Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dachser testuje chłodnicze rowery cargo. Nowy rozdział w logistyce żywności w miastach

infobike
25.08.2025 17:45
0 Komentarzy

W Monachium rozpoczął się pilotażowy projekt, który może zmienić sposób myślenia o transporcie miejskim żywności. Dachser.

Projekt jest realizowany we współpracy z partnerami technologicznymi DENSO (GreenZenSolutions), MBM oraz operatorem B4B Logistics, sprawdza, czy dostawy chłodnicze można realizować… rowerami cargo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie dwa typy rozwiązań technicznych testowane są w projekcie chłodniczych dostaw rowerami cargo realizowanym przez DACHSER?
  2. Jakie warunki musi spełniać logistyka chłodnicza w projekcie DACHSER w Monachium i jak są one monitorowane?
  3. W jaki sposób projekt wpisuje się w szerszą strategię DACHSER Emission-Free Delivery i jakie są jego potencjalne korzyści?
DACHSER testuje dostawy żywności rowerami cargo w warunkach chłodniczych
DACHSER testuje dostawy żywności rowerami cargo w warunkach chłodniczych 

Od centrum logistycznego do restauracji i sklepów

Nowe centrum logistyczne dla rowerów w monachijskiej Paketposthalle stało się sercem przedsięwzięcia. To stamtąd codziennie wyruszają cargo-bikes, by dostarczać świeżą i schłodzoną żywność do hoteli, restauracji, kiosków, supermarketów i delikatesów. Proces obejmuje klasyczny podział: przygotowanie przesyłek w oddziale DACHSER w Neufahrn, transport do chłodzonego magazynu w Paketposthalle i załadunek rowerów na dwie codzienne trasy dostaw.

Jak podkreślają organizatorzy, kluczowe jest utrzymanie ciągłości łańcucha chłodniczego, co zapewniają czujniki temperatury i systemy monitoringu GPS.

Dwa rozwiązania techniczne

Testy obejmują dwa warianty:

  • rower cargo z izolowanym kontenerem i bateryjnym agregatem chłodniczym, o ładowności do 190 kg, z pełnym monitoringiem warunków przewozu;
  • przyczepę MBM z pasywnym systemem chłodzenia opartym na akumulatorach chłodniczych i wentylatorach, która może przewieźć całą paletę euro o masie do 400 kg.

Jak wyjaśnia Wolfram Kölzow, Operations Manager w DACHSER Munich Food Logistics:

„Obecnie brakuje sprawdzonych w codziennej logistyce rozwiązań technicznych dla transportu chłodniczego rowerami cargo, które spełniałyby zarówno wymagania jakościowe, jak i ekonomiczne. Ten projekt pozwoli nam ustalić, jak powinna wyglądać niezawodna konfiguracja takiego systemu”.

DACHSER testuje dostawy żywności rowerami cargo w warunkach chłodniczych
DACHSER testuje dostawy żywności rowerami cargo w warunkach chłodniczych 

Miasto testuje, DACHSER patrzy w przyszłość

Projekt jest częścią koncepcji DACHSER Emission-Free Delivery, wdrożonej już w 19 miastach Europy. Do końca 2025 roku program obejmie sześć kolejnych aglomeracji, a floty zeroemisyjne opierają się tam na samochodach elektrycznych, e-furgonetkach i rowerach towarowych.

Stefan Behrendt, Managing Director Food Logistics w DACHSER, zwraca uwagę, że:

„Rowery transportowe mogą stać się istotnym uzupełnieniem miejskiej logistyki – są ciche, elastyczne i bezemisyjne. Mają ogromny potencjał, zwłaszcza w dostawach w kontrolowanej temperaturze na ostatnim etapie. Ten projekt ma dostarczyć nam praktycznych doświadczeń, które wykorzystamy w całej europejskiej sieci DACHSER Food Logistics”.

Pilotaż potrwa dwa miesiące, a jego efektem ma być ocena wydajności, niezawodności i opłacalności ekonomicznej obu rozwiązań. Monachium, miasto aktywnie wspierające zieloną logistykę, staje się tym samym laboratorium dla nowych, niskoemisyjnych technologii w łańcuchach dostaw.

Komentarze