Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Toruń: Citya wesprze TRAKO przy projektowanie nowej sieci transportowej metropolii

infotrans
01.12.2025 19:05
0 Komentarzy

Metropolia Toruńska przygotowuje się do rewolucji w transporcie publicznym. Nowy układ połączeń zostanie oparty na twardych danych.

Do projektu realizowanego przez firmę TRAKO dołącza Citya. Technologiczna spółka dostarczy zaawansowaną analizę rzeczywistego przemieszczania się mieszkańców. To kolejny jej sukces na polskim rynku w ostatnim czasie – o kontrakcie z Sosnowca pisaliśmy wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie źródła danych wykorzysta Citya do analizy rzeczywistych przemieszczeń mieszkańców Metropolii Toruńskiej?
  2. Co umożliwi identyfikacja tzw. „białych plam komunikacyjnych”?
  3. Kiedy planowane jest wdrożenie nowej siatki połączeń w Toruniu?
Toruń stawia na Big Data. Citya wesprze projektowanie nowej sieci transportowej Metropolii / fot. UM Toruń
Toruń stawia na Big Data. Citya wesprze projektowanie nowej sieci transportowej Metropolii / fot. UM Toruń

Technologia w służbie pasażera

Współpraca ma na celu stworzenie systemu transportowego, który odpowiada na realne, a nie tylko deklarowane potrzeby pasażerów. Głównym wykonawcą projektu „Docelowy układ sieci publicznego transportu zbiorowego Metropolii Toruńskiej” jest firma TRAKO Projekty Transportowe. Odpowiada ona za badania napełnień w pojazdach oraz opracowanie nowej koncepcji tras. Citya uzupełni te działania o perspektywę technologiczną.

Tradycyjne metody badawcze pokazują wycinek rzeczywistości. Mówią, jak ludzie podróżują obecnie dostępną komunikacją. Nie uwzględniają jednak tych, którzy z transportu zbiorowego zrezygnowali, bo siatka połączeń im nie odpowiada.

Bardzo zależy nam na dogłębnym poznaniu potrzeb pasażerów, dlatego zdecydowaliśmy się uzupełnić zakres prac o szczegółową analizę przemieszczeń mieszkańców Metropolii Toruńskiej – podkreśla Zbigniew Wyszogrodzki, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu.  – Chcemy opierać się na pełnym obrazie sytuacji, a nie tylko na wycinkowych danych.

Citya przeanalizuje zanonimizowane dane z różnorodnych źródeł: aplikacji mobilnych, systemów nawigacji oraz własnych źródeł danych, aby stworzyć mapę rzeczywistych podróży w Toruniu i gminach ościennych. Pozwoli to zidentyfikować tzw. białe plamy komunikacyjne, czyli miejsca, do których nie dociera transport publiczny.

Toruń stawia na Big Data. Citya wesprze projektowanie nowej sieci transportowej Metropolii / fot. UM Toruń
Toruń stawia na Big Data. Citya wesprze projektowanie nowej sieci transportowej Metropolii / fot. UM Toruń

Symulacje i weryfikacja tras

Analiza trendów podróży oparta na Big Data, obejmująca nie tylko miasto, ale i przyległe gminy, jest bardzo ważna dla organizacji transportu aglomeracyjnego – wyjaśnia Mikołaj Kwiatkowski, Country Manager Citya Mobility. – Toruń planuje nową siatkę połączeń, nad którą pracuje firma TRAKO. Nasze dane uzupełnią te prace. Dzięki temu Toruń, jako jedno z pierwszych miast w Polsce, będzie dysponować tak przekrojową analizą mobilności.

Rola Citya nie kończy się jednak na dostarczeniu danych. Gdy eksperci z TRAKO wyrysują wstępne propozycje nowych linii, technologiczna spółka zweryfikuje ich potencjał – również pod kątem uruchomienia transportu na życzenie (DRT). Citya sprawdzi, w których obszarach podmiejskich lepiej niż klasyczne autobusy sprawdziłyby się dynamiczne busy zamawiane poprzez aplikację mobilną.

Projekt jest odpowiedzią na problemy zdiagnozowane w Planie Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. Tomasz Szelukowski, wspólnik w firmie TRAKO, zwraca uwagę na kontekst społeczny:

Jak wskazują wyniki badań SUMP, sytuacja transportowa w Metropolii Toruńskiej ma się zupełnie inaczej niż w przypadku samego Torunia. Mamy wiele miejscowości wykluczonych komunikacyjnie, co sprawia, że tam mobilność mieszkańców nie jest swobodna. Nasz projekt będzie bardzo ważny, bo de facto będzie wpływał na poziom i jakość życia tysięcy mieszkańców metropolii – wyjaśnia.

Prace analityczne i projektowe potrwają do 2026 roku. Wdrożenie nowych rozwiązań planowane jest na początek 2027 roku.

Komentarze