Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bydgoszcz: Rowery miejskie w zupełnie nowej odsłonie

infobike
23.09.2025 21:02
0 Komentarzy

Bydgoski Rower Aglomeracyjny (BRA) czeka duża zmiana.

Po latach funkcjonowania systemu opartego na klasycznych stacjach dokujących, miasto przygotowuje się do wdrożenia nowej generacji rowerów – z GPS-em, blokadą wbudowaną w pojazd oraz możliwością wypożyczenia rowerów elektrycznych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie zmiany w funkcjonowaniu Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego wprowadzi nowa odsłona systemu?
  2. Ile będzie kosztowało utrzymanie BRA i jakie są plany dotyczące finansowania?
  3. Jakie są dotychczasowe osiągnięcia i popularność systemu rowerów miejskich w Bydgoszczy?
Po latach funkcjonowania systemu opartego na klasycznych stacjach dokujących, miasto przygotowuje się do wdrożenia nowej generacji rowerów.
Po latach funkcjonowania systemu opartego na klasycznych stacjach dokujących, miasto przygotowuje się do wdrożenia nowej generacji rowerów. /fot. UM Bydgoszcz

Od stacji do aplikacji – nowy model wypożyczeń

Nowa koncepcja systemu zakłada rezygnację z fizycznych stacji dokujących na rzecz tzw. stacji wirtualnych. Rowery będzie można zostawiać w określonych punktach, a obsługę wypożyczeń zapewni aplikacja mobilna. Wszystkie jednoślady zostaną wyposażone w moduły GPS oraz mechanizm blokady, co znacznie uprości proces korzystania.

Miasto planuje uruchomienie od 70 do 100 stacji wirtualnych, z możliwością dalszej rozbudowy oraz włączenia gmin ościennych. Część floty stanowić będą rowery elektryczne, co ułatwi codzienne dojazdy, szczególnie w bardziej wymagającym terenie.

Koszty i organizacja systemu

Koszt funkcjonowania nowego BRA szacuje się na 4–5 mln zł rocznie. Umowa z operatorem zostanie podpisana na cztery lata. Co istotne, miasto nie będzie musiało kupować rowerów ani infrastruktury – będzie płaciło za możliwość korzystania z systemu, bez kosztów magazynowania i serwisowania.

To rozwiązanie ma zwiększyć elastyczność i pozwolić na łatwe dostosowanie floty oraz liczby stacji do potrzeb mieszkańców.

BRA w liczbach i popularności

Od momentu powstania w 2015 roku Bydgoski Rower Aglomeracyjny cieszył się ogromnym zainteresowaniem – w rekordowym pierwszym sezonie rowery wypożyczono prawie 400 tys. razy, a w systemie zarejestrowało się ponad 52 tys. użytkowników.

Obecnie BRA oferuje 62 stacje, z których najchętniej wybierane są te w Myślęcinku, na placu Teatralnym, przy dworcu PKP i przy ul. Wojska Polskiego/Al. Kaczyńskiego.

W systemie działa dziś prawie 8 tys. użytkowników, a rozbudowa sieci ma na celu przyciągnięcie jeszcze większej liczby mieszkańców.

Komentarze