Airbus wzmacnia zaplecze przemysłowe. Ponad 4 tys. pracowników dołącza do koncernu
8 grudnia 2025 r. Airbus SE oficjalnie zakończył transakcję przejęcia wybranych aktywów przemysłowych Spirit AeroSystems, dedykowanych programom samolotów komercyjnych koncernu. Operacja oznacza istotne wzmocnienie kontroli Airbus nad łańcuchem dostaw i kluczowymi procesami produkcyjnymi dla programów A220, A320 i A350.
Do struktur producenta dołącza ponad 4 000 pracowników w kilku krajach, a przejęte zakłady zostaną włączone do istniejących dywizji przemysłowych Airbus.
Rozkład lotu:
- Jakich programów samolotów dotyczy przejęcie aktywów przez Airbus?
- Ile nowych pracowników dołączy do struktur producenta po finalizacji transakcji?
- Jaką kwotę kompensaty otrzymał Airbus w ramach przejęcia aktywów?
Finalizacja transakcji pomiędzy Airbus SE a Spirit AeroSystems obejmuje przejęcie szeregu zakładów produkcyjnych realizujących kluczowe elementy konstrukcyjne samolotów komercyjnych. Jak podkreślił Florent Massou, wiceprezes wykonawczy ds. operacji w segmencie samolotów komercyjnych Airbus, jest to moment o strategicznym znaczeniu dla całej grupy, ponieważ pozwala na bezpośrednie zarządzanie zadaniami o krytycznym znaczeniu dla programów produkcyjnych.
W Stanach Zjednoczonych Airbus przejął zakład w Kinston w Karolinie Północnej, specjalizujący się w produkcji sekcji kadłuba dla A350. Jednostka ta będzie funkcjonować jako Airbus Aerosystems Kinston. We Francji zakład w Saint-Nazaire, również wytwarzający sekcje kadłuba A350, został włączony do struktur Airbus Atlantic Cadréan, wzmacniając europejskie zaplecze produkcyjne szerokokadłubowych samolotów dalekiego zasięgu.
Znaczącą rolę w przejęciu odgrywa także Afryka i Europa. W Casablance w Maroku zakład produkujący komponenty dla A321 i A220 będzie działał jako Airbus Atlantic Maroc Aero. W Belfaście w Irlandii Północnej produkcja skrzydeł oraz środkowej sekcji kadłuba A220 przechodzi pod markę Airbus Belfast, co ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju tego programu w segmencie samolotów regionalnych i krótkodystansowych, wykorzystywanych intensywnie w komunikacji lotniczej i transporcie publicznym.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kolejnym elementem transakcji jest zakład w Prestwick w Szkocji, odpowiedzialny za komponenty skrzydeł do A320 i A350, który będzie działał jako spółka zależna Prestwick Aerosystems. Dodatkowo produkcja pylonów dla A220 zostanie przeniesiona z Wichita w stanie Kansas do zakładu Saint-Eloi w Tuluzie, co pozwoli na dalszą konsolidację kompetencji produkcyjnych w głównym centrum przemysłowym Airbus.
W ramach rozliczenia transakcji Airbus otrzymał 439 mln USD kompensaty, z uwzględnieniem standardowych korekt ceny zakupu oraz dodatkowych środków przeznaczonych na pokrycie zobowiązań wynikających z zapisów umów nabycia. Przejęcie aktywów ma poprawić stabilność dostaw komponentów dla samolotów eksploatowanych przez linie lotnicze na całym świecie, co pośrednio wpływa na punktualność operacji lotniczych, dostępność floty oraz komfort pasażerów korzystających z globalnej komunikacji lotniczej.
Podsumowanie
W ostatnich latach Airbus systematycznie dąży do zwiększania kontroli nad kluczowymi elementami łańcucha dostaw dla programów A220, A320 i A350, co było szeroko opisywane w branżowych analizach rynku lotniczego. Finalizacja transakcji ze Spirit AeroSystems wpisuje się w tę strategię i stanowi jeden z najważniejszych kroków konsolidacyjnych producenta w segmencie samolotów komercyjnych. Publicznie dostępne informacje nie wskazują na inne porównywalne przejęcia o podobnej skali w tym obszarze w ostatnim czasie, co podkreśla wyjątkowy charakter tej operacji dla europejskiego przemysłu lotniczego.




Komentarze