Ponad 2 mld zł na rozbudowę lotniska we Wrocławiu – inwestycja cywilno-wojskowa nabiera tempa
Przebudowa wrocławskiego lotniska w części wojskowej i cywilnej i jego dostosowanie do wymogów bazy rozładunkowo-załadunkowej dla wojska to łączny koszt ponad 2 mld zł – podkreślił 11 października we Wrocławiu wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz.
Rozbudowa płyty wrocławskiego lotniska, która rozpoczęła się w ubiegłym roku, wchodzi w kluczową fazę.
Rozkład lotu:
- Ile wynosi łączny koszt przebudowy wrocławskiego lotniska w części cywilnej i wojskowej?
- Jakie nowe elementy infrastruktury powstaną w ramach rozbudowy portu lotniczego we Wrocławiu?
- W jakim terminie lotnisko będzie zamknięte dla ruchu lotniczego z powodu prac budowlanych?
To największa inwestycja w tym porcie w ostatnich latach. Jej wartość w części cywilnej to ponad 450 mln zł, z czego połowa to środki unijne.
W sobotę podczas konferencji prasowej we Wrocławiu, przed wyborami władz regionalnych PSL, szef Ludowców, wicepremier, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz przekazał, że inwestycja na wrocławskim lotnisku wraz z elementami inwestycji wojskowej opiewa na łączną kwotę ponad 2 mld zł.
- Przebudowa pasa startowego, osiem działań inwestycyjnych ze strony wojskowej, przy udziale naszych sojuszników z USA, spowodują, że wrocławskie lotnisko stanie się bazą przeładunkową na potrzeby wojsk naszych sojuszników – powiedział wicepremier, dodając, że jest to inwestycja w bezpieczeństwo Polski i sojusz transatlantycki.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wskazał, że po zakończeniu inwestycji wrocławskie lotnisko będzie bardzo dobrym przykładem tzw. infrastruktury dual use, czyli wykorzystania elementów cywilnych na potrzeby wojskowe.
Marszałek województwa dolnośląskiego Paweł Gancarz (PSL), wskazując na inwestycje wojskowe w regionie, powiedział, że „Fort Trump” buduje się na Dolnym Śląsku. – Rozbudowa lotniska to kolejna gigantyczna inwestycja; to druga Jasionka, czyli lotnisko, które ma pełnić tak obszerną funkcję militarną – zaznaczył Gancarz.
Prezes Portu Lotniczego Wrocław Karol Przywara podkreślił wcześniej w rozmowie z PAP, że prowadzona w części operacyjnej lotniska inwestycja dotyczy rozbudowy płyty, z której będą korzystać także wojskowe samoloty. – Budujemy m.in. drogę kołowania, która ma 2,5 tys. metrów i będzie dostosowana do obsługi największych wojskowych samolotów transportowych – poinformował Przywara.
Oprócz drogi kołowania rozbudowana zostanie płyta postojowa oraz wybudowana zostanie druga płyta do odladzania samolotów. – Budujemy też drogę szybkiego zejścia z drogi startowej, a także remontujemy istniejące już drogi kołowania – dodał Przywara.
Z powodu prac budowlanych wrocławskie lotnisko nie będzie przyjmować lotów od 26 października do 4 grudnia. W tym czasie w terminalu lotniska mają odbywać się wydarzenia kulturalne i biznesowe. (PAP)
Komentarze