Białystok z budżetem 2026 na komunikację miejską. 148,5 mln zł na autobusy
Budżet Miasta Białystok na 2026 rok został uchwalony przez Radę Miasta Białystok podczas sesji w dniu 22 grudnia 2025 roku i wyraźnie pokazuje, że transport publiczny pozostaje jednym z kluczowych obszarów miejskich inwestycji.
W dokumencie zabezpieczono znaczące środki na rozwój komunikacji miejskiej, w tym na zakup nowoczesnych autobusów. Dochody miasta zaplanowano na poziomie 3,48 mld zł, natomiast wydatki mają wynieść 3,78 mld zł, co oznacza deficyt w wysokości 297,8 mln zł. Jednocześnie budżet zakłada nadwyżkę operacyjną w wysokości 81,3 mln zł, co – według władz miasta – potwierdza stabilną sytuację finansową samorządu i pozwala na realizację ambitnych projektów infrastrukturalnych, w tym w obszarze komunikacji miejskiej.
Rozkład jazdy:
- Ile środków Białystok przeznaczy w 2026 roku na autobusy dla komunikacji miejskiej?
- Jaką rolę w budżecie miasta odgrywa transport publiczny i mobilność miejska?
- Czy inwestycje w autobusy elektryczne będą kontynuacją dotychczasowej strategii miasta?
Transport publiczny na pierwszym planie budżetu
Jednym z najważniejszych elementów budżetu Białegostoku na 2026 rok są wydatki inwestycyjne, które mają sięgnąć 394 mln zł i obejmować ponad 200 różnych przedsięwzięć. W tej puli szczególne miejsce zajmuje transport publiczny, a zwłaszcza rozwój i modernizacja floty autobusowej obsługującej mieszkańców miasta.
Największa jednorazowa pozycja inwestycyjna dotyczy zakupu nowych pojazdów dla komunikacji miejskiej. Miasto zaplanowało 148,5 mln zł na zakup łącznie 58 autobusów – zarówno autobusów elektrycznych, jak i autobusów spalinowych. To wyraźny sygnał, że Białystok konsekwentnie realizuje strategię stopniowej wymiany taboru, łącząc rozwój zeroemisyjnego transportu z zachowaniem elastyczności operacyjnej systemu.
Inwestycje te wpisują się w szersze projekty miejskie, takie jak rozwój zrównoważonego transportu miejskiego w Białymstoku (ok. 39 mln zł) oraz poprawa mobilności miejskiej – rowerowej i autobusowej – w Białostockim Obszarze Funkcjonalnym (ok. 18,1 mln zł). Celem tych działań jest zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego dla pasażerów oraz ograniczenie emisji i hałasu w mieście.
Prezydent Białegostoku nie ukrywa, że komunikacja miejska jest jednym z fundamentów miejskiej polityki rozwoju.
„Budżet Białegostoku na 2026 rok nazwałem budżetem stabilnego rozwoju. To dokument odpowiedzialny, realistyczny i jednocześnie ambitny – odpowiadający na bieżące wyzwania, ale też konsekwentnie budujący przyszłość naszego miasta” – powiedział Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku.
„Stabilne finanse miasta to jasny sygnał dla inwestorów, że Białystok jest miejscem przewidywalnym, otwartym i gotowym na współpracę” – dodał.
Warto podkreślić, że środki na autobusy stanowią znaczącą część całego pakietu inwestycyjnego i są jedną z największych pozycji w obszarze infrastruktury miejskiej. Oznacza to realne wzmocnienie komunikacji miejskiej, poprawę komfortu podróży pasażerów oraz dalsze odmładzanie taboru autobusowego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Budżet uchwalony mimo politycznych sporów
Uchwalenie budżetu poprzedziła burzliwa debata polityczna. Ostatecznie za przyjęciem budżetu zagłosowało 15 radnych, 6 było przeciw, a 5 wstrzymało się od głosu. Prezydent miasta uwzględnił w projekcie kilkadziesiąt autopoprawek, głównie zgłoszonych przez radnych Koalicji Obywatelskiej i Polski 2050, ale także część postulatów opozycji.
„Mieszkańcy otrzymali naprawdę dobry budżet na 2026 rok, budżet oczywiście na miarę naszych możliwości, który wykorzystuje wszystkie szanse, jakie dają nam i środki z budżetu państwa, i środki zewnętrzne” – podkreślił Tadeusz Truskolaski po głosowaniu.
Z perspektywy transportu publicznego najważniejsze jest jednak to, że mimo sporów politycznych, zabezpieczono środki na dalszy rozwój autobusów miejskich, w tym pojazdów zeroemisyjnych, które od lat stanowią wizytówkę białostockiej komunikacji.
Naszym zdaniem
Budżet Białegostoku na 2026 rok potwierdza, że miasto konsekwentnie traktuje transport publiczny jako jeden z filarów rozwoju. Wysoka kwota 148,5 mln zł na nowe autobusy pokazuje kontynuację dotychczasowej polityki inwestycyjnej, opartej na systematycznej wymianie taboru i zwiększaniu udziału autobusów elektrycznych w komunikacji miejskiej. To podejście spójne z wcześniejszymi zakupami i projektami realizowanymi przez miasto w ostatnich latach, a jednocześnie zachowujące pragmatyzm poprzez równoległe inwestycje w pojazdy konwencjonalne. Jeśli zapowiedzi budżetowe zostaną zrealizowane, Białystok pozostanie jednym z liderów średnich miast w Polsce pod względem nowoczesnego i stabilnie finansowanego transportu publicznego.
Komentarze