Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy A350F z 20% niższym zużyciem paliwa – krok w stronę ekologicznego cargo

infoair
20.08.2025 12:30
0 Komentarzy

Airbus ogłosił zakończenie produkcji pierwszego statecznika poziomego (HTP – Horizontal Tail Plane) dla swojego nowego frachtowca A350F. Kluczowe elementy powstały w zakładach w Kadyksie i Getafe.

Całość zostanie wkrótce przetransportowana do linii montażu końcowego w Tuluzie, gdzie zostanie połączona z kadłubem pierwszego samolotu testowego.

Rozkład lotu:

  • W którym kraju Airbus ukończył produkcję pierwszego statecznika poziomego dla A350F?
  • Ile ton ładunku będzie mógł przewozić nowy frachtowiec Airbusa?
  • W którym roku mają rozpocząć się testy w locie A350F?
Nowy A350F z 20% niższym zużyciem paliwa – krok w stronę ekologicznego cargo
Nowy A350F z 20% niższym zużyciem paliwa – krok w stronę ekologicznego cargo

Produkcja HTP dla A350F odbywa się na tej samej linii, na której wytwarzane są komponenty wersji pasażerskiej. To rozwiązanie przynosi istotne korzyści operacyjne i przemysłowe, usprawniając proces produkcji i obniżając koszty.

Hiszpania jako filar programu A350F

Ricardo Rojas, prezes Airbus Commercial Aircraft w Hiszpanii, podkreślił znaczenie hiszpańskich zakładów:
„A350F to projekt od podstaw zaprojektowany z myślą o transporcie towarowym. Zapewni on większą efektywność i wszechstronność na rynku cargo. Z ponad 1400 zamówieniami na A350, w tym 66 egzemplarzami A350F, Hiszpania odgrywa kluczową rolę w tym programie, który wyznacza przyszłość transportu lotniczego towarów.”

W Hiszpanii powstają nie tylko stateczniki poziome, ale także tylna część kadłuba (sekcja 19), dolne pokrycia skrzydeł oraz – co szczególnie istotne dla frachtowca – główne drzwi ładunkowe. Mają one aż 4,3 metra szerokości, co czyni je największymi w branży i znacząco ułatwia załadunek oraz rozładunek.

Samolot przyszłości w segmencie cargo

Airbus A350F został zaprojektowany jako najbardziej zaawansowany samolot towarowy na świecie. Konstrukcja bazująca na kompozytach ma zapewnić co najmniej 20% mniejsze zużycie paliwa i redukcję emisji CO2 w porównaniu z obecnie używanymi frachtowcami. Maszyna będzie mogła przewozić do 111 ton ładunku na dystansie do 8,700 kilometrów, co pozwoli na obsługę najbardziej wymagających tras długodystansowych.

Pierwsze dwa samoloty testowe A350F mają trafić do prób w locie w latach 2026 i 2027.

Nowy A350F z 20% niższym zużyciem paliwa – krok w stronę ekologicznego cargo
Nowy A350F z 20% niższym zużyciem paliwa – krok w stronę ekologicznego cargo

Komentarze