Zgorzelec i Görlitz wspólnie chcą rozwijać transport publiczny
Miasto Zgorzelec, Görlitz oraz Verkehrsverbund Oberlausitz-Niederschlesien (VON GmbH) zainaugurowały wspólny projekt TRANSEURO+.
Jego celem jest poprawa dostępności i integracja transgranicznego transportu publicznego na pograniczu polsko-niemieckim. Konferencja otwierająca projekt odbyła się 22 października 2025 roku w ratuszu w Görlitz.
Rozkład jazdy:
- Jakie miasta i organizacja są partnerami projektu TRANSEURO+?
- Na jaki okres zaplanowano realizację projektu i z jakiego programu jest współfinansowany?
- Jakie są główne cele projektu TRANSEURO+ w zakresie transgranicznego transportu publicznego?
 
Transgraniczna mobilność w praktyce
TRANSEURO+ to trzyletni projekt (2025–2027), który ma realnie poprawić codzienną mobilność między Zgorzelcem a Görlitz oraz w całym regionie Europa-Miasto. Projekt wpisuje się w działania programu Interreg Polska–Saksonia 2021–2027, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). Całkowita wartość projektu to 875 922,92 EUR, z czego 700 738,31 EUR pochodzi z funduszy unijnych.
Główne cele projektu są zorientowane na użytkownika — chodzi o stworzenie bardziej dostępnej, spójnej i przyjaznej komunikacji dla mieszkańców, uczniów, seniorów, turystów i osób dojeżdżających do pracy. Na poziomie operacyjnym oznacza to m.in. analizę istniejących tras i infrastruktury, stworzenie wspólnego planu transportowego, ujednolicenie taryf i regulaminów przewozów oraz budowę spójnego systemu informacji pasażerskiej.
Co istotne – projekt zakłada nie tylko działania planistyczne, ale też intensywną promocję transportu publicznego po obu stronach granicy. W planie są kampanie informacyjne, warsztaty, konferencje i działania edukacyjne, które mają na celu zmianę nawyków komunikacyjnych i zachęcanie do przesiadki z auta do komunikacji zbiorowej.
 
Wspólna wizja bez barier
Podczas konferencji inaugurującej projekt, Zastępca Burmistrza Zgorzelca Radosław Baranowski podkreślił, że TRANSEURO+ to przede wszystkim narzędzie do wdrażania praktycznych, codziennych udogodnień dla mieszkańców regionu:
„To dokumenty, analizy czy regulaminy, ale przede wszystkim krok w stronę praktycznych, wygodnych i przemyślanych rozwiązań dla codzienności naszych mieszkańców.”
Z kolei Nadburmistrz Görlitz Octavian Ursu wskazał, że dobrze funkcjonująca komunikacja to fundament dla zrównoważonego rozwoju regionu:
„Atrakcyjna, niezawodna i łatwo dostępna komunikacja sprzyja nie tylko zrównoważonej mobilności, ale także wspiera rozwój społeczny i gospodarczy całego regionu.”
Christoph Mehnert, prezes ZVON, dodał, że sukces projektu zależy od wspólnego zaangażowania partnerów i woli politycznej, aby myśleć o regionie jako o jednym, spójnym obszarze mobilności:
„Dla mieszkańców Saksonii i Dolnego Śląska to duży krok naprzód. Dzięki zaangażowaniu wszystkich partnerów możemy rozwijać transport lokalny między Görlitz a Zgorzelcem w sposób, który przyniesie korzyści obu stronom.”
 
Europejskie inspiracje i przyszłe kroki
Wydarzenie w Görlitz nie ograniczyło się tylko do prezentacji lokalnych planów. Ważną częścią konferencji była wymiana doświadczeń z innymi regionami przygranicznymi Europy. Przedstawiciele niemieckich związków transportowych z Lörrach i Akwizgranu pokazali, jak w praktyce można zintegrować transport pomiędzy trzema państwami: Niemcami, Francją i Szwajcarią (region trójkąta bazylejskiego) oraz Niemcami, Belgią i Holandią (region Euregio Maas–Rhein).
Wspólnym mianownikiem wszystkich prezentacji była teza, że transgraniczna integracja komunikacji publicznej jest możliwa, ale wymaga czasu, zaufania, spójnej polityki i rozwiązywania problemów technicznych – takich jak różne systemy biletowe, infrastruktura czy przepisy.
Dla TRANSEURO+ oznacza to, że przed partnerami wiele pracy: analizy, wdrożenia, testy i uzgodnienia. Jednak początek został już postawiony – formalna inauguracja pozwala ruszyć z konkretnymi działaniami, które w ciągu dwóch lat mają przynieść efekty widoczne nie tylko w dokumentach, ale przede wszystkim na przystankach, w autobusach i w kieszeniach pasażerów.
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
                             
                             
                             
 
			 
			 
			 
			 
			 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Komentarze