Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZDM Toruń szuka operatora Toruńskiego Roweru Miejskiego. System wróci w maju 2026

infobike
12.12.2025 06:30
0 Komentarzy

Pod koniec listopada Miejski Zarząd Dróg w Toruniu ogłosił postępowanie przetargowe na wybór nowego operatora Toruńskiego Roweru Miejskiego (TRM).

Obecna umowa wygasa 31 grudnia 2025 roku, a nowy system ma ruszyć 1 maja 2026 roku, co oznacza kilkumiesięczną przerwę w funkcjonowaniu roweru miejskiego.

Rozkład jazdy:

  1. Ilu rowerów będzie liczył nowy system w Toruniu?
  2. Jak długo ma obowiązywać umowa z nowym operatorem?
  3. Jakie kryteria zdecydują o wyborze wykonawcy?
W sezonie 2025 operatorem systemu jest konsorcjum firm Orange Polska SA i Roovee SA.
W sezonie 2025 operatorem systemu jest konsorcjum firm Orange Polska SA i Roovee SA. / fot. UM Toruń

Toruński Rower Miejski

Ogłoszone postępowanie dotyczy miasta Torunia i obejmuje dostawę, instalację, uruchomienie oraz kompleksową obsługę systemu Toruńskiego Roweru Miejskiego (TRM) wraz z możliwością skorzystania z opcji. Zamawiającym jest Miejski Zarząd Dróg w Toruniu, a postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych.

Nowy system ma zostać uruchomiony 1 maja 2026 roku i funkcjonować do końca listopada, podobnie jak w obecnym sezonie. Do dyspozycji pasażerów i użytkowników transportu publicznego będzie 250 rowerów czwartej generacji, w tym 20 rowerów elektrycznych oraz 5 rowerów cargo, rozmieszczonych na 60 stacjach na terenie miasta. Umowa podstawowa ma obowiązywać przez 36 miesięcy, z możliwością jej przedłużenia w ramach prawa opcji nawet o kolejne trzy lata.

Zamówienie ma charakter usługowo-dostawczy i obejmuje pełne zarządzanie flotą, serwis, konserwację oraz utrzymanie systemu roweru miejskiego jako elementu uzupełniającego komunikację miejską i transport publiczny w Toruniu.

W sezonie 2025 operatorem systemu jest konsorcjum firm Orange Polska SA i Roovee SA.
W sezonie 2025 operatorem systemu jest konsorcjum firm Orange Polska SA i Roovee SA. / fot. UM Toruń

Wymagania techniczne

Zamawiający jasno określił swoje oczekiwania wobec przyszłego operatora. Wykonawca musi wykazać się doświadczeniem w zarządzaniu systemem roweru miejskiego o skali co najmniej 150 rowerów przez minimum jeden sezon trwający co najmniej sześć miesięcy. Warunkiem udziału w postępowaniu jest także posiadanie środków finansowych lub zdolności kredytowej na poziomie 1.000.000 PLN.

System TRM ma bazować na rowerach czwartej generacji, zintegrowanych z nowoczesnym systemem sterowania, kontroli dostępu i zarządzania flotą. W ramach opcji Miejski Zarząd Dróg w Toruniu przewidział możliwość rozszerzenia systemu o maksymalnie 60 dodatkowych rowerów oraz 15 kolejnych stacji, a także przedłużenie umowy o kolejne 36 miesięcy.

Oferty można składać do 29 grudnia 2025 roku, a tego samego dnia nastąpi ich otwarcie. Zamawiający wymaga wniesienia wadium w wysokości 150.000 PLN.

W sezonie 2025 operatorem systemu jest konsorcjum firm Orange Polska SA i Roovee SA.
W sezonie 2025 operatorem systemu jest konsorcjum firm Orange Polska SA i Roovee SA. / fot. UM Toruń

Kryteria wyboru oferty

W postępowaniu zastosowano trzy kryteria oceny ofert:

  • cena – 60 punktów,
  • jakość w zakresie nowych rowerów – 30 punktów,
  • serwis rowerowy na terenie miasta Torunia – 10 punktów.

Tak skonstruowany model oceny ma zapewnić nie tylko konkurencyjność kosztową, ale również odpowiednią jakość techniczną systemu oraz sprawną obsługę pasażerów korzystających z roweru miejskiego jako elementu codziennej mobilności. Szczegółowe informacje o zamówieniu na Toruński Rower Miejski (TRM) dostępne są w dokumentacji przetargowej (SWZ) pod adresem: https://mzdtorun.eb2b.com.pl/

Naszym zdaniem

Toruń konsekwentnie traktuje rower miejski jako ważne uzupełnienie komunikacji miejskiej i transportu publicznego. Dane z mijającego sezonu, obejmujące blisko 9 tysięcy użytkowników i ponad 300 tysięcy przejechanych kilometrów, potwierdzają zasadność dalszego rozwoju systemu. Ogłoszony przetarg wpisuje się w dotychczasową politykę miasta, która zakłada stopniowe unowocześnianie rozwiązań i dostosowywanie ich do realnego popytu, nawet kosztem czasowej przerwy w funkcjonowaniu systemu.

Komentarze