MEVO po maju 2025: Niemal 302 tysiące przejazdów i rekordy mimo pożaru
Maj 2025 roku to kolejny miesiąc, w którym system roweru publicznego MEVO z powodzeniem funkcjonuje na terenie 16 gmin Obszaru Metropolitalnego Gdańsk–Gdynia–Sopot,
I to mimo wciąż odczuwalnych skutków pożaru hali serwisowej, który znacząco uszczuplił flotę. Wyniki z maja pokazują jednak, że popularność systemu nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Użytkownicy przejechali ponad milion kilometrów i zrealizowali blisko 302 tysiące podróży.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych rowerów ma trafić do systemu MEVO w sierpniu 2025 roku?
- Jaki procent floty MEVO jest obecnie aktywny po pożarze w gdańskiej Przeróbce?
- Ile kilometrów pokonali użytkownicy MEVO w maju 2025 roku?
Rowerowy maj
System radzi sobie wyjątkowo dobrze nawet przy ograniczeniu floty do 70 procent.
– MEVO działa znakomicie i notuje więcej przejazdów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. To dowód na to, że nawet w trudniejszych warunkach skutecznie wspiera mobilność mieszkańców – podkreśla Alicja Mongird z Obszaru Metropolitalnego.
Pomimo utraty 1,5 tysiąca rowerów i 1000 baterii w wyniku styczniowego pożaru w gdańskiej Przeróbce, w 2024 roku MEVO osiągnęło 10 milionów przejechanych kilometrów i blisko 2,9 miliona podróży. Od początku 2025 roku, tylko do końca maja, użytkownicy wykonali już ponad 975 tysięcy podróży, pokonując ponad 3,28 miliona kilometrów.
Największe obciążenie systemu notowane jest w dni robocze między godziną 13:00 a 15:00, a 76% przejazdów odbywa się właśnie w dni powszednie. Średnia długość pojedynczego przejazdu wynosi 3,5 km.
Abonament górą
Z systemu aktywnie korzysta już 365 tysięcy zarejestrowanych użytkowników (stan na 9 czerwca). Coraz więcej z nich wybiera abonamenty miesięczne – trend, który przeważa nad płatnościami minutowymi. W ramach subskrypcji użytkownicy mają do dyspozycji 2 godziny dziennie na rowerze klasycznym i 1 godzinę na elektryku – rozwiązanie optymalne dla codziennych dojazdów do pracy, szkoły i na spotkania.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– To realna oszczędność i dowód na rosnącą dojrzałość systemu oraz jego użytkowników – dodaje Mongird.
Flota i utrzymanie systemu
Obecnie po ulicach metropolii jeździ około 2000 rowerów, co odpowiada połowie pełnej floty. Choć wzrost eksploatacji prowadzi do częstszych usterek, reakcja serwisu jest szybka, a użytkownicy aktywnie zgłaszają problemy. – To społeczność MEVO dba o jakość systemu – jesteśmy pod wrażeniem liczby zgłoszeń i troski użytkowników – podkreśla Mongird.
Użytkownicy potwierdzają dobrą dostępność. Pan Marcin z Gdańska mówi, że rowery są na jego stacji każdego dnia, a Anna z Oruni przyznaje, że od kiedy jeździ Mevo, przestała korzystać z komunikacji miejskiej.
Po pożarze podpisano aneks z operatorem Citybike Global, który przewidywał działanie w trybie awaryjnym przez pięć miesięcy. W sierpniu MEVO ma się jednak zdecydowanie wzmocnić – na ulice trafi 1200 nowych rowerów (w tym 900 elektrycznych i 300 klasycznych). Oznacza to, że łączna flota osiągnie 5299 jednośladów, wspieranych przez 300 sztuk rezerwy.
– Sierpień 2025 roku będzie dla MEVO symbolicznym momentem nowego otwarcia. Wiemy, jak bardzo mieszkańcy czekają na pełną flotę – i dostarczymy ją na czas – zapowiada Mongird.
System roweru metropolitalnego MEVO udowadnia, że sprawna organizacja, elastyczność i zaangażowanie mieszkańców mogą skutecznie zrekompensować nawet duże kryzysy infrastrukturalne. Dzięki nadchodzącemu wzmocnieniu floty, wszystko wskazuje na to, że najlepsze miesiące dla MEVO dopiero przed nami.
Komentarze