Na lotnisku Katowice pierwsza w Polsce dostawa paliwa lotniczego SAF
Pierwszą w Polsce dostawę zrównoważonego paliwa lotniczego SAF (Sustainable Aviation Fuel) wykonała na lotnisku Katowice spółka Unimot Aviation z Grupy Unimot.
Taką informację przekazała 24 kwietnia rzeczniczka Unimotu Agnieszka Pawelska.
Rozkład lotu:
- Jakim samolotem i na jakiej trasie wykonano pierwszy w Polsce lot z użyciem paliwa SAF?
- Ile procent całkowitej masy paliwa lotniczego muszą stanowić paliwa SAF na dużych unijnych lotniskach od 2024 roku?
- Z jakich surowców produkowane jest zrównoważone paliwo lotnicze SAF?
Airbus A320
Jak wynika z jej informacji, jako pierwszy w kraju paliwem SAF został zatankowany samolot typu Airbus A320 czarterowego przewoźnika, który w środę na zlecenie linii SkyUp wykonał z Katowic do Marsa Alam w Egipcie i z powrotem.
Dzięki temu Katowice zostały pierwszym lotniskiem w Polsce, na którym wykonano fizyczną dostawę zrównoważonego paliwa lotniczego. Jak przypomniał szef zarządzającego portem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, trwa tam budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową.
Budowa ta, dofinansowana przez Unię Europejską, zakończy się w połowie 2026 r. "Po oddaniu do użytkowania, będzie to najnowocześniejsza w Polsce lotniskowa infrastruktura do magazynowania i dystrybucji paliwa lotniczego, także typu SAF" - podkreślił Tomasik.
Prezes Unimotu Adam Sikorski dodał, że spółka Unimot Aviation, dysponująca silnym zapleczem logistycznym, chce być dostawcą i kompleksowym partnerem dla linii lotniczych i lotnisk w Polsce – wspierając je m.in. w dostosowaniu się do nowych regulacji.
"W kontekście globalnych działań na rzecz redukcji emisji, paliwa alternatywne, takie jak SAF, będą tylko zyskiwać na znaczeniu" - zwrócił uwagę Sikorski.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Unimot przypomina, że zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2405 z 18 października 2023 r., od 1 stycznia br. wszystkie unijne porty lotnicze obsługujące ponad 800 tys. pasażerów rocznie (lub 100 tys. ton cargo) zobowiązane są do stosowania paliwa SAF w ilości nie mniejszej niż 2 proc. całkowitej masy paliwa lotniczego. Z uwagi na te kryteria, obowiązek obejmuje osiem lotnisk w Polsce.
Co to SAF?
SAF to alternatywa dla tradycyjnych paliw kopalnych, produkowana m.in. z olejów roślinnych, tłuszczów zwierzęcych i odpadów z produkcji rolnej. Produkt może przyczynić się do około 65 proc. redukcji emisji potrzebnej, aby sektor lotniczy osiągnął zerowy poziom emisji netto do 2050 r.
Grupa Unimot jest multienergetyczną grupą kapitałową oraz niezależnym importerem paliw ciekłych i gazowych w Polsce. Od grudnia 2016 r. spółka należy do stowarzyszenia AVIA International, dzięki czemu jako pierwsza uzyskała prawo do budowania i rozwoju sieci stacji paliw AVIA w Polsce i w Ukrainie.
Unimot pełni funkcję Niezależnego Operatora Logistycznego, będąc trzecim graczem na rynku magazynowania paliw; zajmuje też drugie miejsce na rynku produkcji asfaltów w Polsce. Grupa ma dziewięć terminali paliwowych i dwa zakłady produkcji bitumenu.
Firma rozwija także segment fotowoltaiki, m.in. pod marką AVIA Solar, oraz inwestuje w kolejne sektory OZE. Spółka notowana jest na głównym parkiecie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
Katowice Airport należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W ub. roku odprawiono tam 6,39 mln pasażerów; wcześniej rekordowy był 2023 r., gdy w Katowicach obsłużono 5,61 mln podróżnych. Katowice są krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i jednym z największych w Polsce lotnisk cargo. Na lotnisku Katowice Unimot Aviation jest jednym z trzech dostawców paliwa lotniczego. (PAP)
Komentarze