Airbus: dobre półrocze mimo wyzwań. 29,6 mld euro zysku, 402 zamówienia samoloty
Airbus opublikował wyniki finansowe za pierwszą połowę 2025 roku, pokazując mocne przyjęcie rynkowe swoich produktów, ale też zmagania z ograniczeniami w łańcuchu dostaw – szczególnie w programie A320. Firma dostarczyła 306 samolotów komercyjnych, osiągnęła przychody na poziomie 29,6 mld euro i EBIT skorygowany w wysokości 2,2 mld euro.
Jednocześnie potwierdzono wcześniejsze prognozy na cały rok.
Rozkład lotu:
Ile samolotów komercyjnych dostarczył Airbus w pierwszym półroczu 2025 roku?
Jakie były skonsolidowane przychody Airbusa za H1 2025?
Kiedy Airbus planuje osiągnąć produkcję 75 samolotów A320 miesięcznie?
Zamówienia w górę, dostawy chwilowo w dół
W I półroczu 2025 roku Airbus zarejestrował 494 zamówienia brutto na samoloty komercyjne, z czego po uwzględnieniu anulacji daje to 402 zamówienia netto. Backlog wzrósł do imponujących 8 754 samolotów. Dla porównania – w analogicznym okresie 2024 roku zamówień netto było 310.
Dostawy samolotów komercyjnych były niższe niż rok wcześniej – 306 vs 323 w H1 2024 – głównie z powodu niedoboru silników w programie A320. Przełożyło się to na spadek przychodów w tej części biznesu o 2%, do 20,8 mld euro.
Segmenty helikopterów i obrony na plusie
Airbus Helicopters zwiększył dostawy do 138 jednostek i przychody o 16% do 3,7 mld euro, osiągając EBIT skorygowany w wysokości 249 mln euro.
Z kolei dział Defence and Space odnotował znaczący wzrost zysków operacyjnych – EBIT skorygowany wyniósł 265 mln euro (dla porównania: -807 mln euro w H1 2024), co było efektem poprawy rentowności i większej liczby realizowanych projektów. Przychody tego segmentu wzrosły o 17% do 5,8 mld euro.
Finanse i perspektywy
Skonsolidowany zysk netto za I półrocze wyniósł 1,525 mld euro, a zysk na akcję 1,93 euro. W tym samym okresie rok wcześniej było to odpowiednio 825 mln euro i 1,04 euro. Airbus dysponuje obecnie 7 mld euro netto gotówki, choć wolne przepływy pieniężne przed finansowaniem klienta pozostają ujemne (-1,6 mld euro), głównie z powodu wysokich stanów magazynowych i samolotów czekających na silniki.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Firma potwierdziła prognozę na cały rok 2025:
- około 820 dostaw samolotów komercyjnych,
- EBIT skorygowany na poziomie 7 mld euro,
- wolne przepływy pieniężne (przed finansowaniem klienta) około 4,5 mld euro.
Produkcja i plany na przyszłość
Airbus kontynuuje rozszerzanie produkcji:
- A320 zmierza do 75 sztuk miesięcznie do 2027 roku,
- A220 ma osiągnąć 14 sztuk miesięcznie w 2026,
- A350 planowany jest na 12 sztuk miesięcznie w 2028,
- A330 – wzrost do 5 sztuk miesięcznie do 2029.
Dostawca Spirit AeroSystems nadal powoduje wąskie gardła w produkcji A350 i A220. Airbus intensywnie pracuje nad przejęciem części jego pakietów z terminem finalizacji przesuniętym na IV kwartał 2025.
Zmiany w zarządzie
Do zarządu ma dołączyć Oliver Zipse, obecny szef BMW AG, jako dyrektor niewykonawczy – jego kandydatura zostanie przedstawiona na walnym zgromadzeniu w 2026 roku.
Airbus pokazuje stabilną kondycję finansową mimo trudnego otoczenia rynkowego, problemów z dostawami i presji geopolitycznej. Mocne zamówienia i rozwój w segmentach poza lotnictwem cywilnym tworzą dobrą bazę do dalszego wzrostu – nawet jeśli część dostaw została przesunięta na drugą połowę roku.
Komentarze