Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Powiat unieważnia przetarg na autobus dla PKS Nysa z powodu … zbyt niskiego przebiegu

infobus
22.05.2025 06:07
0 Komentarzy

7 maja 2025 r. Powiat Nyski unieważnił powtórzony przetarg na zakup jednego autobusu niskoemisyjnego, który miał być współfinansowany z KPO.

Decyzja zapadła po otrzymaniu informacji od PKS Nysa o niemożności spełnienia zadeklarowanego i wymaganego rocznego przebiegu pojazdu, co było z jednym z czynników decydujących o przyznaniu dofinansowania z konkursu CUPT-KPO. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie zdarzenie losowe miało wpływ na unieważnienie przetargu przez Powiat Nyski?
  2. Ile wynosił wymagany minimalny roczny przebieg autobusu w przetargu?
  3. Jaką markę autobusów Powiat Nyski zakupił w 2023 roku w ramach programu Polski Ład?
Nyski PKS bez nowego autobusu / fot. Powiat Nyski
Nyski PKS bez nowego autobusu / fot. Powiat Nyski

Dostawa 2025

Powiat Nyski zrezygnował z planu zakupu niskoemisyjnego autobusu. Powodem decyzji była istotna zmiana okoliczności – niemożność zapewnienia rocznego przebiegu pojazdu na poziomie 70 tys. km w związku z klęską żywiołową w Gminie Głuchołazy.

Przypomnijmy – przetarg ogłoszono 1 lutego 2025 roku. Nyskie postępowanie dotyczyło zakupu jednego, fabrycznie nowego autobusu międzymiastowego z silnikiem Diesla, spełniającego normy niskoemisyjności, finansowanego z programu KPO (komponent E – Zielona, inteligentna mobilność).

Zgodnie z dokumentacją, pojazd miał być gotowy do odbioru do 28 listopada 2025 r. Wymagania wobec oferenta obejmowały m.in. dostawę autobusu klasy II (kategoria M3), wyprodukowanego nie wcześniej niż w 2025 roku, bez prawa wcześniejszego użytkowania, z gwarancją minimum 24 miesiące i homologacją drogową. Oferenci musieli wykazać się wcześniejszą dostawą pojazdów o zbliżonych parametrach.

Nyski PKS bez nowego autobusu

Jedna oferta w budżecie

W nyskim postępowaniu wpłynęła tylko jedna oferta:

  • ABP BUS & COACH Sp. z o.o. (Słupsk) zaoferowała cenę 1.906.254 PLN brutto, czyli 1.549.800 PLN netto,
    co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus niskoemisyjny na poziomie 1.549.800 PLN netto. Oferta obejmowała 36-miesięczną gwarancję.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 2.000.000 PLN brutto, co daje 1.626.016 PLN netto. Czyli oferta zmieściła się w budżecie, ale mimo to przetarg został unieważniony. Dlaczego?

Decyzja zapadła na podstawie art. 255 pkt 5 PZP – ze względu na „istotną zmianę okoliczności”, której nie można było wcześniej przewidzieć. Starosta Nyski, Daniel Palimąka, poinformował, że spółka PKS Nysa, która miała realizować projekt, wycofała się z niego z powodów proceduralnych i infrastrukturalnych. Kluczowym problemem okazało się zagwarantowanie wymaganych 70 tys. km rocznego przebiegu, co przy obecnym stanie dróg w powiecie – zwłaszcza po powodziach w Gminie Głuchołazy – było nierealne. Link do SWZ: https://powiat-nysa.ezamawiajacy.pl/pn/powiat-nysa/demand/notice/public/148452/details

Nyski PKS bez nowego autobusu
Nyski PKS bez nowego autobusu

Naszym zdaniem: W ostatnich miesiącach zamówienia dla przewoźników powiatowych notują zarówno sukcesy, jak i unieważnienia. Problemy z realizacją celów wskaźnikowych, jak roczny przebieg czy liczba kursów na liniach użyteczności publicznej, stają się istotnym ryzykiem dla samorządów sięgających po środki z KPO. Wcześniej podobne problemy zgłaszały też inne powiaty, które muszą mierzyć się nie tylko z warunkami formalnymi, ale też z realiami terenowymi i ograniczoną liczbą operatorów. Tutaj mamy „ostateczną ostateczność”, czyli unieważnienie postepowania.

Przypomnijmy na koniec, że w 2023 roku Powiat Nyski zakupił pięć nowych autobusów marki Iveco Crossway, które zostały sfinansowane w ramach rządowego programu Polski Ład. W 2020 roku tabor PKS Nysa został wzbogacony o siedem fabrycznie nowych autobusów międzymiastowych marki SOR, zakupionych w ramach projektu „Zintegrowany Transport Subregionu Południowego – etap I”, finansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego.

Komentarze