Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rower kontra samochód w Gdańsku – test mobilności wygrywa jednoślad

infobike
07.10.2025 17:45
0 Komentarzy

W ramach Europejskiego Tygodnia Mobilności w Gdańsku przeprowadzono test, który miał odpowiedzieć na pytanie: jaki środek transportu najlepiej sprawdza się w godzinach szczytu?

Na ulice wysłano 24 uczestników, poruszających się rowerami (tradycyjnymi i elektrycznymi), samochodami spalinowymi, autami elektrycznymi oraz komunikacją miejską. Startowano z dwóch punktów – Brzeźna i Ujeściska – do centrum Gdańska, dokładnie na Wały Jagiellońskie.

Rozkład jazdy:

  1. Który środek transportu wygrał test w Gdańsku i jakie czynniki zadecydowały o jego przewadze?
  2. Jakie są koszty przejazdu i parkowania samochodów spalinowych i elektrycznych w centrum Gdańska?
  3. Dlaczego rower wypadł najgorzej w kategorii „uniwersalność” i jak wpływa na to pogoda?
Na ulice wysłano 24 uczestników, poruszających się rowerami,  samochodami spalinowymi, autami elektrycznymi oraz komunikacją miejską.
Na ulice wysłano 24 uczestników, poruszających się rowerami, samochodami spalinowymi, autami elektrycznymi oraz komunikacją miejską.

Okazało się, że rower ponownie zwyciężył. Średnia prędkość jednośladów wyniosła 18 km/h, co pokrywa się z wynikami samochodów elektrycznych, jednak dzięki braku konieczności poszukiwania parkingu i dotarcia pieszo z miejsca postoju rowerzyści dotarli na metę szybciej. Przykładowo, rowerzystka startująca z Ujeściska przyjechała 2 minuty przed kierowcą auta elektrycznego.

Rower zdobył 36 punktów na 48 możliwych i okazał się najtańszym i najbardziej ekologicznym środkiem transportu – nie generuje emisji CO₂, nie wymaga tankowania ani płatnego parkowania. Najgorzej wypadł jedynie w kategorii „uniwersalność”, ponieważ deszcz i niskie temperatury ograniczają komfort jazdy.

Drugie miejsce zajął samochód elektryczny (34 punkty). W trasie z Brzeźna był najszybszy, a z Ujeściska drugi. Jego główne zalety to niskie koszty eksploatacji i darmowe parkowanie w centrum miasta. Dla porównania – przejazd autem spalinowym kosztował 22 zł, podczas gdy elektrykiem jedynie 2,8 zł.

Komunikacja miejska i samochód spalinowy zajęły ex aequo ostatnie miejsce (po 26 punktów). Tramwaje były najwolniejsze, z prędkością średnią 13 km/h. Samochody spalinowe, choć uniwersalne, okazały się najdroższe i najbardziej szkodliwe dla środowiska – emisja CO₂ na jeden kurs wyniosła aż 1,518 kg. Roczny koszt parkowania w śródmieściu może sięgać 12 500 zł.

Test pokazuje, że trójmiejskie ulice sprzyjają rowerom i pojazdom elektrycznym, a rozwój infrastruktury rowerowej w Gdańsku i Sopocie może jeszcze bardziej przesunąć przewagę na korzyść dwóch kółek. Komfort jazdy i wybór środka transportu pozostają jednak kompromisem między wygodą, czasem, kosztami i ekologią.


Komentarze