Białystok rozwija sieć rowerową w ramach Budżetu Obywatelskiego na 2026 rok
Mieszkańcy Białegostoku po raz trzynasty wybrali projekty, które zostaną zrealizowane dzięki Budżetowi Obywatelskiemu – tym razem z puli 15 milionów złotych.
W głosowaniu oddano ponad 37,6 tys. głosów, z czego ważnych było 34,8 tys.. Wśród 26 zwycięskich propozycji znalazł się wyjątkowo istotny dla mobilności miejskiej projekt „Łączniki rowerowe – całe miasto, nowe lokalizacje”.
Rozkład jazdy:
- Ile wynosi pula środków przeznaczonych na Budżet Obywatelski Białegostoku 2025 i ile głosów oddali mieszkańcy?
- Na czym polega projekt „Łączniki rowerowe – całe miasto, nowe lokalizacje”?
- Jakie lokalizacje obejmuje inwestycja i jaki jest jej koszt?
Łączniki rowerowe – całe miasto, nowe lokalizacje
To inwestycja ogólnomiejska, której celem jest połączenie istniejących odcinków dróg rowerowych i pieszo-rowerowych w spójną, bezpieczną sieć. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli przemieszczać się po mieście bardziej komfortowo, bez konieczności zsiadania z roweru lub wjeżdżania na chodnik. Projekt obejmuje budowę krótkich odcinków dróg rowerowych, modernizację fragmentów chodników i dostosowanie krawężników do potrzeb rowerzystów.
Wśród wskazanych lokalizacji znalazły się m.in.:
- skrzyżowanie ul. Gdańskiej i Drewnianej z połączeniem do ul. Miłosza,
- ul. Kawaleryjska i K. Pułaskiego,
- rejon ul. Podleśnej z dojazdem do DDR na Miłosza i Mickiewicza,
- ul. Marczukowska oraz
- okolice ul. Włościańskiej i Pieczurki w stronę gen. N. Sulika.
Dzięki tym połączeniom rowerzyści zyskają dostęp do kluczowych tras, które wcześniej były rozdzielone odcinkami bez infrastruktury. Projekt wyceniono na 854 500 zł, co czyni go jednym z bardziej efektywnych kosztowo przedsięwzięć tegorocznej edycji.
🌳 Mobilność i jakość życia
Jak podkreślają lokalni aktywiści, tego typu inwestycje mają ogromne znaczenie dla codziennego komfortu mieszkańców. Łączniki rowerowe eliminują tzw. „wąskie gardła” – miejsca, w których sieć dróg rowerowych była nieciągła. Dla Białegostoku to krok w stronę miasta przyjaznego mieszkańcom i środowisku, które stawia na rower jako realny środek transportu.
– To właśnie takie projekty, z pozoru niewielkie, najbardziej zmieniają codzienność mieszkańców – mówi przedstawiciel Centrum Aktywności Społecznej w Białymstoku. – Poprawiają bezpieczeństwo, komfort jazdy i zachęcają do przesiadki z samochodu na rower.
W ostatnich latach stolica Podlasia sukcesywnie rozbudowuje infrastrukturę rowerową – powstały m.in. nowe odcinki przy ul. Antoniukowskiej, Wiejskiej czy Piasta. Projekt „Łączniki rowerowe” stanowi naturalne uzupełnienie tej sieci, której długość zbliża się do 200 km. W połączeniu z innymi inwestycjami – jak budowa nowych stojaków rowerowych czy stref rekreacji – pokazuje to, że Białystok konsekwentnie rozwija się w duchu zrównoważonej mobilności.
Warto dodać, że w ramach tegorocznego budżetu obywatelskiego pojawiły się również inne projekty transportowe i ekologiczne – m.in. nowa linia autobusowa przez Aleję Niepodległości, modernizacja placu przy Operze i Teatrze Dramatycznym czy rozwój zielonych stref wypoczynku.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok







Komentarze