Na modernizacji stacji Warszawa Wschodnia zyskają też rowerzyści
27 sierpnia 2025 r. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację stacji Warszawa Wschodnia – jednej z najważniejszych inwestycji kolejowych w kraju, wartej blisko 4 mld PLN.
Prace mają ruszyć w 2026 r. i obejmą przebudowę peronów, torów, wind oraz budowę tunelu, który połączy Pragę Północ z Pragą Południe. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jaką wartość ma inwestycja związana z modernizacją stacji Warszawa Wschodnia?
- Jakie dwa warszawskie obszary połączy nowy tunel budowany w ciągu ul. Tysiąclecia?
- Jakie udogodnienia dla rowerzystów przewidziano w ramach tej inwestycji?
Co zyskają rowerzyści?
Kluczowym elementem modernizacji, poza kolejową infrastrukturą, jest tunel w ciągu ul. Tysiąclecia, który połączy ulice Kijowską i Żupniczą. To nie tylko nowe przejście drogowe – projekt przewiduje bowiem ciągłe drogi rowerowe po obu stronach tunelu, wraz z chodnikami i rezerwą pod linię tramwajową. Dzięki temu rowerzyści zyskają bezpieczne, szybkie i wygodne połączenie między obiema Pragami, którego do tej pory brakowało.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dla cyklistów oznacza to nie tylko skrócenie czasu przejazdu, ale też eliminację jednej z największych barier komunikacyjnych na prawym brzegu Warszawy – masy torów kolejowych, które do tej pory rozdzielały Pragę Północ od Południa. Nowe drogi rowerowe pozwolą ominąć ruchliwe arterie, a jednocześnie wprost prowadzić do wejść na perony stacji i przyszłych przystanków tramwajowych.
Inwestycja ma także charakter multimodalny – rowerzyści zyskają możliwość łatwiejszej integracji podróży z koleją podmiejską i dalekobieżną. W tunelu zaplanowano bowiem bezpośrednie wejścia na perony, co ułatwi szybkie przesiadki typu „rower + pociąg”.
Według miejskich planów rozwoju infrastruktury rowerowej tunel będzie częścią większego układu, spinającego istniejące i planowane trasy na ul. Kijowskiej, Targowej, Grochowskiej i wzdłuż al. Stanów Zjednoczonych. W praktyce Warszawa zyska nową, spójną oś rowerową, która zwiększy atrakcyjność dojazdu rowerem do centrum.
Komentarze