Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wrocław z nową siatką połączeń od 5 maja. Autobusy co 2,5 minuty na Jagodno

infotrans
16.04.2025 09:39
0 Komentarzy

Od 5 maja we Wrocławiu zacznie obowiązywać nowa siatka połączeń autobusowych. Zmiany są odpowiedzią na liczne głosy mieszkańców, zwłaszcza Jagodna, Iwin, Wojszyc i Ołtaszyna.

Linia 110 pojedzie jak dotąd do Galerii Dominikańskiej, a linia 149 pozostanie na dotychczasowej trasie z Kuźnik na plac Grunwaldzki. Dodatkowo linia 148 połączy Leśnicę z Jagodnem, otwierając nowe relacje z południem miasta. O tej rewolucji na południu Wrocławia pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

    Rozkład jazdy:

    1. Czy nowy układ linii autobusowych na Jagodnie spełni oczekiwania mieszkańców, szczególnie w godzinach szczytu?
    2. Jak wpłynie wydłużenie tras linii 148 i N na komfort podróży z południa Wrocławia do centrum?
    3. Czy budowa trasy autobusowo-tramwajowej na Bardzkiej może znacząco zmienić układ połączeń w kolejnych latach?
      #TransportPubliczny
    Nowa siatka połączeń od maja. Linia 149 zostanie, 110 – bez zmian trasy
    Nowa siatka połączeń od maja. Linia 149 zostanie, 110 – bez zmian trasy

    Od soboty

    Wrocławskie zamówienie wprowadza nową jakość w komunikacji miejskiej na południu miasta. Od 5 maja 2025 r., dzięki uruchomieniu dedykowanej jezdni autobusowej na Jagodno, znacząco zmieni się układ linii, częstotliwości i kierunki połączeń. Jak podkreśla Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności, plan powstał w dialogu z mieszkańcami – zebrano aż 250 opinii, które w wielu punktach wpłynęły na ostateczny kształt nowej siatki.

    • Linia 110 nadal będzie kursować co 15 minut na trasie Rondo Iwiny – Galeria Dominikańska i obsługiwana będzie taborem przegubowym. Linia 149 nie zostanie połączona z 110, jak wcześniej planowano – pozostanie bez zmian. Linia 148, dotąd kończąca bieg na Dworcu PKP, zostanie przedłużona do Jagodna i pojedzie wydzielonym korytarzem przez ul. Suchą, Hubską i Bardzką.
    • Linia N zostanie również wydłużona do pętli Jagodno, oferując mieszkańcom bezpośrednie połączenie z centrum, placem Kromera i Psim Polem. Jej częstotliwość wyniesie 15 minut, a w szczycie nawet 7,5 minuty.
    • Linie 112 i 113 przedłużą trasę do Galerii Dominikańskiej, tworząc nowy punkt przesiadkowy dla pasażerów z Wojszyc i Ołtaszyna. Linia 145 zakończy kursy wcześniej – na przystanku Vivaldiego, co podyktowane jest ograniczoną długością zatoki przed rondem Iwiny.
    • Linia 310 zostanie przedłużona do ronda Iwiny, a w przyszłości jej zasięg obejmie też ul. Zwycięską, po rozbudowie tamtejszej pętli. Na zmienionej trasie pojedzie również linia 133, która już teraz korzysta z wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej na ul. Bardzkiej.

    Zmianie ulegną także nazwy przystanków na Jagodnie. Przykładowo: „Kajdasza” to teraz „Jagodno (P+R)”, a „Jagodzińska” – „Kopycińskiego”.

    Na oferty mieszkańców miasto odpowiedziało elastycznie, ale z uwzględnieniem ograniczeń przestrzennych i operacyjnych, takich jak pojemność pętli, dostępność taboru i długość zatok. Przypomnijmy – cały projekt jest powiązany z budową buspasa na ulicy Bardzkiej. W wakacje Wrocławskie Inwestycje rozpoczną tam budowę trasy autobusowo-tramwajowej w miejscu obecnego torowiska.

    Nowa siatka połączeń od maja. Linia 149 zostanie, 110 – bez zmian trasy
    Nowa siatka połączeń od maja. Linia 149 zostanie, 110 – bez zmian trasy

    Naszym zdaniem

    Nowa siatka połączeń wpisuje się w szerszą strategię poprawy dostępności Jagodna – osiedla, które dynamicznie się rozbudowuje, a do niedawna było komunikacyjną „wyspą”. Inwestycje w infrastrukturę – jak budowa nowej pętli czy trasy autobusowej – pozwoliły na zaprojektowanie układu, który oferuje:

    • autobusy co 2,5–3 minuty w szczycie z Jagodna do centrum,
    • połączenia z kluczowymi punktami miasta: placem Dominikańskim, dworcem PKP, placem Orląt Lwowskich, Nowym Dworem, Kromera, Psim Polem, ZOO i placem Grunwaldzkim,
    • lepszy dostęp do szkół i instytucji w centrum miasta,
    • oraz poprawę płynności ruchu drogowego dzięki rezygnacji z tymczasowego buspasa.

    Nowy układ połączeń to również element większej polityki transportowej miasta, w której transport zbiorowy ma stanowić realną alternatywę dla ruchu samochodowego. Mieszkańcy południowych osiedli Wrocławia już w maju odczują tę zmianę – zarówno na przystankach, jak i na drogach.

    Komentarze