Bydgoszcz: Rowery miejskie w zupełnie nowej odsłonie
Bydgoski Rower Aglomeracyjny (BRA) czeka duża zmiana.
Po latach funkcjonowania systemu opartego na klasycznych stacjach dokujących, miasto przygotowuje się do wdrożenia nowej generacji rowerów – z GPS-em, blokadą wbudowaną w pojazd oraz możliwością wypożyczenia rowerów elektrycznych.
Rozkład jazdy:
- Jakie zmiany w funkcjonowaniu Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego wprowadzi nowa odsłona systemu?
- Ile będzie kosztowało utrzymanie BRA i jakie są plany dotyczące finansowania?
- Jakie są dotychczasowe osiągnięcia i popularność systemu rowerów miejskich w Bydgoszczy?
Od stacji do aplikacji – nowy model wypożyczeń
Nowa koncepcja systemu zakłada rezygnację z fizycznych stacji dokujących na rzecz tzw. stacji wirtualnych. Rowery będzie można zostawiać w określonych punktach, a obsługę wypożyczeń zapewni aplikacja mobilna. Wszystkie jednoślady zostaną wyposażone w moduły GPS oraz mechanizm blokady, co znacznie uprości proces korzystania.
Miasto planuje uruchomienie od 70 do 100 stacji wirtualnych, z możliwością dalszej rozbudowy oraz włączenia gmin ościennych. Część floty stanowić będą rowery elektryczne, co ułatwi codzienne dojazdy, szczególnie w bardziej wymagającym terenie.
Koszty i organizacja systemu
Koszt funkcjonowania nowego BRA szacuje się na 4–5 mln zł rocznie. Umowa z operatorem zostanie podpisana na cztery lata. Co istotne, miasto nie będzie musiało kupować rowerów ani infrastruktury – będzie płaciło za możliwość korzystania z systemu, bez kosztów magazynowania i serwisowania.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
To rozwiązanie ma zwiększyć elastyczność i pozwolić na łatwe dostosowanie floty oraz liczby stacji do potrzeb mieszkańców.
BRA w liczbach i popularności
Od momentu powstania w 2015 roku Bydgoski Rower Aglomeracyjny cieszył się ogromnym zainteresowaniem – w rekordowym pierwszym sezonie rowery wypożyczono prawie 400 tys. razy, a w systemie zarejestrowało się ponad 52 tys. użytkowników.
Obecnie BRA oferuje 62 stacje, z których najchętniej wybierane są te w Myślęcinku, na placu Teatralnym, przy dworcu PKP i przy ul. Wojska Polskiego/Al. Kaczyńskiego.
W systemie działa dziś prawie 8 tys. użytkowników, a rozbudowa sieci ma na celu przyciągnięcie jeszcze większej liczby mieszkańców.
Komentarze