Kraków i wiosenny szał na LajkBike’a. Tysiąc rowerów niemal w całości wypożyczonych
Krakowski system długoterminowej wypożyczalni rowerów LajkBike przeżywa prawdziwy boom.
23 kwietnia 2025 roku Miejskie Centrum Mobilności poinformowało, że z dostępnych 1.000 jednośladów aż 950 zostało już wypożyczonych, są w trakcie odbioru lub oczekują na opłacenie zamówienia. Rosnąca liczba zgłoszeń oznacza, że nowi użytkownicy muszą liczyć się z kolejką i czasem oczekiwania nawet do kilku tygodni.
Rozkład jazdy:
- Czy Kraków planuje zwiększyć liczbę dostępnych rowerów w systemie LajkBike, aby skrócić czas oczekiwania?
- Jakie są plany dotyczące rozbudowy strefy buforowej dla użytkowników rowerów poza Krakowem?
- Czy możliwe będzie wprowadzenie rowerów cargo lub innych modeli w przyszłości?
Rozkład jazdy
LajkBike to miejska inicjatywa z Krakowa, mająca na celu promocję roweru jako środka codziennego transportu. Projekt wystartował we wrześniu 2023 roku i od początku cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem mieszkańców. Za symboliczną miesięczną opłatę można wypożyczyć rower tradycyjny lub elektryczny na dłuższy czas – od jednego do sześciu miesięcy, z możliwością przedłużenia, jeśli nie ma innych oczekujących.
Obecnie niemal wszystkie rowery są w użytkowaniu, a około 150 osób czeka na swoją kolej. Codziennie napływają nowe formularze, a dotychczasowi użytkownicy chętnie przedłużają swoje wypożyczenia, co dodatkowo ogranicza dostępność sprzętu. Rowery wydawane są według kolejności zgłoszeń, a lista rezerwowa obejmuje zarówno nowych klientów, jak i tych, którzy chcą przedłużyć umowę.
Zamówienia obejmują dwa typy rowerów. Klasyczny model to Romet z 3-biegową przerzutką i 28-calowymi kołami, dostępny za 33 PLN miesięcznie. Wersja elektryczna to rower holenderskiej marki Popal, z 7 biegami i wspomaganiem, kosztujący 89 PLN miesięcznie. Każdy rower wyposażony jest w oświetlenie, zapięcie łańcuchowe i blokadę koła, a użytkownicy mogą korzystać z bezpłatnego serwisu w razie awarii nie z ich winy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Analiza systemu
Ogromne zainteresowanie rowerami LajkBike pokazuje, że mieszkańcy Krakowa chętnie wybierają alternatywne środki transportu do codziennego poruszania się po mieście. Duża liczba przedłużeń wypożyczeń świadczy o zadowoleniu użytkowników i praktyczności tego rozwiązania. Możliwość korzystania z roweru prywatnie przez kilka miesięcy za niską opłatą i bez dodatkowych kosztów naprawy przekłada się na realne oszczędności dla mieszkańców i mniejsze obciążenie dla transportu publicznego.
Szczegóły oferty
Rower można wypożyczyć wyłącznie do użytku prywatnego – zabronione jest wykorzystywanie go do celów zarobkowych, np. w dostawach kurierskich. Od 2025 roku rowery mogą być używane nie tylko na terenie Krakowa, ale także w strefie buforowej obejmującej gminy sąsiadujące z miastem. Po zgłoszeniu i uzyskaniu potwierdzenia dostępności należy opłacić wynajem oraz kaucję (przy nowych wypożyczeniach), podpisać umowę i odebrać rower osobiście.
Miejski program zyskał dodatkowe wsparcie techniczne – rowery można zgłosić do serwisu, a naprawy takie jak przebite dętki czy zużyte klocki hamulcowe są realizowane przez operatora. Sprzęt w razie potrzeby może zostać odebrany od użytkownika.
Wzrost zainteresowania i niemal pełne wykorzystanie floty to dla miasta znak, że rozwój tego typu usług ma potencjał i być może warto rozważyć dalszą rozbudowę systemu LajkBike. Na razie jednak – kolejka oczekujących rośnie.
Komentarze