Rzeszów otwiera pełną długość pasa startowego – 3200 metrów gotowe do użytku
Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów zakończył przebudowę 700-metrowego odcinka drogi startowej, przywracając do pełnej eksploatacji całą długość pasa startowego – 3200 metrów. Prace zakończono trzy tygodnie przed planowanym terminem, co stanowi imponujące osiągnięcie organizacyjne i technologiczne.
To jeden z kluczowych etapów strategicznego projektu realizowanego w ramach unijnego programu Connecting Europe Facility (CEF), obejmującego II etap budowy równoległej drogi kołowania oraz I etap przebudowy pasa startowego wraz z infrastrukturą techniczną.
Rozkład lotu:
- Jaką długość ma teraz w pełni dostępna droga startowa w Porcie Lotniczym Rzeszów-Jasionka?
- Ile tygodni trwała przebudowa odcinka drogi startowej i o ile krócej zakończono prace od planu?
- Która firma była wykonawcą modernizacji pasa startowego w Jasionce?
Modernizacja szybciej niż planowano
Prace rozpoczęły się 12 czerwca 2025 r., a zakończyły 22 października, co oznacza realizację inwestycji w zaledwie 19 tygodni zamiast planowanych 22. Co istotne, w tym czasie lotnisko działało bez przerw, obsługując regularnie zarówno ruch pasażerski, jak i cargo.
W okresie modernizacji odbyło się ponad 6 800 operacji lotniczych, w tym 445 startów i lądowań samolotów szerokokadłubowych – m.in. typów A124, C17, B763, B762, B778 i B789.
– Dziś możemy z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że jesteśmy gotowi. Cała długość pasa startowego pozostaje w dyspozycji przewoźników i pasażerów. To nie tylko techniczny sukces, ale też gwarancja najwyższego poziomu bezpieczeństwa operacji – podkreśla Adam Hamryszczak, prezes Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka.
Nowoczesna infrastruktura i najwyższe standardy
Zmodernizowany odcinek został wyposażony w nową infrastrukturę techniczną, obejmującą kanalizację kablową, system odwadniający, instalacje przeciwpożarowe oraz oświetlenie LED sterowane z wieży kontroli lotów.
Przy progu 27 powstała płaszczyzna do zawracania pełnych gabarytów, co zwiększa elastyczność operacyjną portu. W ramach projektu wbudowano ponad 93 tys. ton materiałów, w tym 39 tys. ton betonu i 36 tys. ton betonu cementowego o wysokiej wytrzymałości, zapewniającego trwałość nawierzchni na dekady.
Projekt o znaczeniu krajowym
Modernizacja pasa startowego w Jasionce została doceniona także przez Polskie Porty Lotnicze S.A., głównego udziałowca lotniska.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– To przedsięwzięcie wzmacnia odporność sieci lotnisk w Polsce i pokazuje, że kluczowe inwestycje można realizować przed terminem i bez zakłóceń operacyjnych – mówi Łukasz Chaberski, prezes PPL S.A. – Jasionka to ważny element infrastruktury krytycznej Polski Wschodniej, o dużym znaczeniu dla gospodarki, regionów i bezpieczeństwa państwa.
Wartość inwestycji i finansowanie
Całkowita wartość projektu wynosi 113,8 mln zł brutto i jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF Military Mobility 2021–2027).
Za realizację robót odpowiadała firma Strabag, jeden z liderów branży budowlanej specjalizujący się w infrastrukturze lotniskowej.
– Oddajemy do użytku obiekt gotowy do wieloletniej, bezpiecznej eksploatacji. Zakres prac gwarantuje najwyższe standardy jakości i bezpieczeństwa – zaznacza Paweł Wołowiec, kierownik robót drogowych w Strabagu.
Znaczenie dla regionu i przyszłe plany
Dzięki modernizacji Rzeszów-Jasionka dysponuje jedną z najdłuższych dróg startowych w Polsce, zdolną do obsługi wszystkich typów statków powietrznych. Pełna długość pasa to nie tylko większe bezpieczeństwo, ale też nowe możliwości rozwoju siatki połączeń i segmentu cargo.
– To ogromny impuls dla Podkarpacia. Nowoczesna infrastruktura lotniskowa to fundament gospodarczy regionu i klucz do otwierania się na świat – powiedział Władysław Ortyl, Marszałek Województwa Podkarpackiego.
Równolegle kontynuowane są prace przy II etapie budowy równoległej drogi kołowania, której zakończenie planowane jest na III kwartał 2026 roku.






Komentarze