Warszawa: Tramwaje wracają na pętlę Banacha
Budowa trasy tramwajowej prowadzącej do Dworca Zachodniego w Warszawie zbliża się do kolejnego ważnego momentu. Inwestycja, która obejmuje m.in. pierwszy w stolicy tunel tramwajowy, będzie miała duży wpływ na usprawnienie komunikacji na Ochocie oraz poprawę połączeń z Dworcem Zachodnim.
Już w najbliższy weekend zmieni się organizacja ruchu i komunikacji — na pętlę Banacha ponownie dojadą tramwaje, a kierowcy odzyskają przejazd ulicą Stefana Banacha oraz drugą jezdnię ulicy Grójeckiej.
Rozkład jazdy:
- W jaki sposób budowa pierwszego w Warszawie tunelu tramwajowego wpłynie na skomunikowanie Dworca Zachodniego z innymi dzielnicami miasta?
- Jakie zmiany w kursowaniu tramwajów i organizacji ruchu drogowego zostaną wprowadzone po ponownym uruchomieniu pętli Banacha?
- Na jakich odcinkach trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego prowadzone są obecnie prace i jakie kolejne etapy inwestycji są w przygotowaniu?
Postęp prac – nowe tory, rozjazdy i kolejne fragmenty tunelu
Tramwajowa inwestycja realizowana jest etapami i jej elementy były sukcesywnie włączane do przebudowywanej stacji Warszawa Zachodnia. W rejonie skrzyżowania Grójeckiej, Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r. powstała kompletna gwiazda rozjazdowa, która umożliwia elastyczne prowadzenie ruchu tramwajów. Ostatnie tygodnie przyniosły testy nowych łuków torowiska w kierunku Banacha, a próbne tramwaje dotarły już do pętli przy szpitalu klinicznym.
W miniony weekend przeprowadzono prace naprawcze na przejeździe przez tory na wysokości ulicy Pawińskiego. Dzięki temu kierowcy będą mieli do dyspozycji równą i wygodną nawierzchnię.
Nowy odcinek torów na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. jest ułożony – choć jeszcze z przerwami – aż do ulicy Szczęśliwickiej, za którą trwa budowa rampy wjazdowej do powstającego tunelu. W podziemnym odcinku, przebiegającym pod Parkiem Pięciu Sióstr, wykonano już ponad połowę płyty dennej, czyli podstawy przyszłego przejazdu tramwajowego.
Od 28 listopada pasażerowie mogą korzystać również z nowego przejścia podziemnego przy stacji Warszawa Zachodnia, którego część powstała w ramach budowy podziemnego przystanku tramwajowego.
Ułatwienia komunikacyjne dla pasażerów i kierowców
Zaawansowanie robót budowlanych umożliwia wdrożenie zmian, które usprawnią codzienne podróżowanie po Ochocie. Od soboty 6 grudnia tramwaje ponownie dojadą do pętli Banacha, znajdującej się tuż obok szpitala klinicznego i kampusu uniwersyteckiego.
Wraz z otwarciem pętli zmieniają się trasy kilku linii:
- Linia 14 wraca na pętlę Banacha po dziewięciu miesiącach.
- Linia 7 także zostanie skierowana na tę pętlę.
- Linia 25 będzie dojeżdżać do Placu Narutowicza, wydłużając dotychczasową trasę kończącą się na Placu Starynkiewicza.
- Linia 1 w dłuższych kursach będzie docierać do pętli P+R Al. Krakowska, natomiast krótsze kursy zakończą się na pętli Banacha.
- Linie 9 i 15 pozostaną bez zmian i będą dojeżdżać do pętli P+R Al. Krakowska.
Zmienią się także zasady ruchu samochodowego. Kierowcy odzyskają możliwość przejazdu ulicą Banacha do skrzyżowania z Grójecką i Bitwy Warszawskiej 1920 r., a na Grójeckiej ponownie dostępne będą dwie jezdnie. Pozwoli to na zwiększenie przepustowości i płynniejsze poruszanie się po głównych ulicach Ochoty. Część prac przy chodnikach będzie nadal prowadzona, co lokalnie ograniczy dostępne pasy ruchu.
Stałe trasy w rejonie odzyskają autobusy linii 136, 172 i 186, które powrócą do obsługi ulic Bitwy Warszawskiej 1920 r., Banacha oraz Żwirki i Wigury. Linie 154, 157, 167, 208, 414, 521 i N01 nadal pozostaną na trasach objazdowych.
Trasa do Dworca Zachodniego – kluczowy element obwodowego układu tramwajowego
Nowa trasa tramwajowa jest kluczową częścią modernizacji i rozbudowy stacji Warszawa Zachodnia. Podziemny przystanek umiejscowiony zostanie bezpośrednio przy wejściach na perony kolejowe, zapewniając pasażerom szybkie i wygodne przesiadki między tramwajem a pociągiem.
Pierwszy tramwaj przejedzie nową trasą do Dworca Zachodniego w drugiej połowie 2026 roku.
Cała inwestycja jest częścią obwodowej trasy tramwajowej, która docelowo połączy Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Prace są podzielone na etapy – już w grudniu tramwaje pojadą po nowo wybudowanych torach na Rakowieckiej, między Puławską a al. Niepodległości. Projekt trwa również na odcinku wzdłuż ulicy Rostafińskich, a w przygotowaniach znajduje się postępowanie przetargowe na kolejny odcinek: od Dworca Zachodniego do ul. Kasprzaka na Woli. Ten etap obejmie m.in. budowę nowych podziemnych przystanków tramwajowych.
Realizacja inwestycji to duży krok w kierunku usprawnienia transportu publicznego w Warszawie i poprawy dostępności komunikacyjnej między kluczowymi dzielnicami stolicy. Dzięki niej przemieszczanie się między Ochotą, Wolą, Mokotowem i ścisłym centrum stanie się szybsze, wygodniejsze i bardziej przewidywalne.







Komentarze