Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

TPN: Testy nowego wozu konnego. Trzeba zmniejszyć wagę i zmienić formę oraz kształt

infotrans
18.11.2025 16:04
0 Komentarzy

Zmiany w transporcie publicznym do Morskiego Oka – prace nad nowym typem wozu konnego i zimowa przerwa elektrobusów.

Jak ustaliło zeszłym roku Ministerstwo Klimatu i Środowiska, TPN, lokalne samorządy i Stowarzyszenie Przewoźników do Morskiego Oka – reorganizacja ruchu na tej trasie ma być kontynuowana, jednak jej dalsze etapy zależą od zakupu kolejnych elektrycznych autobusów, które pozwolą skrócić trasę dla koni do wysokości Wodogrzmotów Mickiewicza. Tymczasem TPN te testował nowy typ wozu konnego.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie elementy musi uwzględniać nowy, lżejszy fasiąg testowany na trasie do Morskiego Oka?
  2. Na jak długo zawieszono kursowanie elektrycznych busów w sezonie zimowym?
  3. Ilu pasażerów skorzystało z elektrycznych minibusów od maja do listopada 2025 roku?
Tatry/ Wstrzymane kursy "elektryków" do Morskiego Oka; testy nowego wozu konnego
Tatry/ Wstrzymane kursy „elektryków” do Morskiego Oka; testy nowego wozu konnego / fot. FB – Konie Morskie Oko 

Nowy fasiąg

Szef wozaków z Morskiego Oka Andrzej Mąka po weekendowych testach nowego, lżejszego fasiągu przyznał, że pierwsza wersja pojazdu nie spełnia jeszcze oczekiwań.

– Wnioski są takie, że prototyp nowego wozu wymaga jeszcze przeróbek. Czy on będzie funkcjonował, czy nie, to się okaże. Mamy pewne obawy do tego modelu, bo historycznie działały one inaczej, a dziś potrzeby i wymagania są inne – powiedział Mąka.

Wyjaśnił, że współczesny wóz musi uwzględniać rozwiązania, których nie było w dawnych konstrukcjach, ponadto musi pomieścić m.in. plandeki ochronne dla koni, koło zapasowe czy koce dla turystów. Mąka zaznaczył, że obecny prototyp „nie zapewnia jeszcze takiej wygody, jakiej dziś wymagają turyści”, ale to naturalny etap prac. Jak podkreślił, celem jest wypracowanie, wspólnie z TPN, wozu lżejszego, funkcjonalnego i wygodnego, a zarazem tradycyjnego w formie i bezpiecznego dla koni. Podkreślił on, że przewozy konne nadal są dla wielu odwiedzających atrakcją samą w sobie, a nie tylko środkiem transportu.

Dyrektor TPN Szymon Ziobrowski podkreśla, że prace idą w kierunku odchudzenia pojazdu i nadania mu bardziej historycznego kształtu:

– Rozmawiamy o tym, jak zmniejszyć wagę wozu, jak zmienić jego formę i kształt, by nawiązywał do pojazdów, które jeździły tutaj sto i więcej lat temu. Chcemy, aby w ciągu miesiąca powstał prototyp nowego wozu. Zmiany nie są proste, ale jestem optymistą. Jesteśmy otwarci na zmiany, będziemy starali się ewoluować. Wiadomo, że zmiany wymagają czasu, adaptacji, ale też otwartości – zaznaczył.

Kolejne elektryki?

Na czas zimowy kursowanie elektrycznych busów, wożących turystów do Morskiego Oka zostaje zawieszone, od poniedziałku do odwołania – poinformował Tatrzański Park Narodowy (TPN).

Na trasie pozostają wozy konne, a fiakrzy testują nowy, lżejszy fasiąg, który ma zastąpić dotychczasowe zaprzęgi. Powrót pojazdów elektrycznych na popularną tatrzańską trasę planowany jest wiosną przyszłego roku, prawdopodobnie na początku maja. Pojazdy przejdą przeglądy, a TPN przygotuje formalności związane z obsługą przewozów na tej trasie w przyszłym sezonie letnim. Cztery 19-osobowe elektryczne busy, które od maja kursowały na drodze do Morskiego Oka, zostały kupione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska za 3 mln 198 tys. zł.

Na razie resort nie potwierdził zakupu kolejnych pojazdów, od których zależy planowana reorganizacja transportu i skrócenie trasy konnych zaprzęgów. Od maja z przejazdów elektrycznymi busami skorzystało niemal 12 tys. pasażerów. Największym zainteresowaniem cieszyły się linie z Zakopanego do Włosienicy oraz bezpłatne przejazdy dla osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. Średnia frekwencja na trasach wyniosła 75–80 proc. – wylicza TPN.

Komentarze