożenie samolotów, a przewidywana 3-procentowa ekspansja oferowania miejsc w listopadzie sugeruje, że sektor zmierza w kierunku stabilnego zakończenia roku.
IATA zwraca jednak uwagę, że ograniczenia w łańcuchach dostaw – zwłaszcza w zakresie dostępności części zamiennych i nowych samolotów – wciąż wpływają na zdolność linii lotniczych do szybszego zwiększania oferowania. Branża liczy, że do końca roku nastąpi poprawa w tym zakresie, co pozwoli w pełni wykorzystać rosnący popyt na podróże lotnicze.
Dane IATA obejmują zarówno ruch międzynarodowy, jak i krajowy członków organizacji oraz przewoźników niezrzeszonych. Region Azji i Pacyfiku pozostaje największym rynkiem lotniczym świata z udziałem 33,5% w globalnych pasażerokilometrach, przed Europą (26,7%) i Ameryką Północną (22,9%).

































Komentarze