Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Najbardziej rowerowe miasta w sieci Nextbike 2025: Warszawa, Wrocław i GZM

infobike
05.12.2025 11:45
0 Komentarzy

Wyniki sezonu 2025 potwierdzają jedno: rower publiczny na stałe zagościł w polskich miastach jako element transportu codziennego. Nextbike

Polska odnotował w tym roku 8,35 mln wypożyczeń w 80 miastach, a z systemów skorzystało około 500 tys. użytkowników.

Ranking użycia rowerów publicznych ponownie zdominowała Warszawa, ale tuż za nią uplasowały się Wrocław oraz Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

Rozkład jazdy:

  1. Które miasta wypożyczały rowery miejskie najczęściej w 2025 roku?
  2. Jak dane Nextbike pokazują zmiany w codziennej mobilności Polaków?
  3. Dlaczego elektryczne rowery publiczne stają się kluczowe dla miejskiego transportu?
Wyniki sezonu 2025 potwierdzają jedno: rower publiczny na stałe zagościł w polskich miastach jako element transportu codziennego. Nextbike
Wyniki sezonu 2025 potwierdzają jedno: rower publiczny na stałe zagościł w polskich miastach jako element transportu codziennego. Nextbike

Liderzy sezonu według liczby wypożyczeń

Warszawa – 4,62 mln wypożyczeń

Veturilo pozostaje największym systemem roweru miejskiego w Polsce i jednym z największych w Europie. W stolicy działa też flota 300 rowerów elektrycznych, które odpowiadały za aż 15% wszystkich przejazdów — rekordowy udział w skali kraju.

Wrocław – 1,27 mln wypożyczeń

Dolnośląski system utrzymuje stabilnie wysokie wyniki i jako jeden z nielicznych działa również zimą, pozostawiając dostępną połowę floty. W tym roku do miasta trafiło 2,7 tys. nowych rowerów wyprodukowanych w warszawskim centrum serwisowo-produkcyjnym Nextbike.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia – 1,13 mln wypożyczeń

System GZM funkcjonuje w wielu miastach aglomeracji i także działa przez sezon zimowy. Idealnie wpisuje się w potrzeby codziennych dojazdów i podróży międzygminnych.

Łódź – 602 tys. wypożyczeń (+11% r/r)

Łódź odnotowała jeden z najwyższych wzrostów w kraju. Coraz częściej rower staje się tu realną alternatywą dla samochodu w komunikacji miejskiej, szczególnie na odcinkach 3–5 km.

Białystok – 259 tys. wypożyczeń

Stabilny system oparty głównie na krótkich i średnich podróżach. Białystok od lat utrzymuje wysoką aktywność użytkowników wśród miast średniej wielkości.

Rower miejski jako codzienny środek transportu

Dane Nextbike pokazują, że użytkownicy najczęściej jeżdżą w godzinach szczytu, pokonując 3–4 km w około 20 minut. To klasyczne trasy do pracy, szkoły lub centrum — konkurujące z komunikacją publiczną i samochodem.

Zmiana klimatu dodatkowo wzmacnia popularność rowerów. Brak mroźnych zim sprawia, że systemy działają dłużej, a miasta eksperymentują z całorocznym utrzymaniem floty.

Trend sezonu: elektryczne rowery publiczne

Rosnąca rola rowerów elektrycznych to jeden z najważniejszych kierunków rozwoju w Polsce. Dane z Warszawy pokazują wyraźnie, że e-bike jest wybierany przez:

  • osoby w każdym wieku,
  • użytkowników dojazdowych,
  • osoby o różnej kondycji fizycznej.

Elektryk nie zastąpi całej floty, ale będzie jej kluczowym uzupełnieniem, szczególnie w miastach o większych odległościach i trudniejszej topografii.

Badania SW Research dla Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego potwierdzają, że:

  • 63% Polaków jeździ jesienią i zimą,
  • 47% dojeżdża rowerem do pracy (wzrost o 18 p.p. w rok).

Te dane pokazują jasno: mikromobilność przestała być sezonowa, a rower miejski stał się trwałym elementem transportu publicznego.

Komentarze