Test SkyTeam po raz pierwszy w Polsce. Eko innowacje w locie KLM z Krakowa do Amsterdamu
KLM Cityhopper w ramach czwartej edycji The Aviation Challenge wykonał pokazowy lot na trasie Amsterdam–Kraków–Amsterdam, testując ekologiczne rozwiązania
Generalnie mają one na celu ograniczenie wpływu operacji lotniczych na środowisko. To pierwsza edycja tej inicjatywy SkyTeam zrealizowana w Polsce.
Rozkład lotu:
- Na czym polega inicjatywa The Aviation Challenge organizowana przez KLM i SkyTeam oraz jaki ma cel?
- Jakie ekologiczne rozwiązania przetestowano podczas pokazowego lotu KLM Cityhopper z Amsterdamu do Krakowa?
- Jakie znaczenie dla lotnictwa w Polsce i regionu miało przeprowadzenie tego wydarzenia w Krakowie?
Inicjatywa The Aviation Challenge,
zapoczątkowana przez pracowników KLM i wspierana przez sojusz SkyTeam, ma na celu przyspieszenie transformacji środowiskowej w lotnictwie. Jej założenie jest proste: linie lotnicze realizują specjalnie przygotowane loty pokazowe, testując technologie, procedury i metody pracy, które mogą w przyszłości stać się standardem w codziennych operacjach. Każdy przewoźnik dokumentuje i udostępnia wyniki, umożliwiając pozostałym ocenę i wdrożenie najskuteczniejszych rozwiązań.
Choć projekt ma formułę konkursową, nie chodzi w nim o zwycięstwo – kluczowa jest współpraca, dzielenie się wiedzą i poszukiwanie realnych, mierzalnych sposobów na redukcję emisji CO₂, poprawę efektywności operacyjnej i minimalizację odpadów.
Embraer E195-E2 w służbie ekologii
Do pokazowego lotu wybrano najnowszy i najbardziej wydajny samolot we flocie KLM Cityhopper – Embraer 195-E2. Ta nowoczesna maszyna zużywa o 15% mniej paliwa niż poprzednia generacja Embraerów 190, a dzięki zwiększonej liczbie miejsc na pokładzie oferuje aż 34% lepszą efektywność energetyczną na pasażera.
W ramach rejsu z Amsterdamu do Krakowa i z powrotem przetestowano szereg rozwiązań z zakresu zrównoważonego rozwoju, m.in.:
- OptiClimb – algorytm wspierający optymalizację trajektorii wznoszenia. W zależności od masy, warunków atmosferycznych i typu samolotu dobiera najbardziej efektywny profil, redukując zużycie paliwa nawet o 1%.
- Elektryczna obsługa naziemna – w Krakowie i Amsterdamie operacje naziemne (holowniki, GPU, schody, taśmociągi, pojazdy koordynatorów) przeprowadzono z użyciem sprzętu zeroemisyjnego.
- Zoptymalizowany serwis pokładowy – zmodyfikowane wózki cateringowe pozwoliły lepiej segregować odpady, a poprawiona logistyka załadunku zredukowała masę i objętość śmieci.
- Ambasadorzy zrównoważonego rozwoju – załoga została specjalnie przeszkolona, by informować pasażerów o działaniach KLM i odpowiadać na pytania dot. działań prośrodowiskowych.
- Dodatkowy SAF – na potrzeby rejsu KLM dokupił dodatkowe ilości Sustainable Aviation Fuel, który redukuje emisję CO₂ w cyklu życia paliwa aż o 75%. SAF przypisano do tego konkretnego lotu i zatankowano go w porcie Schiphol.
Lokalni partnerzy
Realizacja The Aviation Challenge w Polsce nie byłaby możliwa bez wsparcia Kraków Airport oraz agenta handlingowego Welcome Airport Services, który zapewnił kompleksową obsługę naziemną z użyciem floty elektrycznej.
Łukasz Strutyński, prezes zarządu Kraków Airport, podkreślił:
„To dla nas duże wyróżnienie. The Aviation Challenge to nie tylko wydarzenie symboliczne, ale też realny test możliwości portu lotniczego. Potwierdziliśmy, że jesteśmy gotowi na operacje przyszłości – bardziej odpowiedzialne, wydajne i ekologiczne.”
Piotr Okienczyc, prezes Welcome Airport Services, dodał:
„Obsługa pokazowego lotu KLM była dla nas okazją, by zademonstrować nasze przygotowanie do prowadzenia działań w duchu zeroemisyjności. Zrównoważony rozwój to dziś nie moda, a konieczność – i coraz ważniejsza część oczekiwań naszych klientów.”
W dniu wydarzenia, przy gate’cie w Krakowie, pasażerowie mogli zapoznać się z celami i wynikami The Aviation Challenge za pomocą interaktywnej instalacji Smart Wall. Komunikacja z pasażerami jest jednym z filarów inicjatywy – linie uczestniczące nie tylko testują nowe technologie, ale też edukują i angażują klientów, budując świadomość wokół transformacji lotniczej.
Joanna Oleśniewicz, Dyrektor Generalna Air France i KLM na Polskę i Ukrainę, zaznaczyła:
„Kraków to nasz najszybciej rozwijający się kierunek w Polsce – 34 połączenia tygodniowo, 20% wzrost liczby pasażerów. To naturalne, że właśnie tutaj chcieliśmy pokazać nasze zaangażowanie w budowanie bardziej odpowiedzialnego lotnictwa. Inicjatywy takie jak The Aviation Challenge pomagają testować nowe standardy i wdrażać je na skalę globalną.”
Inspiracją do powstania The Aviation Challenge był słynny wyścig lotniczy Londyn–Melbourne z 1934 roku – przedsięwzięcie, które wymagało ogromnej odwagi, technologicznej precyzji i pionierskiego ducha. Dzisiejsze wyzwania mają inny charakter: nie chodzi o dystans czy prędkość, lecz o efektywność, redukcję emisji i przyszłość lotnictwa neutralnego klimatycznie.
Wszystkie linie biorące udział w konkursie – m.in. KLM, Air France, Delta, Korean Air – dzielą się wynikami testów, tworząc wspólną bazę wiedzy, która ma wspierać wdrażanie innowacji w codziennych operacjach. KLM zapowiada, że rozwiązania sprawdzone podczas lotu do Krakowa będą dalej rozwijane i wdrażane w szerokiej skali.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze