Dachser testuje chłodnicze rowery cargo. Nowy rozdział w logistyce żywności w miastach
W Monachium rozpoczął się pilotażowy projekt, który może zmienić sposób myślenia o transporcie miejskim żywności. Dachser.
Projekt jest realizowany we współpracy z partnerami technologicznymi DENSO (GreenZenSolutions), MBM oraz operatorem B4B Logistics, sprawdza, czy dostawy chłodnicze można realizować… rowerami cargo.
Rozkład jazdy:
- Jakie dwa typy rozwiązań technicznych testowane są w projekcie chłodniczych dostaw rowerami cargo realizowanym przez DACHSER?
- Jakie warunki musi spełniać logistyka chłodnicza w projekcie DACHSER w Monachium i jak są one monitorowane?
- W jaki sposób projekt wpisuje się w szerszą strategię DACHSER Emission-Free Delivery i jakie są jego potencjalne korzyści?
Od centrum logistycznego do restauracji i sklepów
Nowe centrum logistyczne dla rowerów w monachijskiej Paketposthalle stało się sercem przedsięwzięcia. To stamtąd codziennie wyruszają cargo-bikes, by dostarczać świeżą i schłodzoną żywność do hoteli, restauracji, kiosków, supermarketów i delikatesów. Proces obejmuje klasyczny podział: przygotowanie przesyłek w oddziale DACHSER w Neufahrn, transport do chłodzonego magazynu w Paketposthalle i załadunek rowerów na dwie codzienne trasy dostaw.
Jak podkreślają organizatorzy, kluczowe jest utrzymanie ciągłości łańcucha chłodniczego, co zapewniają czujniki temperatury i systemy monitoringu GPS.
Dwa rozwiązania techniczne
Testy obejmują dwa warianty:
- rower cargo z izolowanym kontenerem i bateryjnym agregatem chłodniczym, o ładowności do 190 kg, z pełnym monitoringiem warunków przewozu;
- przyczepę MBM z pasywnym systemem chłodzenia opartym na akumulatorach chłodniczych i wentylatorach, która może przewieźć całą paletę euro o masie do 400 kg.
Jak wyjaśnia Wolfram Kölzow, Operations Manager w DACHSER Munich Food Logistics:
„Obecnie brakuje sprawdzonych w codziennej logistyce rozwiązań technicznych dla transportu chłodniczego rowerami cargo, które spełniałyby zarówno wymagania jakościowe, jak i ekonomiczne. Ten projekt pozwoli nam ustalić, jak powinna wyglądać niezawodna konfiguracja takiego systemu”.
Miasto testuje, DACHSER patrzy w przyszłość
Projekt jest częścią koncepcji DACHSER Emission-Free Delivery, wdrożonej już w 19 miastach Europy. Do końca 2025 roku program obejmie sześć kolejnych aglomeracji, a floty zeroemisyjne opierają się tam na samochodach elektrycznych, e-furgonetkach i rowerach towarowych.
Stefan Behrendt, Managing Director Food Logistics w DACHSER, zwraca uwagę, że:
„Rowery transportowe mogą stać się istotnym uzupełnieniem miejskiej logistyki – są ciche, elastyczne i bezemisyjne. Mają ogromny potencjał, zwłaszcza w dostawach w kontrolowanej temperaturze na ostatnim etapie. Ten projekt ma dostarczyć nam praktycznych doświadczeń, które wykorzystamy w całej europejskiej sieci DACHSER Food Logistics”.
Pilotaż potrwa dwa miesiące, a jego efektem ma być ocena wydajności, niezawodności i opłacalności ekonomicznej obu rozwiązań. Monachium, miasto aktywnie wspierające zieloną logistykę, staje się tym samym laboratorium dla nowych, niskoemisyjnych technologii w łańcuchach dostaw.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze