Trwa derusyfikacja transportu publicznego w Kijowie. Do ośmiu stacji metra może zmienić nazwy
Proces „derusyfikacji” przestrzeni publicznej w stolicy Ukrainy obejmuje nie tylko nazwy ulic i placów, ale też system metra.
W tym roku pojawiła się petycja aby zmienić nazwy 5–8 stacji i tym samym zastąpić odniesienia do rosyjskiej historii lub sowieckiej symboliki neutralnymi lub ukraińskimi nazwami. Za najnowszym projektem stoi ukraiński dyplomata - Andrij Patlatiuk.
Rozkład jazdy:
- Ile stacji metra w Kijowie ma obecnie zmienić nazwy w ramach procesu derusyfikacji?
- Jaką nową nazwę w 2023 r. otrzymała stacja Ploshcha Lwa Tolstoho?
- Jakie działania techniczne i organizacyjne musi podjąć operator metra po zmianie nazw stacji?
Głosowanie mieszkańców i pierwsze decyzje
W 2022 roku w internetowym plebiscycie wzięło udział ponad 170 000 kijowian. Na tej podstawie rekomendowano nowe nazwy dla pięciu stacji:
- Beresteiska → Buczanska
- Ploshcha Lwa Tolstoho → Wasyl Stus
- Heroiv Dnipro → Heroyi Ukrainy
- Minska → Warszawska
- Druzhby narodiv → Botaniczna
W maju 2023 r. rada miasta przegłosowała dwa z tych przemianowań:
- Ploshcha Lwa Tolstoho stała się Ploshcha Ukrainskykh Heroiv
- Druzhby narodiv zmieniono na Zvirynetska
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Aktualnie omawiane są kolejne zmiany, obejmujące w sumie do ośmiu lokalizacji. Pojawiają się zarówno warianty geograficzne, jak i upamiętniające ukraińskich bohaterów czy miejsca symboliczne:
- 'Darniicu' na 'Dziecięcy świat';
- 'Czernihiw' na 'Park Kioto';
- 'Liszowa' na 'Browarska';
- 'Berestejskaja' - 'Gruszki';
- 'Mińska' - 'Pogoń';
- 'Tarasa Szewczenki' - 'Podilśka';
- 'Czerwony Chutor' - 'Mikołajowski las';
- 'Mostyćka' - 'Bieliće Pole'.
Część z tych nazw jest poważnie rozważana, inne – jak żartobliwe „Reaktywne Gęsi” – mają raczej charakter symboliczny i pokazują, że proces wzbudza duże emocje.
Dlaczego to ważne dla transportu publicznego
Zmiany nazw stacji wymagają od operatora metra i władz miejskich dostosowania oznakowania, systemów informacji pasażerskiej, map, aplikacji oraz ogłoszeń głosowych. To inwestycja logistyczna i finansowa, ale też istotny element polityki pamięci i tożsamości.
Jeśli wszystkie obecne propozycje przejdą formalny proces zatwierdzania, kijowskie metro może w ciągu dwóch lat przejść największą w historii zmianę nazewnictwa. Będzie to widoczny znak trwającej w Ukrainie derusyfikacji – procesu, który łączy elementy polityki historycznej z praktycznym funkcjonowaniem transportu publicznego.
Komentarze