Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ponad 100 mln zł na infrastrukturę rowerową we Wrocławiu – gdzie powstały nowe trasy?

infobike
30.09.2025 17:45
0 Komentarzy

Wrocław może pochwalić się największym w historii programem rozbudowy infrastruktury rowerowej. 104 mln zł – tyle wydano z budżetu miasta w latach 2019–2024 na realizację zadań związanych z polityką rowerową.

Do tego doszły kolejne inwestycje rozpoczęte w 2025 roku, w tym budowa kładek nad Widawą i Ślęzą. Głównym celem działań jest domknięcie używanych już tras w spójną sieć, która pozwoli mieszkańcom przemieszczać się rowerem w sposób szybki, wygodny i bezpieczny.

Rozkład jazdy:

  1. Ile kilometrów tras rowerowych liczyła sieć we Wrocławiu pod koniec 2024 roku?
  2. Ile pieniędzy wydano na infrastrukturę rowerową we Wrocławiu w latach 2019–2024?
  3. Jakie inwestycje rowerowe trwają obecnie w 2025 roku we Wrocławiu?
Ponad 100 mln zł na infrastrukturę rowerową we Wrocławiu – gdzie powstały nowe trasy?
Ponad 100 mln zł na infrastrukturę rowerową we Wrocławiu – gdzie powstały nowe trasy?

2019–2024

Każdego roku wrocławianie zyskiwali nowe odcinki dróg rowerowych, kontrapasów, ciągów pieszo-rowerowych czy tras po wałach. W 2019 r. sieć liczyła 328 km, a pod koniec 2024 r. – już 428 km. W sumie długość tras przyjaznych rowerzystom (z uspokojonym ruchem, bus-rower, parkowych) przekroczyła 1.450 km.

W 2019 roku miasto oddało m.in. trasę od mostu Pokoju do mostów Warszawskich, w tym nowy odcinek wzdłuż ul. Wyszyńskiego na Ołbinie. Koszt inwestycji wyniósł 1,87 mln zł, a rowerzyści po raz pierwszy mogli przejechać ten odcinek bezpiecznie, poza ruchem samochodów i autobusów.

W 2020 roku do użytku oddano m.in. trasę rowerową łączącą Dworcową, Podwale, Komuny Paryskiej i Krasińskiego, co ułatwiło dostęp do dworca Wrocław Główny (koszt 3,3 mln zł). W tym samym roku rozpoczęła się budowa Promenady Krzyckiej – jednej z najpiękniejszych i najdłuższych tras dla pieszych i rowerzystów we Wrocławiu – oraz dróg wzdłuż alei Karkonoskiej.

W 2021 roku powstały trasy na ul. Jedności Narodowej i Rychtalskiej, a także odcinki przy al. Karkonoskiej z kładką nad Ślęzą. Koszt tej inwestycji wyniósł 9 mln zł. Kolejne odcinki Promenady Krzyckiej połączyły ul. Borowską z ul. Bardzką.

W 2022 roku kluczową inwestycją była trasa po zachodniej stronie ul. Hubskiej – od ul. Glinianej do al. Armii Krajowej – która spoiła trasy z okolic dworca z Jagodnem (koszt 1,4 mln zł).

W 2023 roku oddano połączenia rowerowe Nowego Dworu i Popowic z centrum, powiązane z budową tramwaju przez Popowice i TAT na Nowy Dwór. W centrum powstała trasa na ul. Sądowej (koszt 2,43 mln zł).

W 2024 roku otwarto drogi rowerowe przy Alei Wielkiej Wyspy, ul. Pomorskiej i nad Oławą, domykając kluczowe połączenia między Tarnogajem, Biskupinem a ZOO. Na południu oddano kolejny odcinek Promenady Krzyckiej, tym razem między ul. Ślężną i Spiską.

Obecnie, w 2025 roku, trwają prace nad kładką nad Widawą i nad Ślęzą oraz nad ciągami pieszo-rowerowymi w rejonie Dubois–Drobnera i kolejnych fragmentach Promenady Krzyckiej.

Ponad 100 mln zł na infrastrukturę rowerową we Wrocławiu – gdzie powstały nowe trasy?
Ponad 100 mln zł na infrastrukturę rowerową we Wrocławiu – gdzie powstały nowe trasy? / fot. T. Hołod - wroclaw.pl

Plan działań rowerowych do 2030 roku

Od 2022 roku miasto konsekwentnie realizuje zapisy Planu działań rowerowych do 2030 roku, który powstał w wyniku szerokich konsultacji społecznych. Dokument wyznacza priorytety rozwoju infrastruktury rowerowej i nadaje inwestycjom właściwą hierarchię.

– Od 2022 roku konsekwentnie realizujemy zapisy Planu Działań Rowerowych do 2030 roku. Jego kształt został wypracowany m.in. dzięki konsultacjom społecznym. To mieszkańcy wskazywali obszary, w których infrastruktura rowerowa jest najbardziej potrzebna – podkreśla Urszula Jagielnicka z Wydziału Mobilności Miejskiej UM Wrocławia.

Wszystkie te inwestycje mają sprawić, że jazda rowerem po Wrocławiu stanie się równie naturalna i szybka, jak korzystanie z komunikacji miejskiej. Miasto nie tylko tworzy kolejne kilometry tras, lecz także usuwa bariery: obniża krawężniki na przejazdach, modernizuje stare odcinki i zapewnia integrację z przesiadkami.

Wrocław planuje w ciągu najbliższych lat dalsze zwiększanie spójności tras i budowę nowych węzłów rowerowych. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli łatwiej, szybciej i bezpieczniej poruszać się rowerem po całym mieście.

Ponad 100 mln zł na infrastrukturę rowerową we Wrocławiu – gdzie powstały nowe trasy? / fot. T. Hołod - wroclaw.pl
Ponad 100 mln zł na infrastrukturę rowerową we Wrocławiu – gdzie powstały nowe trasy? / fot. T. Hołod - wroclaw.pl

Komentarze