Wrocławskie lotnisko zamyka pas startowy – przebudowa potrwa do 5 grudnia
W nocy z 25 na 26 października nastąpi zamknięcie i ruszy przebudowa pasów startowych wrocławskiego lotniska. To kluczowa część inwestycji trwającej już od 2024 roku, a wartej ponad 450 mln zł.
Port lotniczy będzie nieczynny do 4 grudnia.
Rozkład lotu:
- Do kiedy potrwa zamknięcie wrocławskiego lotniska związane z przebudową pasów startowych?
- Jaka jest łączna wartość inwestycji realizowanej na lotnisku we Wrocławiu?
- Ile nowych stanowisk postojowych dla samolotów powstanie w ramach rozbudowy płyty lotniska?
Rzecznik prasowy wrocławskiego lotniska Bartosz Wiśniewski przekazał PAP, że ostatnie loty będą obsłużone w nocy z soboty na niedzielę.
- Każdy samolot, który wyleci z naszego portu musi tu powrócić, więc będą one jeszcze przyjmowane w nocy z soboty na niedzielę. Następnie odlecą na zapasowe lotniska. Regularny ruch lotniczy zostanie wznowiony w naszym porcie w piątek 5 grudnia – powiedział rzecznik.
Rozbudowa płyty wrocławskiego lotniska, która rozpoczęła się w ubiegłym roku, wchodzi w kluczową fazę. To największa inwestycja w tym porcie w ostatnich latach. Jej wartość w części cywilnej to ponad 450 mln zł, z czego połowa to środki unijne.
Wicepremier, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz przekazał, że inwestycja na wrocławskim lotnisku wraz z elementami inwestycji wojskowej opiewa na łączną kwotę ponad 2 mld zł.
- Przebudowa pasa startowego, osiem działań inwestycyjnych ze strony wojskowej, przy udziale naszych sojuszników z USA, spowodują, że wrocławskie lotnisko stanie się bazą przeładunkową na potrzeby wojsk naszych sojuszników – wskazał wicepremier w połowie października br. podczas konferencji prasowej we Wrocławiu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zwrócił uwagę, że po zakończeniu inwestycji wrocławskie lotnisko będzie bardzo dobrym przykładem tzw. infrastruktury dual use, czyli wykorzystania elementów cywilnych na potrzeby wojskowe.
Inwestycja dotyczy rozbudowy płyty, z której będą korzystać także wojskowe samoloty. Budowana jest droga kołowania o długości 2,5 tys. metrów i będzie dostosowana do obsługi największych wojskowych samolotów transportowych.
Oprócz drogi kołowania rozbudowana zostanie płyta postojowa o 14 nowych stanowisk, co w sumie pozwoli na postój 28 samolotów jednocześnie. Wybudowana zostanie druga płyta do odladzania samolotów. Realizowana jest też droga szybkiego zejścia z drogi startowej, a także wyremontowane zostaną istniejące już drogi kołowania.
Inwestycja na wrocławskim lotnisku rozpoczęła się w 2024 roku. Wybudowana została już baza paliw, to cztery naziemne zbiorniki na paliwo lotnicze JET A-1 o łącznej pojemności 400 metrów sześc. Wybudowano też dwa moduły przeładunkowe pozwalające na tankowanie cystern o dużej wydajności oraz moduł rozładunkowy oraz stację odwadniania zbiorników.
Rozbudowano też system obsługi bagażu, dzięki czemu obsługuje on obecnie 3,6 tys. bagaży na godzinę. Poprzedni miał wydajność 1,2 tys. bagaży.
W 2024 roku wrocławskie lotnisko obsłużyło 4,5 mln pasażerów.
W spółce Port Lotniczy Wrocław 9,24 proc. udziałów posiada Miasto - Gmina Wrocław, właścicielem 31,02 proc. jest samorząd województwa, a niespełna 19,74 proc. - Polskie Porty Lotnicze S.A. Wysokość kapitału zakładowego wynosi 206 mln 830 tys. zł. (PAP)






































Komentarze